مهمترین نکات تغذیه ای برای خرگوشتان!

faateme1366
نگهداری از حیوانات خانگی راه و رسم خودش را دارد و اگر شما از یک حیوان خانگی نگهداری می کنید حتما باید راه و روش نگهداری و تغذیه آن را بدانید. در این مطلب برای شما نکات مهم تغذیه ای خرگوش را آوردیم.

نکات کلی در مورد تغذیه خرگوش

تغذیه مناسب، مهمترین عامل سلامتی خرگوش است. فیبر برای سلامتی سیستم گوارش و روده بسیار ضروری است. همچنین باعث ساییده شدن دندان های خرگوش می شود. چون دندان ها دائم در حال رشد هستند. بهترین رژیم غذایی فیبردار، علف تازه و یونجه مرغوب است.

خرگوش ها گیاهخواراند. این حیوان به انرژی، فیبر و پروتئین در جیره غذایی نیاز دارد. غذاهای عمده ای که میتوانید برای تغذیه خرگوش استفاده کنید شامل: ذرت، گندم، جو، جو دو سر (یولاف) و چاودار است. همچنین پروتئین مکمل مانند بلغور سویا و یونجه باعث رشد بهتر خرگوش می شود. انواع میوه مانند: سیب، گلابی، موز، خربزه، هندوانه، توت فرنگی، هلو، انگور بی هسته و گیلاس می تواند در جیره غذایی خرگوش باشد. از بین سبزیجات نیز هویج، کلم، گوجه فرنگی، کاهو و لوبیا سبز می تواند مورد استفاده قرار گیرد. ذکر این نکته ضروری است که لازم است در تغذیه خرگوش‌تان تنوع غذایی را رعایت کنید و به مدت طولانی از یک یا چند نوع محدود غذا استفاده نکنید. همچنین میزان مصرف غذا در خرگوش ها به طور متوسط روزانه حدود 5 گرم به ازای 100 گرم وزن بدن است. میوه و سبزی تازه هم باید شامل رژیم باشد.

 

بهترین غذای خرگوش چیست؟

بهترین غذا برای خرگوش ها علوفه تازه و علوفه خشک با کیفیت بالا است. 18-24% از حجم غذای روزانه را می تواند فیبر های خوراکی (پلت جوندگان) با مقدار پروتئین بالا تشکیل دهد.

علف یونجه به خصوص برای خرگوش های در حال رشد بسیار مناسب است و حاوی مقدار زیادی کلسیم می باشد ولی مصرف بیش از اندازه آن می تواند موجب ایجاد سنگ ادراری و مشکلات کلیوی شود. علوفه خشک و تازه باید همیشه در اختیار خرگوش ها باشد و می توان برای کاهش سرعت خوردن، آن را پشت توری یا میله قفس قرار داد به گونه ای که هر بار مقدار کمتری در اختیار خرگوش قرار بگیرد.

سبزی و میوه های تازه (میوه های کم شیرین) مانند سبزی خوردن، کلم، گل کلم و کاهو و انواع سبزی های ریشه ای مانند هویج و ترب نیز باید در اختیار خرگوش قرار داده شود. هویج را می توان از سقف قفس آویزان نمود تا به عنوان اسباب بازی خوردنی مورد استفاده قرار گیرد و سرعت خوردن آن کاهش یابد.

 

چرا باید به خرگوش علف خشک داد؟

دندانهای خرگوش در تمام طول عمر رشد می کنند زیرا در محیط طبیعی خرگوش ها از علوفه خشبی و سخت تغذیه کرده و دندانهایشان مرتب ساییده و کوتاه می شود. به همین دلیل در خرگوش های خانگی در صورتی که با علوفه خشک فراوان تغذیه نشوند رشد دندانها تا حدی ادامه می یابد که دیگر خرگوش قادر به جویدن نبوده و در این حالت درمانی نیز قابل انجام نخواهد بود. به همین دلیل همواره باید پیش از هر غذای دیگری علوفه خشک در اختیار خرگوش قرار داده شود و سایر غذاها را تنها پس از اینکه خرگوش حداقل 70% از حجم غذای روزانه اش را از علوفه خشک تامین نموده در اختیارش قرار داد.

 

قوانین خوراکی های دانه ای برای خرگوش

دانه های روغنی مثل گردو با پوسته چوبی می توانند تنقلات مفیدی باشند که نباید بیشتر از 2 بار در هفته در اختیار خرگوش قرار داده شوند.

ذرت تازه و یا خشک به صورت کامل و یا دان شده نیز می تواند بخشی از غذای غیر علوفه ای خرگوش را تامین کند. برگ های ذرت نیز می توانند بخشی از غذای علوفه ای را تامین کنند.

 

حق انتخاب به خرگوش بدهیم یا نه؟

برخی خرگوش ها در صورتی که مخلوطی از علوفه و دانه های روغنی (گردو، بادام و …) و سبزیجات در اختیارشان قرار داده شود از میان این غذاها برخی را مانند دانه های روغنی و سبزی را انتخاب می کنند که این کار منجر به بروز پوکی استخوان و کمبود کلسیم و رشد بیش از حد دندانها خواهد شد. به همین دلیل باید غذا ها تک به تک در اختیار خرگوش قرار گیرد و ابتدا علوفه خشک مصرف شود و در پایان روز و تنها به عنوان مکمل غذایی و تنقلات از دانه های روغنی و میوه و سبزی استفاده شود.

 

مواد غذایی شیرین چه بلایی سر خرگوش می آورد؟

خرگوش ها به مواد غذایی شیرین علاقه زیادی دارند ولی مواد غذایی شیرین می توانند منجر به اسهال شدید و کشنده و یا از کار افتادن حرکت روده ها شوند به همین دلیل از هرگونه تغییر ناگهانی جیره غذایی و دادن مواد غذایی حاوی قند زیاد مثل میوه های شیرین و سیب زمینی و چغندر قند به خرگوش ها اجتناب نمایید. این نوع مواد غذیی تنها به میزان کم و با نظارت دامپزشک  در خگوشهای  بی اشتها برای ترغیب خرگوش به خوردن غذا قابل استفاه هستند.

 

غذاهای کارخانه ای برای خرگوش آری یا نه؟

دادن غذاهای کارخانه ای به خرگوش ها مفید است. این غذاها حاوی ویتامین ها و مواد معدنی لازم هستند. غذاهایی مثل مخلوطی از کاه و غلات بسیار مناسب اند. خرگوش ها دوست دارند بیشتر غلات بخورند تا کاه. به همین دلیل چاق شده و شکم می آورند. سعی کنید هر دو را به آنها بدهید. بهترین‌ ماده‌غذائی‌ برای‌ خرگوشها، جیره‌های‌ غذائی‌ تجاری‌ است‌ که‌ ترکیبات‌ آن‌ بر اساس‌ نیاز حیوان‌ تنظیم‌ شده‌ است‌. این‌جیره‌ها معمولا حاوی‌ 17% – 14% پروتئین‌،  22% – 12%  فیبرخام‌ و 2500 – 2100 کیلو کالری‌ انرژی‌ هستند

 

چه غذایی نخورند؟

از دادن سیب زمینی، پیاز، ریواس و آووکادو جلوگیری کنید. این خوراکی ها برای خرگوش سمی هستند.

 

چقدر آب بخورد؟

خرگوش ها باید زیاد آب بخورند. پس همیشه آب خنک و تازه برای آنها قرار دهید و در روزهای گرم، یخ داخل آبشان بیندازید.

 

حقایقی عجیب در مورد خرگوش

معمولاً خرگوش ها فضله خود را می خورند که این امر در آنها طبیعی می باشد چراکه بخش زیادی از گیاهان در معده او هضم نشده و دوباره در فضله ظاهر می شود و خرگوش با خوردن مدفوع سعی در هضم دوباره آن مواد دارد .

 خرگوش ها قادر به جذب ویتامین از طریق میوه ها نیستند و ویتامین ها را را با خوردن فضولاتشان جذب می کنند .

 

اگر خواستید تغییر رژیم غذایی بدهید مراقب باشید

 این‌ حیوان‌ از نظر فیزیولوژیک‌ شبه‌ نشخوار کننده‌  (Pseudoruminant )  بشمار میرود و چون‌ میکروفلور دستگاه‌گوارش‌ آن‌ نسبت‌ به‌ تغییرات‌ اسمولاریته‌ و  PH بسیار حساس‌ است‌ بنابر این‌ تغییر نوع‌ مواد غذائی‌ باید به‌ آهستگی‌ وطی‌ مدت‌ 5 – 4 روز انجام‌ گیرد و هرگونه‌ تغییر ناگهانی‌ در محتویات‌ جیره‌ غذائی‌، بخصوص‌ استفاده‌ از جیره‌های‌ غنی‌از کربوهیدرات‌ می‌تواند با ایجاد اختلالات‌ شدید گوارشی‌ سبب‌ مرگ‌ حیوان‌ گردد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
زهرا

زهرا

1399-11-03 - 21:09 پاسخ

سلام .. من یه خرگوش دارم ۵ سال و ۷ ماهشه .. تو این همه سال آب نخورده فقط غذاهایه آب دار مثله خیار و کاهو و بقیه میوه جات خورده و مشکلی هم نداره .. یه خرگوش بچه هم دارم که تازه ۸۰ روزشه .. علاقه ی خیلی زیادی به بادام زمینی داره ولی متاسفانه هویج یا نون و این جور چیزا نمیخوره .. علوفه ی خشک هم زیاد نمیپسنده و تازه میخوره .. و برگه درخت پرتقال هم خیلی دوست داره .. چیکار کنم کنبود کلسیم نگیره؟

الهام انصاری

الهام انصاری

1399-09-22 - 10:03 پاسخ

وقتی کشک نرم میخورم خرگوشم طاقت نمیاره همش تقلا می‌کنه بیاد پیشم،یه ذره ریخته باشه همش لیس میزند براش ضرر ندارد چیزی ننوشته بودید