پودر سفیده تخم مرغ به چه دردی می خورد؟

faateme1366
اگر تا به حال بدنسازی کار کرده باشید یا حتی از کنار باشگاه بدنسازی هم رد شده باشید، قطعا اسم تخم مرغ و سفیده تخم مرغ و تاثیر آن بر بدن را شنیده اید. در این مطلب برای شما از خواص و مزیت های پودر سفیده تخم مرغ صحبت کرده ایم.

اگرچه سفیده تخم مرغ محتوی میزان بالایی پروتئین است اما زرده آن را نیز نباید نادیده بگیرید. یک تخم مرغ بزرگ ۳.۶ گرم پروتئین در سفیده و ۲.۷ گرم پروتئین در زرده خود دارد. این بدین معناست که ۶۰ درصد پروتئین موجود در تخم مرغ در سفیده آن و ۴۰ درصد دیگر در زرده آن است.

چقدر سفیده تخم مرغ مصرف کنیم؟

مصرف ۲ تا ۳ عدد سفیده ی تخم مرغ در روز برای ورزشکاران کافی است؛ البته میزان مصرف بستگی به شرایط هر فرد دارد. دقت داشته باشید که مصرف پروتئین اضافه بر نیاز بدن موجب افزایش بار کلیوی، آسیب های کبدی، پوکی استخوان، کاهش قدرت باروری در زنان، سنگ کلیه و … خواهد شد.

استفاده سفیده تخم مرغ به صورت خام

هیچ گاه سفیده تخم مرغ را به صورت خام مصرف نکنید زیرا مصرف سفیده ی تخم مرغ به صورت خام باعث ورود پروتئینی به نام آویدین در بدن می ‌شود که وجود این پروتئین مانع جذب بیوتین (ویتامین H) خواهد شد و در نتیجه باعث بروز عوارضی از جمله مشکلات پوستی و چشمی می ‌شود.

پودر سفیده تخم مرغ چیست

این پودر پروتئین از سفیده تخم مرغ بدست می آید . پودر پروتئین سفیده حاوی مقادیر بالای BCAAها و آرژینین است . مصرف این پروتئین پس از تمرین (به همراه وی )، بین وعده ها و قبل از خواب (به همراه کازئین ) مفید است .

تهیه پودرهای پروتئین سفیده تخم مرغ، نسبتاً راحت است و اساس آن خشک کردن سفیده تخم مرغ و سپس تبدیل به پودری مناسب است . برخی از تولید کنندگان از پروسه اسپری خشک برای تولید پودرهای با کیفیت تر استفاده می کنند .

البته پروسه پاستوریزه کردن هم روی آن انجام می شود . برای از بین بردن ویروس سالمونلا و خنثی کردن پروتئین آویدین (که در سفیده خام وجود دارد و برای سلامتی مضر است. )

ماده خشک سفیده ی تخم مرغ حدودا ۸۵ درصد پروتئین دارد که مهم ترین آن ها عبارتند از

اوآلبومین (Ovalbumi)

کونالبومین (Conalbumin)

اووموکوئید (Ovomucoid)

اووموسین  (Ovomucin)

لیزوزیم (Lysozyme)

اوآلبومین (Ovalbumin)

اووموکوئید (Ovomucoid)

مزیتهای استفاده از پودر تخم مرغ

حجم کم ٬ قابلیت نگهداری بالا و سهولت جابجایی این امکان را فراهم می سازد که بجای نیاز به خرید روزانه تخم مرغ تازه با تناوبهای زمانی طولانی تر اقدام به خرید پودر تخم مرغ نمود.پودر تخم مرغ را می توان به سادگی و سریع در فرمولاسیون تولید محصولات بکار برد که این امر باعث سهولت و افزایش سرعت تولید می شود.

سهولت استفاده از پودر تخم مرغ باعث کاهش هزینه های حمل و نقل ٬ کارگری و تجهیزات مربوط به نگهداری ٬ شستشو شکستن جداسازی و غیره . . . می گردد.

خواص کاربردی زرده و سفیده تخم مرغ متفاوت بوده و تولید کنندگان در صورت استفاده از پودر تخم مرغ امکان انتخاب هر کدام از این دو ماده را به تنهائی داشته و با مشکل مصرف فراوردهای  مکمل مواجه نخواهند بود.

میزان ترکیبات غذائی پودر تخم مرغ دارای یکنواختی و ثبات بیشتری نسبت به تخم مرغ تازه بوده که باعث سهولت در محاسبات فرمولاسیون محصولات می گردد.

پوسته تخم مرغ حاوی تعداد زیادی باکتریهای بیماریزا از جمله سالمونلا است که حتی محتویات تخم مرغ سالم نیز نسبت به آنها مصون نیست و استفاده از تخم مرغ تازه در صنایع غذائی با خطر انتقال آلودگی همراه می باشد . پودر های تخم مرغ در شرایط کاملا بهداشتی و با بکارگیری تکنولوژی  مدرن روز ومطابق بااستانداردهای جهانی تهیه گردیده وعاری ازهرگونه آلودگی می باشد واستفاده ازآنها احتمال آلودگی محصول رابه حداقل می رساند.

ارزش غذایی سفیده تخم مرغ در مقایسه با تخم مرغ کامل

چه کسانی سفیده تخم مرغ نخورند؟

اگرچه سفیده تخم مرغ برای بیشتر مردم بی خطر است، امکان وقوع حساسیت به تخم مرغ وجود دارد. کودکان بیشتر از بزرگسالان حساسیت به تخم مرغ را تجربه می کنند. هنگامی که سیستم ایمنی بدن به اشتباه برخی پروتئین های موجود در تخم مرغ را مضر شناسایی می کند، حساسیت به تخم مرغ شکل می گیرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ