از عوارض قرص بیسموت آگاهید؟

faateme1366
بیسموت برای درمان ناراحتی های گاه به گاه و سوزش معده و حالت تهوع استفاده می شود، همچنین این دارو برای درمان اسهال و جلوگیری از اسهال مسافرتی نیز کاربرد دارد.

بیسموت برای درمان ناراحتی های گاه به گاه و سوزش معده و حالت تهوع استفاده می شود، همچنین این دارو برای درمان اسهال و جلوگیری از اسهال مسافرتی نیز کاربرد دارد. بیسموت با کمک به کاهش رشد باکتری هایی که ممکن است باعث بروز اسهال شوند عمل می کند. در صورت مشاهده مخاط در مدفوع یا خون از بیسموت برای درمان اسهال نباید استفاده شود.

این علائم می تواند نشانه هایی از بروز یک بیماری جدی باشد، بنابراین در صورت مشاهده هر یک از این علائم بلافاصله برای بررسی و تشخیص به پزشک مراجعه کنید. این دارو تحت نظر پزشک همراه با سایر داروها برای درمان زخم معده ناشی از باکتری های خاص (هلیکوباکتر پیلوری) استفاده می شود، بنابراین مصرف آن برای خوددرمانی زخم معده ممنوع است.

بیسموت ساب سیترات در بهبود علایم بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر با علامت غالب اسهال  به کار می رود.

زخم معده چیست؟

زخم معده به جراحات دردناکی گفته می شود که در جداره داخلی معده و یا قسمت آغازین روده کوچک که اثنی عشر نامیده می شود وجود دارد. 

علائم و نشانه های اصلی آن کدامند؟

به طور کلی  درد زخم معده از یک ساعت بعد از غذا خوردن شروع می شود و تا ساعت ها ادامه پیدا کند همچنین شب ها شعله ور شده و می تواند فرد را از خواب بیدار کند. درد زخم معده در زمان خالی بودن معده بدتر می شود لذا باید از گرسنگی اجتناب کرد. زخم معده می تواند برای مدتی فروکش کند ولی بعد از چند هفته علائم زخم معده برمی گردد لذا حتما باید برای درمان زخم معده به پزشک مراجعه کرد.

رایج ترین علائم زخم معده، درد سوزشی که از جناغ سینه تا بالای ناف می تواند احساس شود. درد زخم معده به علت تماس اسید معده با منطقه آسیب، ایجاد می شود.

افزایش سوءهاضمه از نشانه های دیگر زخم معده می باشد. در این موارد فرد پس از صرف غذا یا آروغ می زند یا دچار سکسکه می شود.

زخم معده علامت دیگری دارد که به علت تغییر حجم مایعات، فرد دچار حالت تهوع خفیف یا شدید می شود. معمولاً در حالت ناشتا، فرد دچار حالت تهوع می شود.

درد شدید بخصوص هنگام خالی بودن معده

درد در شب و خواب

دردهایی که به صورت مداوم قطغ می شوند و دوباره آغاز می شوند.

دردیرکه با خوردن بعضی از خوراکی های خاص آرام می شود.

قرص بیسموت ساب سیترات چیست؟

قرص بیسموت ساب سیترات (Bismuth Subcitrate) برای درمان زخم معده و روده و نیز اسهال مسافرتی استفاده می شوند. این دارو همچنین در ترکیب با داروهای دیگر در درمان عفونت های گوارشی هلیکوباکتر پیلوری به کار می رود. بیسموت دارای اثر ضد میکروبی بر پاتوژر های باکتریایی و ویروسی دستگاه گوارش است. این دارو اسید معده را تا حدی خنثی می کند.

بیسموت ساب ‌سالیسیلات به عنوان یک سالیسیلات در صورت استفاده تنها برای درمان بیماران مبتلا به زخم باعث بروز مشکلات جدی می شوند. حتی اگر در گذشته از این دارو استفاده کرده اید باز هم بروشور داخل آن را به دقت مطالعه کنید.

به گزارش وب ام دی، مطالعه بروشور محصول از این بابت توصیه می شود که احتمال تغییر مواد تشکیل دهنده آن توسط تولیدکنندگان وجود دارد، همچنین داروهایی با نام های مشابه نیز با مواد مختلف برای اهداف گوناگونی ساخته می شود که در صورت اشتباه در این زمینه باعث بروز آسیب می شود.

نحوه استفاده از بیسموت

بیسموت به طور معمول باید بر اساس تجویز پزشک یا راهنمای دارو استفاده شود. مقدار مصرف بیمسموت براساس سن، شرایط پزشکی و پاسخ به درمان تعیین می شود، بنابراین دوز دارو را سرخود افزایش ندهید و آن را بیش از حد مجاز مصرف نکنید.

مارک ها و اشکال زیادی از بیسموت ساب سالسیلات موجود است. دستورالعمل دوزهای مختلف مصرف دارو را با دقت بخوانید زیرا ممکن است دستورالعمل های مربوط به دوزها بین محصولات متفاوت باشد.

در صورت استفاده از قرص جویدنی آن را به خوبی جویده سپس قورت دهید و اگر از فرم مایع این دارو استفاده می کنید قبل از مصرف هر دوز بطری را به خوبی تکان دهید.

برای تعیین دوز مناسب از پیمانه موجود در جعبه دارو استفاده کنید و از قاشق خانگی برای تعیین دوز دارو خودداری کنید.

این دارو با داروهایی مانند آنتی بیوتیک های تتراسایکلین و کلروکین تداخل ایجاد می کند که مانع جذب کامل آنها توسط بدن می شود. در صورت تجویز بیسموت توسط پزشک وی با آگاهی بر بروز عوارض جانبی آن را برای شما تجویز کرده، بنابراین تشخیص داده منافع آن برای شما بیش از مضرات آن است.

تداوم یا تشدید علائم را به پزشک خود اطلاع دهید. در صورت مصرف بیسموت برای درمان اسهال و عدم بهبودی آن طی 2 روز به پزشک اطلاع دهید.

اثرات جانبی مصرف بیسموت

عوارض جانبی نسبت به این دارو نادر است، اما از شایع ترین عوارض جانبی می توان به تیره شدن رنگ مدفوع یا زبان اشاره کرد که بی ضرر هم هستند و به محض قطع مصرف دارو از بین می روند.

استفراغ مداوم و اسهال باعث کم آبی بدن می شوند، بنابراین در صورت مشاهده هر یک از علائم کم آبی بدن مانند کاهش غیرمعمول ادرار، خشکی دهان، تشنگی غیرمعمول، ضربان سریع قلب، سرگیجه و سبکی سر بلافاصله به پزشک اطلاع دهید.

در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی بعید اما جدی مانند شنیدن صدای زنگ در گوش یا کاهش شنوایی بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید. بیسموت به ندرت باعث خونریزی جدی (به ندرت کشنده) معده یا روده می شود.

در صورت مشاهده هر یک از عوارض جانبی بعید اما جدی مانند استفراغی شبیه کف قهوه، مدفوع سیاه، قیری مانند یا مشاهده خون در آن، درد مداوم معده و شکم ضمن متوقف کردن مصرف دارو به پزشک مراجعه کنید.

واکنش آلرژیک بسیار جدی نسبت به بیسموت نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم یک واکنش آلرژیک جدی از جمله بثورات پوستی، خارش و تورم به ویژه در صورت، زبان و گلو، سرگیجه شدید و مشکل تنفس بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. این فهرست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست، بنابراین در صورت مشاهده سایر عوارض به پزشک خود اطلاع دهید.

موارد احتیاط درباره مصرف بیسموت

قبل از مصرف بیسموت ساب سالسیلات در صورت داشتن حساسیت نسبت به آسپرین، سالیسیلات ها، به داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و سلکوکسیب یا هر گونه آلرژی دیگر بهه پزشک خود اطلاع دهید.

بیسموت حاوی مواد غیرفعال است که می تواند باعث بروز واکنش های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. در صورت ابتلا به بیماری خاص از مصرف این دارو خودداری شود. حتی قبل از استفاده از آن در صورت وجود مشکلاتی از قبیل خونریزی (مانند هموفیلی)، مدفوع خونی / سیاه / قیر مانند با پزشک خود مشورت کنید.

در صورت بروز برخی از بیماری ها و مشکلات بهتر است قبل از مصرف بیسموت راجع به آنها با پزشک خود صحبت کنید. این دارو حاوی آسپارتام است. در صورت ابتلا به فنیل کتونوری یا هر بیماری دیگری که شما را ملزم به محدود کردن مصرف آسپارتام (یا فنیل آلانین) می کند در مورد استفاده ایمن از این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

قبل از انجام جراحی تمام محصولات مورد استفاده خود از جمله داروهای تجویز شده، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی را به اطلاع پزشک یا دندانپزشک خود برسانید. بیسموت حاوی محصولی شبیه آسپرین (سالیسیلات) است.

کودکان و نوجوانان زیر 18 سال در صورت ابتلا به آبله مرغان، آنفولانزا یا بیماری تشخیص داده نشده یا تزریق واکسن به تازگی نباید این محصول را مصرف کنند. در این موارد مصرف آسپرین یا محصولات مشابه آسپرین خطر ابتلا به سندرم ری در کودکان را بیماری نادر، اما جدی را افزایش می دهد.

در طول 6 ماه نخست بارداری این دارو فقط در صورت نیاز سالیسیلات باید مورد استفاده قرار گیرد. به دلیل صدمه احتمالی به نوزاد متولد شده و تداخل در زایمان طبیعی استفاده از آن در 3 ماه آخر بارداری توصیه نمی شود. بهتر است درباره خطرات و فواید آن با پزشک خود صحبت کنید.

درباره انتقال بیسموت به شیر مادر هنوز اطلاعاتی در دسترس نیست. با این حال، داروهای مشابه به شیر مادر منتقل می شوند و اثرات نامطلوبی بر نوزاد شیرخوار دارند، بنابراین بهتر است قبل از مصرف آن با پزشک خود صحبت کنید.

فعل و انفعالات بیسموت

پزشک ضمن آگاهی درباره تداخلات دارویی باید بیمار را برای جلوگیری از عوارض جانبی و روند پیشرفت بهبودی تحت نظر داشته باشد. علاوه بر این، دوز دارو هم نباید بدون اجازه پزشک شروع، متوقف یا تغییر داده شود.

مصرف همزمان بیسموت با سایر داروها احتمال خونریزی را فزایش می دهد. به عنوان مثال می توان به داروهای ضدپلاکت مانند کلوپیدوگرل و “داروهای رقیق کننده خون” مانند وارفارین اشاره کرد.

تمام برچسب های داروهای تجویزی و بدون نسخه خود را به دقت بررسی کنید زیرا بسیاری از آنها حاوی تسکین دهنده درد/ کاهش دهنده تب (داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند آسپیرین، ایبوپروفن یا ناپروکسن) مشابه این دارو هستند.

در صورت مصرف آنها به طور همزمان خطر بروز عوارض جانبی افزایش می یابد. در صورت تجویز پزشک به دلایل خاص پزشکی مانند حمله قلبی یا پیشگیری از سکته مغزی مصرف آسپرین با دوز کم به طور معمول 81 تا 162 میلی گرم در روز باید ادامه یابد. برای دریافت جزئیات بیشتر با پزشک خود صحبت کنید.

این دارو احتمال می رود در رادیولوژی های خاص (اشعه ایکس روده با استفاده از ماده حاجب) تداخل ایجاد کند که در نتایج آن تاثیر می گذارد، بنابراین قبل از انجام آن راجع به مصرف بیسموت با پزشک آزمایشگاه صحبت کنید.

این سند حاوی همه فعل و انفعالات امکان پذیر نیست، بنابراین قبل از استفاده از بیسموت تمام محصولات مورد استفاده خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید.

مصرف بیش از حد بیسموت

در صورت مصرف بیش از حد بیسمونت و بروز عوارض جانبی مانند از دست دادن تنفس یا مکشل تنفسی با اورژانس تماس بگیرید. از دیگر علائم مصرف بیش از حد بیسموت می توان به زنگ زدن گوش و کاهش شنوایی اشاره کرد.

در نظر داشته باشید این دارو برای شما تجویز شده، بنابراین از توصیه به مصرف آن یا به اشتراک گذاری آن با دیگران خودداری کنید. در صورت مصرف بیسموت برای درمان اسهال آی زیاد بنوشید تا خطر کمبود آب بدن کاهش یابد برای جزئیات بیشتر با پزشک یا مسئول داروخانه مشورت کنید.

دوز از دست رفته بیسموت

در صورت فراموشی یک دوز داروی بیسموت به محض یادآوری آن را مصرف کنید، اما اگر نزدیک زمان دوز بعدی است از دوز فراموش شده صرف نظر کنید. در نظر داشت باشید برای جبران دوز از دست رفته میزان دارو را افزایش ندهید.

طبقه‌بندی درمانی:

 منفی کننده ذرات یونی در معده (برای مقابله با یون هیدروژن) همراه با داروهای مقابله با Helicobacter pilori.

طبقه‌بندی مصرف در بارداری:

 رده C (در سه ماهه آخر بارداری رده D)

موارد و مقدار مصرف

زخم خوش خیم معده و اثنی عشر

 بزرگسالان:

دو قرص دو بار در روز و یا یک قرص چهار بار در روز مصرف می‌شود. مدت درمان 28 روز است و در صورت لزوم 28 روز دیگر تکرار می‌شود. مقدار نگهدارنده توصیه نمی‌شود، ولی می‌توان دوره درمان را بعد از یک ماه فاصله تکرار کرد.

 کودکان

مصرف این دارو در کودکان توصیه نمی‌شود.

مکانیسم اثر

بیسموت دارای اثر ضد میکروبی بر پاتوژر‌های باکتریایی و ویروسی دستگاه گوارش است. این دارو ممکن است به صورت ترکیبی با دو آنتیبیوتیک (عموماً مترونید ازول و آموکسی سیلین) برای از بین بردن هلیکوباکترپیلوری تجویز شود.

عوارض جانبی

دستگاه گوارش: تیره شدن زبان و سیاه شدن مدفوع، تهوع و استفراغ.  

تداخلات دارویی بیسموت سیترات

در صورت مصرف همزمان با امپرازول جذب این دارو افزایش می یابد. این دارو همچنین باعث کاهش جذب تتراسایکلین ها می شود. 

توصیه های مهم به بیمار 

اگر دارو را دو بار در روز مصرف می‌کنید، دو قرص نیم ساعت قبل از صبحانه و دو قرص نیم ساعت قبل از شام میل کنید. اگر دارو را چهار بار در روز مصرف می‌کنید، نیم ساعت قبل از هر غذا و قرص آخر را دو ساعت بعد از شام مصرف کنید.

طی دوره درمان با این دارو شیر مصرف نکنید.

تا نیم ساعت قبل یا بعد از مصرف این دارو، آنتیاسید مصرف نکنید.

از مصرف خود سرانه دارو خودداری کنید.

در صورت بروز هر یک از عوارض جانبی دارو موارد را با پزشک معالج خود در میان بگذارید.

مصرف در دوران بارداری باید زیر نظر پزشک صورت گیرد.

در صورت وجود اسهال بیش از 2 روز یا همراه با تب مصرف نشود.

بیسموت داروی کمکی در زخم دستگاه گوارش به همراه داروهای دیگر می‌باشد.

این دارو در بیماران مبتلا به نارسایی کلیه نباید مصرف شود.

این دارو در سالخوردگان باید با احتیاط مصرف شود.

اگرچه این دارو همزمان با تتراسایکلین تجویز می گردد اما می تواند اثربخشی آنها را کاهش دهد.

نحوه نگهداری بیسموت

بیسموت باید در دمای اتاق بین 68 تا 77 درجه فارنهایت معادل 20 تا 25 درجه سانتیگراد دور از نور و رطوبت نگهداری شود. علاوه براین ضمن جلوگیری از یخ زدگی آن از نگهداری بیسموت در مکان هایی مانند حمام پرهیز کنید.

داروهای مختلف شرایط خاصی برای نگهداری دارند، بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر بروشور محصول را بخوانید و در صورت داشتن هر گوه سوال با پزشک یا داروساز صحبت کنید. در نظر داشته باشید تمام داروها باید از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگهداشته شوند.

داروها را داخل چاه توالت یا فاضلاب نریزید مگر اینکه انجام این کار د رمحل زندگی شما مجاز باشد. در صورت عدم نیاز به دارو آن را به درستی منقضی کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه دور ریختن دارو با خیال راحت با داروساز یا شرکت محلی دفع زباله منطقه خود مشورت کنید.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ