براکسیسم یا دندان قروچه چیست؟

براکسیسم یا دندان قروچه از اختلالاطی محسوب می شود که ممکن است در بیداری و یا در خواب داشته باشید.اما لازم است بدانید براکسیسم چه علائمی دارد.

براکسیسم یا دندان قروچه چیست؟

براکسیسم یا دندان قروچه از اختلالاطی محسوب می شود که ممکن است در بیداری و یا در خواب داشته باشید.اما لازم است بدانید براکسیسم چه علائمی دارد.برای آنکه با براکسیسم یا دندان قروچه بیشتر آشنا شوید ادامه مطلب را بخوانید.

براکسیسم یا دندان قروچه:

براکسیسم (BRUK-siz-um) یا دندان قروچه بیماری است که در آن دندان ها را به هم می سابانید، به هم می فشارید یا گره می کنید. اگر براکسیسم دارید، ممکن است به طور ناخودآگاه در بیداری (براکسیسم بیدار) یا در طول خواب (براکسیسم در خواب) دندان ها را به هم بسابایند.

براکسیسم در خواب یک اختلال حرکتی مربوط به خواب است. افرادی که در طول خواب دندان قروچه می کنند احتمالا سایر اختلالات خواب را نیز دارند، مانند خروپف و مکث در تنفس (آپنه خواب).

براکسیسم خفیف ممکن است نیاز به درمان نداشته باشد. با این حال، در برخی از افراد، براکسیسم می تواند شدید شود به طوری که منجر به اختلالات فکی، سردرد، دندان های آسیب دیده و مشکلات دیگر شود.

از آنجا که ممکن است براکسیسم خواب داشته باشید و تا زمانی که عوارض آن شدید نشود، متوجه بیماری نمی شوید باید علائم و نشانه های آن را بدانید و به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

علائم و نشانه های براکسیسم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

    دندان قروچه یا ساییدگی دندان ها با صدای بلند؛ به طوری که همسرتان را از خواب بیدار کند
    دندان های مسطح، شکسته، ترک خورده و یا شل
    مینای ساییده دندان لایه های عمیق تر دندان را در بر می گیرد
    افزایش درد دندان یا حساسیت
    عضلات خسته فک، یا فک قفل شده که به طور کامل باز نمی شوند و یا به طور کامل بسته نمی شوند
    درد فک، گردن یا صورت
    دردی شبیه گوش درد؛ در واقع گوش مشکلی ندارد
    سردرد خسته کننده ای که در گیجگاه آغاز می شود
    آسیب ناشی از دندان قروچه در داخل گونه های شما
    اختلال خواب

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر دچار علائم بالا هستید یا نگرانی هایی در خصوص دندان ها یا فک خود دارید، به دندانپزشک یا دکتر مراجعه کنید.

اگر متوجه دندان قروچه توسط فرزند خود شدید- یا علائم یا نشانه های دیگری از براکسیسم مشاهده کردید، در جلسه دندان پزشکی به دکتر کودک بگویید.

علل دندان قروچه:

پزشکان به طور کامل نمی دانند چه چیزی سبب براکسیسم می شود، اما ممکن است به علت ترکیبی از عوامل فیزیکی، روانی و ژنتیکی باشد.

براکسیسم بیدار ممکن است به دلیل اضطراب، استرس، خشم، ناامیدی یا تنش باشد. یا ممکن است یک استراتژی مقابله یا یک عادت در طول تمرکز عمیق باشد.

عوامل خطر:

این عوامل باعث افزایش خطر بروز براکسیسم می شود:

    استرس: افزایش اضطراب یا استرس می تواند منجر به دندان قروچه شود. همچنین خشم و ناامیدی نیز می تواند منجر به دندان قروچه شود.
    سن: برکسیسم در کودکان رایج تر است اما معمولا در بزرگسالی برطرف می شود.
    نوع شخصیت. شخصیت مهاجم، رقابتی و بیش فعال، خطر بروز براکسیسم را افزایش می دهد.
    داروها و سایر مواد. براکسیسم ممکن است یکی از عوارض جانبی غیررایج داروهای روانپزشکی مانند داروهای ضد افسردگی باشد. سیگار کشیدن، نوشیدنی های کافئین دار یا الکل و مصرف داروهای تفریحی ممکن است خطر برکسیسم را افزایش دهد.
    اعضای خانواده با براکسیسم. براکسیسم خواب در خانواده شیوع پیدا می کند. براکسیسم ممکن است مشکلی ارثی باشد.
    اختلالات دیگر. براکسیسم می تواند با برخی از اختلالات روانی و اختلالات پزشکی مانند بیماری پارکینسون، دمانس، اختلال ریفلاکس معده (GERD)، صرع ، اختلالات مرتبط با خواب مانند آپنه خواب و نارسایی توجه / اختلال بیش فعالی (ADHD) همراه باشد.

عوارض جانبی:

در اغلب موارد، براکسیسم عوارض جدی ایجاد نمی کند. اما براکسیسم شدید ممکن است منجر به:

    آسیب به دندان ها، تاج ها یا فک
    سردرد تنشی
    درد شدید صورت یا فک
    اختلالاتی که در مفصل گیجگاهی‌زیرواره‌ای (temporomandibular joint, TMJ) اتفاق می افتد، درست در مقابل گوش ها، که ممکن است مانند کلیک کردن در هنگام باز و بستن دهان باشد.

تشخیص براکسیسم:

در طول معاینات دندانپزشکی معمول، دندانپزشک نشانه های براکسیسم را بررسی خواهد کرد.

ارزیابی:

اگر علائمی داشته باشید، دندانپزشک تغییرات دندان ها و دهان را بررسی می کند تا ببیند آیا روند بیماری پیشرفت می کند و یا اینکه نیاز به درمان دارید یا خیر.

تعیین علت:

اگر دندانپزشک به بیماری براکسیسم در شما شک کند، سعی می کند علت آن را با پرسش هایی در خصوص بهداشت عمومی، داروها، عادات روزانه و عادات خواب شما تعیین کند.

برای ارزیابی میزان براکسیسم، دندانپزشک ممکن است موارد زیر را بررسی کند:

    حساسیت در عضلات فک
    اختلالات دندانی مشخص، مانند دندان شکسته یا افتاده
    آسیب های دیگر به دندان های شما، استخوان های زیرین و داخل گونه ها، با کمک اشعه ایکس
    معاینه دندانپزشکی می تواند اختلالات دیگری را که موجب اختلال در فک و یا درد گوش شده اند مانند اختلالات مفصل گیجگاهی‌زیرواره‌ای (temporomandibular joint, TMJ) ، سایر مشکلات دندانی یا بیماری های دیگر را شناسایی کند.

ارجاع:

اگر براکسیسم با خواب ارتباط داشته باشد، ممکن است پزشک یک متخصص خواب را به شما معرفی کند. متخصص خواب میتواند آزمایش های بیشتری انجام دهد، مانند مطالعه خواب برای دندان قروچه و تعیین بیماری های دیگر مانند آپنه خواب یا سایر اختلالات خواب.
اگر اضطراب یا سایر مسائل روانشناختی مربوط به دندان قروچه باشد، ممکن است به پزشک یا مشاور ارجاع داده شوید.

چگونه بفهمیم دندان‌قروچه داریم؟

دندان‌قروچه موجب چه مشکلاتی می‌شود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ