مواد غذایی که به افزایش تمرکز شما کمک می‌کنند

هیچ ماده جادویی وجود ندارد که (ای-کیو) شما را افزایش دهد یا شمارا باهوش کند اما برخی از مواد مانند کافئین هستند که می‌تواند انرژی شمارا افزایش داده و تمرکز شما را بیشتر کند و شما می‌توانید کافئین را در شکلات، قهوه، برخی نوشیدنی‌های انرژی‌زا و داروها پیدا کنید.

1-    قهوه می‌تواند شمارا هوشیارتر کند

هیچ ماده جادویی وجود ندارد که (ای-کیو) شما را افزایش دهد یا شمارا باهوش کند اما برخی از مواد مانند کافئین هستند که می‌تواند انرژی شمارا افزایش داده و تمرکز شما را بیشتر کند و شما می‌توانید کافئین را در شکلات، قهوه، برخی نوشیدنی‌های انرژی‌زا و داروها پیدا کنید. مصرف قهوه می‌تواند هوشیاری شمارا افزایش دهد که البته تأثیر کوتاه مدتی خواهد داشت. ضمنان مصرف بیشت از حد آن باعث بروز مشکلاتی جسمی می‌شود.

2-   شکر باعث افزایش هوشیاری می‌شود

شکر یکی از منابع سوختی مغز است، منظور شکر روی میز آشپزخانه شما نیست. بلکه گلوکوز طبیعی که در مواد غذای مانند میوه‌ها وجود دارد. به همین دلیل است که مصرف یک لیوان آب میوه در روز باعث تقویت حافظه کوتاه مدت، قدرت فکر و توانایی‌های ذهنی می‌شود. در عین حال خوردن بیش از حد شکر آثار مخربی روی مغز، قلب و قند خون شما خواهد داشت.

3-  خوردن صبحانه کامل سوخت مغز را تأمین می‌کند

تحقیقات روی خوردن صبحانه دانش آموزان نشان داده که بچه‌های که به طور منظم صبحانه مصرف می‌کنند از حافظه و تمرکز بهتری در مدرسه برخوردار هستند. بخصوص اگر سر میز صبحانه موادی مغزی دارای فیبر، لبنیات و میوه‌ها باشد. البته محققان معتقدند خوردن صبحانه که شامل کالری زیادی شود مانع تمرکز ذهن خواهد شد.

4-   ماهی یک غذای کاملا مغزی است

گوشت ماهی یک منبع کامل پروتئینی است که با تقویت مغز رابطه مستقیم دارد و شاید دلیل آن وجود امگا 3 است که وجود آن برای سلامت مغزکاملا ضروری است. زیرا اسید چرب امگا 3 یک چربی مفید است که خطر سکته مغزی را کاهش داده و از زوال عقل جلوگیری می‌کند و نقش مهمی در حفظ و تقویت حافظه ایفا می‌کند.

توصیه می‌شود برای داشتن مغزی سالم، هفته 2 وعده ماهی در برنامه غذایی خود قرار دهید.

5-   ترکیب آجیل و شکلات

آجیل منبع مناسبی از ویتامین E است، شکلات نیز (Dark Chocolate) نیز منبع غنی از آنتی اکسیدان و مقداری کافئین است که به بالا بردن تمرکز کمک فراوانی می‌کنند. استفاده از شکلات‌های که دارای مغز آجیل هستند می‌توان ترکیب مناسبی برای تقویت هوشیاری و تمرکز باشد به شرطی که میزان کالری، چربی و قند آن بیشت از حد نباشد.

6-   بلو بری

تحقیقاتی که بر روی حیوانات انجام شده نشان داده است که مصرف بلوبری از آسیب‌های مغزی ناشی از رادیکال‌های آزادی و تأثیرات مخرب افزایش سن بر مغز مانند آلزایمر و زوال عقل جلوگیری می‌کند. همچنین تحقیقات نشان داده است موش‌های که در برنامه غذایی آن‌ها بلو بری وجود داشته است عملکرد ذهنی مناسب‌تری نسبت به حتی موش‌های جوان‌تر داشته‌اند.

7-   تأثیر رژیم غذایی مناسب بر مغز

اگر رژیم غذایی شما خالی از غذاهای مغذی باشد می‌تواند به ترمز مغز شما ضربه بزند. همچنین خوردن یک وعده غذایی سنگین نیز می‌تواند باعث خستگی شما شود و تمرکز را از شما بگیرد و همچنین نبود کالری مناسب در وعده‌های غذایی نیز می‌تواند منجر به خستگی و پریشانی شود. بنابراین اگر می‌خواهید از مغز سالم خود در پیشبرد کارهایتان استفاده بهینه کنید حتماً باید رژیم غذایی متعادل و درسی را پیروی کنید.

8-  ویتامین، مواد معدنی و داروها

گزارش‌ها نشان می‌دهد که مصرف ویتامین‌های مانند B,C,E, beta-carotene می‌تواند به سلامت مغز شما کمک فراوانی کند و این روزها قفسه‌های فروشگاه‌ها نیز با این داروها و مکمل‌ها پرشده است. اما باید خاطر نشان کرد که مصرف این مکمل‌ها فقط در افرادی که نمی‌توانند از طریق رژیم غذایی طبیعی این ویتامین‌ها را به دست بیاورند مفید است و همه افراد قبل از مصرف آن‌ها باید با دکتر خود این مسئله را در میان بگذارند

.

روش‌های طبیعی برای افزایش تمرکز

10 تمرین مفید جهت افزایش تمرکز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ