ماساژ آزادسازی میوفاسیال

سندرم درد میوفاسیال به درد شدید ماهیچه‌ای گفته می شود که با نقاط ماشه‌ای بدن مرتبط است. نقاط ماشه‌ای میوفاسیال، مناطق آسیب پذیری می باشند که به خاطر آسیب‌های ماهیچه‌ای، تحرک زیاد و به صورت دائم یا پیوسته منقبض می شوند.

سندرم درد میوفاسیال به درد شدید ماهیچه‌ای گفته می شود که با  نقاط ماشه‌ای بدن مرتبط است. نقاط ماشه‌ای میوفاسیال، مناطق آسیب پذیری می باشند که به خاطر آسیب‌های ماهیچه‌ای، تحرک زیاد و به صورت دائم یا پیوسته منقبض می شوند. در مراحل اول  درد در همان نقطه ایجاد می شود، ولی می تواند موجب بروز درد ارجاعی شود.

این عارضه در بخشی از ماهیچه‌ ها پدید می آید، اما در فیبرومیالژی اکثر گروه‌های ماهیچه‌ای  در نقاط مختلف بدن درد میگیرند. هرچند درد میوفاسیال و فیبرومیالژی اختلال روان تنی نیست ، ولی استرس و فشارهای ذهنی در افزایش نشانه های آن تاثیرگذار هستند.

نشانه ها:

درد میوفاسیال در نواحی مختلفی از بدن ایجاد می شود اما به دلیل اینکه هر ماهیچه و یا فاسیایی در معرض مبتلا شدن قراردارد باعث ایجاد نشانه های متفاوت در نواحی مختلف بدن خواهد شد. در این عارضه درد عضله دائم و عمقی به وجود می آید و بسته به ویژگی آن، مقدار درد می تواند از درد خفیف تا شدید احساس شود. در برخی موارد  نقاط گره مانندی  در نواحی زیرین پوست  احساس یا مشاهده می شود. این درد به تنهایی حتی با روش هایی برای تخفیف درد مثل بهره مندی از  یخ، گرما و استراحت رفع نخواهد شد.

آیا سندرم درد فاسیال با فیبرومیالژیا مرتبط است؟

برخی از نشانه های سندرم درد فاسیال شبیه به فیبرومیالژی است مانند تحریک پذیری یا حساسیت زیاد در مناطق مبتلا در بدن. این دو بیماری در برخی افراد به طور مشترک ایجاد می شوند. در فیبرومیالژی درد زیاد و تحریک پذیری در منطقه بزرگی ازبدن ایجاد می شود. ولی در سندرم میوفاسیال می تواند در مناطق مختلفی ایجاد شود اما این نقاط تنها در مناطق ماشه ای و درد ارجاعی هستند.

علل ایجاد این بیماری:

علل ایجاد سندرم درد میوفاسیال معلوم نیست. برخی از بیماریهای سیستمیک همانند عارضه بافت همبند باعث بروز سندرم میوفاسیال می شود.

وضعیت نشستن و ایستادن و مشکلات روحی و روانی  در شدت یافتن سندرم میوفاسیال تاثیرگذار هستند.

درمان:

ماساژدرمانی با کمک  تکنیکهای فشار بر نقاط ماشه ای  روش مفیدی برای تخفیف درد در کوتاه مدت است. فیزیوتراپی با کمک حرکات ملایم کششی و ورزش در بهبود دامنه حرکتی و هماهنگی فعالیت ها تاثیرگذار است و با درمان نقاط ماشه ای می توانید تقویت عضلات را آغاز کنید  داروهای مفید برای  درمان سندرم میوفاسیال به سه دسته تقسیم می شوند:

  1. داروهای ضد افسردگی
  2. داروهای ضدصرع مانند پریگابالین
  3. داروهای مسکن عضله مانند باکلوفن

تکنیکهای آزادسازی میوفاسیال:

آزادسازی میوفاسیال نوعی درمان برای بافت نرم است که برای رفع بی حرکتی عضلات و کاهش درد استفاده می شود. این تکنیک شامل دو روش مستقیم و غیر مستقیم می شود. روش مستقیم شامل فشار بر بافت میوفاسیال درگیر است. با کمک این روش بافت به میزان زیادی با  فشار مستقیم زیاد مواجه می شود و آزادسازی صورت می گیرد. روش مستقیم گاهی عمل بر روی بافت عمقی نامیده می شود. درمانگرها در این روش پنجه، آرنج و دیگر وسایل، استفاده زیادی جهت کشش تدریجی فاسیایی دارد. تکنیک درمانی این روش با  تغییر ساختار میوفاسیال با کشش یا افزایش طول فاسیال صورت می گیرد.

بالعکس در تکنیک غیر مستقیم  با کمک گرفتن از از یک کشش ثابت و ملایم به فاسیا استفاده می شود تا از فرم پیچیدگی خارج شود و بافت معیوب را هدایت کرده و در مسیر حداقل مقاومت  قرار بگیردو آزادسازی  ایجاد شود. فاسیا توانایی پوشش  تمام اندامهای بن را دارد. فاسیا و عضلات قابل جداسازی نیستند

ماساژدرمانی یعنی  بررسی و سپس دستکاری بافت‌های نرم و مفاصل بدن برای  ایجاد واکنشی مثبت در اندام هاست که باعث بهبودی و تسریع درمان و پیشگیری از ایجاد اختلال فیزیکی خواهد شد.

از ماساژ درمانی زانو می توانید در زمینه های مختلفی از جمله بهبودی، درمان، مقابله، توانبخشی، افزایش عملکرد فیزیکی یا درمان درد صورت می گیرد.

ماساژدرمانی به خاطر ایجاد تاثیرات درمانی بسیار مفید، به طور قطعی از جایگاهی ویژه در بین روش‌های درمانی بالینی برای رفع اکثر مشکلات و بیماری‌ها برخوردار است.

ماساژ قابلیت کاهش درد و گرفتگی در بافت‌های نرم بدن که به واسطه فشار کارهای روزمره، فعالیت زیاد عضلات و بسیاری از امراض و عارضه های مزمن ایجاد می شوند، را دارد. اگر ماساژدرمانی پس از هرگونه تصادف، آسیب‌دیدگی یا حادثه، صورت بگیرد در زمینه های درمانی زیادی موثر خواهد بود و تاثیرات ویژه ای خواهد گذاشت.

نقش ماساژ درمانی در زندگی ما چیست؟

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ