شیوع، انواع و تاثیر بی اختیاری ادراری بر زندگی افراد

qazalkharaji
بی اختیاری ادراری یکی از مشکلاتی است که بسیاری از جوانب زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث افسردگی و دوری از جامعه و محدودیت شغلی و عملکردی بسیاری می شود. خیلی اوقات در ابتدای امر افراد این مشکل را جدی نمی گیرند و آن را بنابر دلایل فرهنگی و شخصی پنهان می کنند که همین عامل باعث بدتر شدن شرایط می شود. پس بهتر است با انواع، شیوع و تاثیرات بی اختیاری ادراری بر زندگی افراد تا حدی آشنا شویم

طبق تعریف انجمن بین المللی کنترل دفع (ICS)، بی اختیاری ادراری عبارت است از هرگونه نشت غیرارادی ادرار، که منجر به نقص در کیفیت زندگی، بهداشت فردی و روابط اجتماعی می گردد. این انجمن شایع ترین نوع بی اختیاری ادراری را نوع استرسی (Stress Urinary Incontinence) آن دانسته، که به صورت نشت غیر ارادی ادرار در زمان افزایش فشار داخل شکمی در موقعیت هایی مانند سرفه، عطسه و حمل بار ایجاد می گردد. نوع دیگر بی اختیاری، بی اختیاری اضطراری (urge incontinence) نامیده می شود که عبارت است از خروج ناخواسته ی ادرار بلافاصله پس از احساس فوریت در دفع ادرار. نوع سوم بی اختیاری، ترکیبی از دو مورد فوق می باشد و بی اختیاری ادراری مرکب (mixed incontinence) نام دارد.

بی اختیاری ادراری از سایر بیماری های مزمن مثل فشار خون بالا، افسردگی و دیابت شایع تر است و میزان شیوع آن 9 الی 74 درصد گزارش شده است. همانطور که قبلا گفته شد شیوع نوع استرسی از نوع اضطراری و مرکب بیشتر است و میزان شیوع هر کدام به ترتیب 50%، 11% و 36% گزارش شده است. در سال 2011 در آمریکا بسته به جمعیت مورد مطالعه و تعریف بی اختیاری شیوع آن از 15 درصد تا 69 درصد گزارش شده است.پایش میزان شیوع بی اختیاری استرسی را 6/8 درصد، بیش فعالی مثانه را 8/2 درصد و بی اختیاری ترکیبی را 4/2 درصد گزارش کرده و تاکید نموده است که این علایم با افزایش سن افزایش سن افزایش میابند. به طوری که بیش از 60 درصد از زنان بالای 40 سال و بیش از 80 درصد از زنان بالای 60 سال درجاتی از علایم بی اختیاری دارند.

مطالعات محدودی در رابطه با میزان شیوع بی اختیاری ادراری در ایران صورت گرفته است. در مطالعه ای در ایران شیوع بی اختیاری ادراری در زنان بالای 40-50 سال4/38 درصد گزارش شده است.

همچنین در مطالعه ی دیگر که به بررسی شیوع بی اختیاری ادراری پس از زایمان در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی بابل پرداخته اند فراوانی بی اختیاری ادراری پس از زایمان 4/19 درصد بیان شده که 2/12 درصد از آن به بی اختیاری فوریتی، 2/7 درصد به بی اختیاری استرسی و 3 درصد از آن به بی اختیاری ادراری مرکب مربوط می شود.

تاثیر بی اختیاری ادراری بر کیفیت زندگی بستگی به تعداد دفعات، حجم ریزش ادرار و میزان فوریت ادرار دارد. افرادی که گاهی دچار بی اختیاری ادراری می شوند و به راحتی آن را مخفی می کنند اغلب گزارشی حاکی از تاثیر این مشکل بر کیفت زندگی را گزارش نمی دهند. در حالی که افرادی که نمی توانند این مشکل را مخفی نگه دارند کیفیت زندگیشان تحت تاثیر قرار می گیرد.

بی اختیاری استرسی ادراری دارای پیامد های منفی بر سلامت و جنبه های مختلف زندگی زنان بوده و ناتوانایی های معناداری در آنان ایجاد می نماید. به گونه ای که شرایط اجتماعی، روانی، شغلی، جسمانی و حتی فعالیت های جنسی در 15 تا 30 درصد از زنان تحت تاثیر قرار می گیرد.

بی اختیاری ادراری در افراد سالمند امید به زندگی را کاهش می دهد و ریسک زمین خوردن، شکستگی هیپ و همچنین ایجاد زخم های پرینه درجه ی 1 و 2 را افزایش می دهد. همچنین در زنان، پس از یایسگی منجر به ایجاد عفونت مسیرهای ادراری می شود

علاوه بر تاثیرات فوق، بی اختیاری ادراری از لحاظ مالی نیز تاثیرات منفی روی زندگی افراد دارد. به صورتی که در سال 2014 تنها در ایالات متحده ی هزینه ای که برای بی اختیاری ادراری صرف شده، بیش از بیست میلیون دلار در سال گزارش شده است. همچنین هر فرد دچار بی اختیاری، سالانه بین 50 تا 1000 دلار متحمل هزینه های اضافه می شود.

اگر هرگونه مشکلی در دفع ادرار خود دارید توصیه می شود آن را با پزشک خود مطرح کنید. درمان های دارویی، اصلاح روش زندگی و مصرف مایعات و فیزیوتراپی تخصصی کف لگن باعث حل مشکل وپیشگیری از پیچیده تر شدن آن می شود.

برگردان: فیزیوتراپیست غزل خراجی

علل بی اختیاری ادرار در زنان کدامند؟

هرگونه کپی برداری و استفاده از این مطلب با ذکر نام و منبع الو دکتر مجاز می باشد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ