قرص سفیکسیم برای چیست؟

اگر به بیماری خاصی مبتلا شده اید و پزشک معالجتان برایتان قرص سفیکسیم تجویز کرده است نگران نباشید، سفیکسیم برای جلوگیری از پیشرفت عفونتتان تجویز شده است. برای اطلاع بیشتر ازاینکه قرص سفیکسیم برای چیست این مقاله را بخوانید.

قرص سفیکسیم برای چیست؟

اگر به بیماری خاصی مبتلا شده اید و پزشک معالجتان برایتان قرص سفیکسیم تجویز کرده است نگران نباشید، قرص سفیکسیم برای جلوگیری از پیشرفت عفونتتان تجویز شده است. برای اطلاع بیشتر ازاینکه قرص سفیکسیم برای چیست این مقاله را بخوانید.

قرص سفیکسیم در زمره آنتی بیوتیک ها قرار دارد و برای درمان انواع عفونت توسط پزشک معالج تجویز می شود. سفیکسیم را می توان به صورت قرص‌های ۲۰۰ میلی‌گرمی و ۴۰۰ میلی‌گرمی در داروخانه ها یافت.

سفیکسیم در درمان بیماری‌های عفونی باکتریایی مثل عفونت‌های تنفسی مانند گلودرد در دوران سرماخوردگی، عفونت‌های پوست و بافت نرم و عفونت‌های استخوان یا مفاصل، و عفونت‌های ادراری مؤثر می‌باشند. از سفیکسیم برای پیشگیری از ایجاد عفونت در افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند یا در افرادی که به هر علتی مستعد عفونت هستند، استفاده می‌شود.

بهتر است قرص سفیکسیم را همانند داروهای دیگر بدون تجویز پزشک استفاده نکرد. سفیکسیم برای هر دوره سنی با دوز خاصی مصرف می شود. 

روش و مقدار مصرف:

قرص سفیکسیم در بالغین: سفیکسیم 400 میلی گرم از راه خوراکی به صورت دوز منقسم هر 12 ساعت یکبار مصرف می شود. گاهی زمان مصرف قرص سفیکسیم 400 هر 24 ساعت یک بار است.
سفیکسیم در کودکان: سوسپانسون خوراکی سفیکسیم هر 12 ساعت یک بار است و مقدار مصرف دارو، 8 میلی گرم بر هر کیلوگرم وزن کودک می باشد. در کل برای کودکان زیر 2 سال دوز سفیکسیم، 100 میلی گرم در طول روز استفاده می شود و کودکانی که حدود 10 سال باشند می توانند دوز 200 میلی گرم سفیکسیم در روز را استفاده کنند و کودکان بالای 10 سال می توانند 400 میلی گرم را از داروی سفیکسیم را در طول روز و در دوز های منقسم به صورت 12 ساعت یک بار استفاده نمایند.

عملکرد سفیکسیم

قرص سفیکسیم با پیوند به پروتئین های پیوند یابنده به پنی سیلین در دیواره سلولی باکتریایی اثر خود را اعمال می‌ کند، و در نتیجه ساخت دیواره سلولی را مهار می‌ کند. این دارو در درمان اوتیت میانی ناشی از هموفیلوس آنفلوآنزا (تولید کننده و غیر تولید کننده پنی سیلیناز)، موراکسلا (برانهاملا) کاتارالیس (که تولید کننده پنی سیلیناز است )، و استرپتوکوکوس پیوژنز استفاده می‌ شود. مقاومت بالای دارویی گزارش شده است. سفیکسیم در درمان برونشیت حاد و تشدید حاد برونشیت مزمن ناشی از استرپتوکوکوس پنومونیه و هموفیلوس آنفلوآنزا (تولید کننده و غیر تولید کننده پنی سیلیناز) فارنژیت و تونسیلیت ناشی از استرپتوکوکوس پیوژنز، و عفونت بدون عواقب مجاری ادرار ناشی از اشریشیاکلی و پروتئوس میرابیلیس تجویز می‌ شود. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ