رفع مشکلات اشتها با این گیاهان

toranj
برای کاهش و افزایش اشتها از این گیاهان استفاده کنید.

گیاهان همیشه نقش بسزایی در درمان بیماری ها از قدیم تا به الان داشته اند. در این مطلب سعی شده است مواردی را در مورد گیاهانی که اشتها را افزایش و یا کاهش می دهند برای شما برشماریم. از این توصیه ها می توانید برای افزایش اشتهای کودکان خود استفاده کنید.

گیاهان مناسب برای بی اشتهایی

اگر بی اشتها شده اید و میل به خوردن غذا کم شده است آب سیب درختی و آب زرشک از هر کدام 2 لیوان، آب لیمو شیرین 1 لیوان و 500 گرم شکر همه را مخلوط کنید و روی آتش ملایم بجوشانید تا قوام آید. هر صبح،  ظهر و شب بعد از غذا یک فنجان از آن را میل کنید.

و یا

به مدت سه هفته هر روز 5 گرم افسنطین را بجوشانید و آب صاف کرده  آن را صبح، ظهر و شب بنوشید.

و یا

به مقدار 2  گرم زعفران ساییده شده را با 50 گرم روغن حیوانی مخلوط کنید و صبح، ظهر و شب هر بار یک قاشق شربت خوری از آن را میل کنید.

افزایش اشتها

برای افزایش اشتها سیاه دانه، زیره سبز و زیره سیاه را به نسبت مساوی مخلوط و بجوشانید. به مدت سه روز و روزی سه مرتبه یک استکان آب آن را بنوشید.

ویا

بابونه شیرازی، آویشن شیرازی و تخم چمن از هر کدام 1 مثقال بجوشانید و بعد آب آن را با نبات شیرین کنید و بخورید.

ویا

دویست و پنجاه گرم آب لیمو را با مقداری قند بجوشانید و آب آن را قوام آورید و به مرور میل کنید.

ویا

بیست گرم ساقه های گلدار و خشک پونه کوهی را در یک لیتر آب جوش 12 دقیقه دم کنید. بعد آن را صاف و با عسل شیرین کنید. قبل از هر غذا یک فنجان بنوشید.

ویا

سه شب هر شب 150 گرم کشمش سبز بدون دُم را در آب خیس کنید. صبح روز بعد ناشتا بخورید.

زیاد کردن اشتهای کودکان

 برای اینکه کودک میل بیشتری به خوردن غذا پیدا کند یک قاشق غذاخوری گرد گلوکز را در نصف استکان آب و یا آب میوه مخلوط و به او بدهید. باید از خوردن پنیر تازه، کوکا و آب خوردن پس از غذا و ماندن در گرما پرهیز کرد و از خوردنی هایی که اشتهاآوراست مانند  اسفناج، انگور زرد و رسیده، آب انگور بیشتر استفاده کرد.

کم کردن اشتها

زیره کرمانی، آویشن شیرازی، مصطکی رومی، تباشیر هندی، گلنار فارسی، جوز هندی، کندر خوراکی، خولنجان مصری، فوفل وافتیمون شامی را مخلوط و نیم کوب کرده و هر بار کمی از آن را دَم کرده و آب صاف کرده اش را پس از صرف غذا بنوشید.

گرسنگی کاذب

در مورد گرسنگی کاذب خوردن بادام شور و بادامچه مفید است.

سیر نشدن

سیر نشدن یا بیماری جوع، بیماری است که آنچه که شخص غذا بخورد سیر نخواهد شد و آن قدر می خورد تا از خوردن خسته شود اما سیر نمی گردد. بهترین درمان، عمل جراحی است ولی نسخه مؤثری هم دارد که انجام آن بسیار سخت خواهد بود.

درمان سیر نشدن

بیمار مبتلا به جوع را باید با زنجیر یا طناب محکم به تخت خواب یا ستون یا جای دیگری ببندید و به مدت 48 ساعت دائم افرادی در مقابل چشم او غذاهای معطر و خوشمزه مانند غذاهای ترکیب شده با زعفران، دارچین و ادویه جات معطر، کباب یا غذاهایی که باب میل اوست و او آن را بسیار دوست دارد بخورند و گه گاه جلوی بینی و دهان او ببرند و اصلاً حتی ذره ای به او ندهند و هرچه که بیمار تقلا و تلاش می کند هیچ اهمیتی ندهند.

کم کم در اثر فشار ناراحتی استفراغ می کند و آن هنگام کیسه ای مانند لنبه مرغ از گلوی او خارج می گردد که همان باعث مرض جوع شده است. پس از خارج شدن کیسه از دهان، او را از جایی که بسته شده باز کنید و بخوابانید و پس از استراحت کامل کم کم مقداری شیر به او بخورانید، بعد او را به حمام ببرید و شستشوی کامل کنید. چند روز اول غذای او شیر، فرنی، شیربرنج باشد. کم کم از سوپ، آش، آبگوشت و غذاهای رقیق استفاده شود تا حالش کاملاً خوب شود  به وضع جسمی و روحی عادی برسد.

هضم ناقص

کسانی که مبتلا به ورم روده، کولیت، زخم روده یا بیماری های دیگر از قبیل غده ها، تومورها و گاهی تومورهای بدخیم یا انگل می باشند بیشتر دچار اسهال و زور و پیچ شکم می گردند و گاهی نیز به مدفوع خونی و هضم ناقص دچار می شوند. بدین طریق که مقداری مواد غذایی مصرف شده هنگام اجابت مزاج به طور هضم نشده خارج میگردد. در صورت مبتلا شدن باید از خوردن ترشی جات، غذاهای پرچرب، نفاخ و مواد سلولزدار مانند سبزیجات و حبوبات پرهیز کنید. ضمناً حریره برنج، ماست کیسه انداخته، آب جو (ماءالشعیر) روغن بادام شیرین، سماق با غذای روزانه مفید خواهد بود.

ویا

برای درمان آن سماق را بجوشانید و آب آن را روزی سه مرتبه بنوشید.

شربت اشتها آور خارجی کودکان

بهترین روش برای کاهش اشتها چیست؟

کنترل اشتها با اسفناج

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ