مصیبتی به نام نوبت‌ تلفنی و اینترنتی بیمارستان‌!

faateme1366
رأس ساعت۷صبح کارگرفتن نوبت اینترنتی برای پزشک متخصص در یکی از بیمارستان‌های دولتی را آغاز می‌کنم، اما هربار با این جمله که نوبت خالی با شرایط فوق یافت نشد روبه‌رو می‌شوم.

 باردیگربا ۲ خط تلفن همراه و ثابت برای گرفتن نوبت تلاش می‌کنم. پس از ساعت‌ها بوق ممتد به سامانه گویای بیمارستان وصل می‌شوم اما در نهایت اپراتور ظرفیت درمانگاه انتخاب شده را تکمیل خوانده و می‌گوید: جهت اخذ نوبت مجدد می‌توانید در ابتدای روز بعد تماس بگیرید. این داستان هر روز بیمارانی است که نه‌تنها در پایتخت بلکه در اقصی نقاط کشور چشم دوخته‌اند به بیمارستان تخصصی و فوق‌تخصصی تهران. این روزها بیمارستان‌های دولتی تهران جایی شده‌اند که برای گرفتن نوبت درمان باید روزها تلاش کنی و البته اگربیمارستان ظرفیت پذیرش داشته باشد 20تا 40روز باید در نوبت‌ بمانی.

  • گلایه از نوبت‌دهی های طولانی

سامان اکبری یکی از مراجعین بیمارستان میلاد می‌گوید: یک هفته با اعضای خانواده کارمان این بود که پای تلفن بنشینیم و شماره بگیریم. درد پا، امان مادرم را بریده بود، اما گویا امکان نوبت دهی نه‌تنها با سامانه تلفن ممکن نیست بلکه اینترنتی هم به نتیجه نرسیده‌ام حضوری هم که دیگر قبول نمی‌کنند.

طی چند سال گذشته و به‌منظورکاهش صف‌های طولانی نوبت دهی در مراکز درمانی، طرح نوبت دهی اینترنتی و تلفنی در بیمارستان میلاد راه اندزی شد. اما نوبت دهی تلفنی که به‌علت انتظار طولانی در لیست‌های انتظار برای برقراری ارتباط با اپراتورها و یا عدم‌پذیرش درمانگاه‌ها به‌دلیل نداشتن نوبت خالی همچنان از گلایه بیماران است حتی طرح نوبت دهی اینترنتی که از آن به‌عنوان راهگشای بیماران نام برده می‌شد نیز نتوانست مرهمی باشد بر درد بیماران.

  • تعلل در درمان جایز است؟

زهرا رجبی هم می‌گوید: درحال حاضر بسیاری از مراکز درمانی که دارای پزشکان متخصص هستند به‌صورت اینترنتی و یا تلفنی نوبت‌دهی می‌کنند اما متأسفانه همه مردم به اینترنت دسترسی ندارند و با آن آشنایی کافی ندارند ضمن اینکه تماس تلفنی هم که برقرار شد باز هم می‌بینیم که گرفتن نوبت را به روز بعد ارجاع می‌دهند و اگر در نهایت موفق به گرفتن نوبت هم شوید باید از یک هفته تا یک‌ماه در نوبت بمانید که این بسته به نوع درمانگاه متفاوت است مثلا برای مادرم که بیماری قلبی دارد بیش از10روز بعد توانستم نوبت بگیرم و به‌نظر شما آیا یک بیمار قلبی یک لحظه تعلل در درمانش جایز است. نوبت دهی بسیار طولانی است شاید عمر خیلی از افراد کفاف ندهد چرا که بیماران قلبی و دیابتی که مراجعه می‌کنند اکثرا شرایط خوبی ندارند.

  • قید درمان را بزنیم؟

مشرقی یکی از شهروندانی است که به گفته خود یک هفته است که از ساعت 6تا 7صبح کارش تماس گرفتن با سرویس نوبت دهی بیمارستان میلاد است، می‌گوید: متأسفانه بعد از یک هفته موفق شدم نوبت بگیرم البته این موضوع تنها مختص بیمارستان میلاد نیست بلکه بیمارستان امام خمینی و فارابی و هر مرکز درمانی که متخصصان حضور دارند با این مشکل روبه‌رو است. اما یکی از موضوعاتی که بسیار جالب است این است که هر فرد در هر‌ماه فقط یک‌بار می‌تواند از طریق این سامانه نوبت دریافت کند همچنین ثبت نوبت درخواستی شما در سامانه نوبت‌دهی اینترنتی بیمارستان منوط به اخذ کد پیگیری است از همه مهم‌تر اینکه ممکن است در زمان مراجعه شما، پزشک انتخابی شما حضور نداشته باشد و پزشک جدید جایگزین، شما را معاینه کند. طاهری هم می‌گوید: پس از ساعت‌ها تماس و پشت خط ماندن برای ارتوپدی نوبت گرفته‌ام اما باید2‌ماه منتظر باشم تا دکتر ویزیتم کند معلوم نیست تا آن زمان زانوهایم چه وضعیتی پیدا می‌کنند.

  • ناهمخوانی بحث عرضه و تقاضا

اما این داستان خاص بیمارستان‌های ‌دولتی و سایر بیمارستان‌های بزرگ کشور نیست، کافی است با تلفن مطب‌های خصوصی تماس بگیرید می‌‌بینید اوضاع خیلی بدتر است چرا که با صف‌ بیماران روبه‌رو می‌شوید که‌ماه‌ها در انتظار نوبت هستند و اگر نوبت دهیشان هم انجام شود باید ساعت‌ها پشت مطب منتظر نوبت بمانند و جلوی در مطب پزشکان همیشه صف است.

صبوری از پرستاران یکی از بیمارستان‌های دولتی علت این وضعیت را طرح تحول سلامت می‌داند و می‌گوید: اگرچه این طرح به‌عنوان طرحی برای ارتقای خدمات درمانی در کشور محسوب می‌شود اما موجب افزایش و سرازیر شدن انبوهی از مراجعان به مراکز درمانی دولتی فوق تخصصی حتی از شهرستان‌ها شد. در واقع تراکم بالای مراجعان در بیمارستان‌های دولتی علت مهم ایجاد مشکلات نوبت دهی است این در حالی است که نوبت دهی بیمارستان‌ها دقیقا همان بحث عرضه و تقاضاست.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ