چرا چشمم سیاهی می رود؟

faateme1366
شما هم جزو افرادی هستید که وقتی از جا بلند می شوید چشمانتان سیاهی می رود و دنیا مقابل دیدگانتان محو می شود؟ احتمالا اینجمله را زیاد شنیده اید که شاید کم خونی داری! در این مطلب برای شما انواع دلایل سیاهی رفتن چشم را بیان کرده ایم و حتما این مشکل را جدی بگیرید.

بعضی مردم زمانی که از حالت نشسته به ایستاده یا از ایستاده به نشسته تغییر وضعیت می دهند، چشم ها سیاهی می روند و ممکن است زمین بخورند. مشکل فشار خون را جدی بگیرید. از جمله عواملی که منجر به این مشکل می‌شوند خونریزی کردن، ناراحتی کلیه و قلب، کاهش قند خون و اسهال و استفراغ را می‌توان نام برد. در صورتی که سرگیجه‌ها مداوم و شدید است بلافاصله به پزشک مراجعه کنید و نیز برای رفع مشکل کم خونی علت آن را با آزمایش خون و نوار قلب به کمک پزشک مشخص کنید. 

دلایل شایع سیاهی رفتن چشم‌ها

* بلند شدن بیش از حد سریع.

* آنفلوآنزا.

* سرماخوردگی.

* آلرژی‌ها.

* افت قند خون.

* سرگیجه واقعی (vertigo).

* مشکلات گوش داخلی مانند بیماری منی‌یر و التهاب لابیرنت (گوش‌داخلی)

* ضربان نامنظم قلب،سکته مغزی،تومور مغزی،اسکلروز متعدد،افت شدید در فشار خون. این‌ها عوامل کمتر شایع اما وخیم‌تر سرگیجه هستند که نیاز به ارزیابی و درمان دارند.

 

عوامل شایع سیاهی رفتن چشم

اگر این لکه های سیاه چشمی، مکررا سراغ تان می آیند، بهتر است نگاهی به عادات و سبک زندگی تان داشته باشید. بیماری قلبی، ناراحتی های گوش، تعرق زیاد و مصرف ناکافی مایعات، آرتروز گردن، دیابت و داشتن اضافه وزن می توانند موجب این سرگیجه ها شوند.

عواقب تغذیه نادرست، سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و یا ورزش نکردن چیزی نیست که فورا روی دهد. بلکه در بلند مدت تاثیراتش ظاهر خواهد شد.

 

فشار خون و سیاهی رفتن چشم

به طور مثال زمانی که در حالت نشسته است، فشار خونش روی ۱۲ است، اما به محض این که می ایستد فشارش عدد ۱۰ را نشان می دهد. این مساله نشان می دهد که مشکلی وجود دارد و سیستمی که باید فشار را تنظیم کند، ضعیف است. به این معنی که سیستمی که باید عروق رگ های پا را تنگ کند تا به هنگام ایستادن خون به مغز برسد، درست عمل نمی کند و به همین علت زمانی که فرد صبح از خواب بیدار می شود تا به دستشویی برود، در میانه راه چشم هایش سیاهی می روند و روی زمین می افتد.

هنگامی که فشار خون پائین می‌آید خون به مغز و مخچه نمی‌رسد فرد دچار سرگیجه و سیاهی رفتن چشم می‌شود و بعد از چند لحظه مشکل حل می‌شود. همچنین به هنگام تعرق شدید آب نمک زیادی از بدن دفع می‌شود و در صورت استفاده نکردن از مایعات فرد دچار سیاهی رفتن چشم می‌شود.

آریتیمی قلب و تپش قلب نیز می تواند سبب بروز این مشکل افراد شود. افزایش فشار خون که به آن فشار خون کشنده نیز می گویند، یکی از مسائلی است که باعث سیاهی رفتن چشم ها می شود. این مشکل عمدتا در افراد میانسال و در کسانی که درگیر بیماری های زمینه ای همچون فشار خون هستند یا از داروهایی مثل ایندرال، متورال و آتنولول با دز بالا استفاده می کنند، مشاهده می شود. در هر صورت اگر این حالت تکرار شد لازم است فرد به پزشک مراجعه کند.

 

ام اس و سیاهی رفتن چشم

گاهی یک حمله تشنجی یا به ندرت بیماری ام اس می توانند باعث بروز این مشکل در افراد شوند. سیاهی رفتن چشم ها  در افراد میانسال شایع تر است تا افرادی که در سنین نوجوانی یا جوانی به سر می برند.

البته بستگی به این دارد که چند بار تکرار شده باشد. اگر مدام تکرار شود، طولانی مدت بوده و با علائمی مثل سرگیجه، تاری دید، اختلالات دید یا بروز علائمی در سایر قسمت های بدن مثل خواب رفتگی و گزگز شدن اندام ها، ناتوانی در حرکت کردن و مشکلات تکلمی همراه باشد، لازم است که بیمار به پزشک مراجعه کند تا پس از انجام اقدامات تشخیصی، درمان مناسب تجویز شود.

 

سیاهی رفتن چشم و داروها

افزایش فشار خون که به آن فشار خون کشنده نیز می گویند، یکی از مسائلی است که باعث سیاهی رفتن چشم ها می شود. این مشکل عمدتا در افراد میانسال و در کسانی که درگیر بیماری های زمینه ای همچون فشار خون هستند یا از داروهایی مثل «ایندرال»، «متورال» و « آتنولول» با دز بالا استفاده می کنند، مشاهده می شود. در هر صورت اگر این حالت تکرار شد لازم است فرد به پزشک مراجعه کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ