تمام نکات مهم تغذیه ای حیوان خانگی شما، سگ! قسمت چهارم

faateme1366
در قسمت اول این مطلب در مورد اصول تغذیه سگ ها و همچنین راه و روش تغذیه توله سگ ها صحبت کردیم و در قسمت دوم به انواع غذای سگ ها و روش ارزیابی کیفیت غذای سگ پرداختیم. در قسمت سوم نیز به روش های پروتئین رسانی و همچنین علل چاقی سگ ها پرداختیم. در این قسمت هم به شناسایی بدترین مسموم کننده های سگ می پردازیم

آنچه در قسمت قبل خواندید

بدترین مسموم کننده های سگتان را بشناسید

غذاهای چرب مسموم کننده

سگها غذاهای چرب را بسیار دوست دارند و از خوردن آن لذت می برند. خوردن بیش از اندازۀ خوراکیهای چرب باعث بیماری و مسمومت سگ می شود.

این نوع مسمومیت همراه با درد شدید در شکم، اسهال، طب و استفراغ شدید در سگ شده و حیوان حالتی قوز کرده به خود می گیرد.

در کدام سگ ها این مسمومیت بیشتر دیده می شود؟

مسمومیت به وسیلۀ غذاهای چرب در سگهای کوچک مینیاتوری مانند پودلها و شی هوا هوا و همچنین در نژاد کوکر اسپانیل و شیتزو بسیار متداول می باشد.

شیر و لبنیات به سگ بدهیم یا نه؟

50% سگها به لاکتوز حساسیت دارند و تعداد زیادی از سگها سیستم گوارششان شیر و لبنیات را هضم نمی کند و نسبت به آن حساسند و دچار اسهال شدید می شوند و این نوعی مسمومیت است که در سگ ایجاد می شود و در توله ها می تواند باعث مرگ شود.

با توله های بی مادر چه کنیم؟

حتما برای تغذیۀ توله های بی مادر باید از شیر بدون لاکتوز که مخصوص سگ است و در پت شابها به فروش می رسد استفاده شود.

پیاز و سیر در غذای سگ استفاده کنیم؟

مصرف بیش از اندازۀ پیاز و سیر در جیرۀ غذایی سگ به علت داشتن سولفات گوگرد (Thiosulfate) موجب مسمومیت غذایی می شود.

ریختن مداوم پیارز و سیر در غذای سگ (که بیشتر به علت ازبین بردن بوی نامطلوب غذا صورت می گیرد) باعث ازبین رفتن گلبولهای قرمز خون می شود و پیامد کم خونی را برای حیوان به همراه دارد.

پخته مصرف کند یا خام؟

سیر، موسیر، پیاز چه بصورت خام، پخته و یا پودر با غذای سگ مخلوط شود همه باعث مسمومیت حیوان می شوند و این نوع مسمومیت برای سگ بسیار خطرآفرین و کشنده می باشد.

مسمومیت با سیر چه علائمی دارد؟

در زمان ایجاد این مسمومیت حیوان دچار استفراغ، اسهال و طب شده و در رودۀ سگ تورم شدید به علت تجمع گاز ایجاد می شود و حیوان احساس درد شدید در ناحیۀ شکم پیدا می کن و علائم ضعف جسمانی نمایان می شود.

نمک چه بلایی بر سر سگ می آورد؟

استفادۀ بیش از اندازۀ نمک در غذای سگ باعث جذب بالای آب بدن توسط کلیه ها شده و موجب بوجود آمدن بیماریهای کلیوی در سگ می شود.

مسمومیت سگ بر اثر نمک را چگونه تشخیص دهیم؟

مسمومیت نمک باعث استفراغ شدید در سگ می شود و در این زمان سدیم در خون حیوان افزایش یافته و موجب متورم شدن سلولهای مغزی شده و سکته مغزی (ادم مغزی) را برای سگ به همراه دارد.

سگ به رنگ زیبای گوجه فرنگی در غذا نیازی ندارد!

بسیاری از صاحبان برای طعم دار کردن و یا خوش رنگ شدن غذای سگ از گوجه فرنگی استفاده می کنند در صورتی که مصرف گوجه فرنگی به علت دارا بودن مادۀ شیمیایی به نام اتروپین و جوهر نمک بالا حالت اسیدی زیادی داشته برای حیوان بسیار خطرناک می باشد.

مسمومیت سگ بر اثر گوجه فرنگی را چگونه تشخیص دهیم؟

در زمان مسمومیت بوسیلۀ گوجه فرنگی، مردمک چشم متسع شده و سگ دچار لرزش اندام و تشنج شدید می گردد و غلظت خون حیوان بالا رفته در نتیجه ظربان قلب نامنظم می شود و سگ دچار حملۀ قلبی می شود.

سیب زمینی سبز و یا جوانه زده را خودتان نخورید و به سگتان هم ندهید!

قسمت های سبز سیب زمینی حاوی مقدار زیادی سم سولانین است که می تواند عامل تهوع سردرد و بیماری های عصبی باشد در انسان نیز شود.

سیب زمینی به طور طبیعی مقدار کمی سولانین به عنوان دفاع در مقابل حشرات تولید می کند اما در مقابل آفتاب و هوای گرم مقدار بیشتری سولانین تولید می کند.

رنگ سبز اساسا به وسیله مقدار زیاد کلروفیل II که به خودی خود بی ضرر است به وجود می آید اما در همان زمان در کلروفیل II مقدار سولانین هم بالا می رود.و همین امر باعث مسمومیت شدید در سگ می شود البته سیب زمنیی سالم نیز به علت داشتن اسید آمینه و گلکز بالا باعث مسمومیت می شود.

مسمومیت سگ بر اثر سیب زمینی را چگونه تشخیص دهیم؟

در این زمان سگ دچار استفراغ، درد شدید در ناحیۀ شکم، اسهال، اختلالات عصبی همراه با از دست دادن شادابی ( بیحالی، رخوت در عضلات) و در نهایت سکتۀ قلبی می شود.

این مطلب ادامه دارد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ