فواید و عوارض قرص آهن

faateme1366
شاید فکر کنید خوردن قرص آهن در حالتی مفید و برای بدن لازم است. اما آیا واقعا اینطور است؟ در این مطلب به شما می گوییم که قرص آهن چه فواید و عوارضی دارد و مصرف خودسرانه آن برخلاف تصورتان چه مضراتی می تواند داشته باشد.

 عوارض جانبی قرص آهن

مهم‌ترین عارضهٔ قرص آهن عوارض گوارشی، تهوع و یبوست است و در بعضی از افراد موجب بروز اسهال می‌شود و در فرمولاسیون فیفول آهن به آهستگی آزاد می‌گردد در حالی که در قرص‌های آهن معمولی آهن به یکباره آزاد می‌شود و این امر تهوع، یبوست و ناراحتی‌های گوارشی به دنبال دارد بنابر این فیفول عوارض کمتری دارد. خانم‌های باردار نیاز به مصرف آهن بیشتری دارند و بهتر است یک ماه قبل از بارداری از این قرص‌ها استفاده کنند، کسانی که خونریزی گوارش پنهان دارند و روزانه مقدار زیادی از خون را از طریق مدفوع از دست می‌دهند و خودشان متوجه نمی‌شوند باید زیر نظر پزشک بعد از آزمایش خون مکمل آهن مصرف نمایند. کسانی که آهن خون آن‌ها بالا است یا هموکروماتوز دارند نباید از قرص آهن استفاده کنند افزایش آهن خون روی کبد و چشم اثر سو می‌گذارد.

خانم های باردار مراقب باشند

همانطور که می دانید وجود آهن در بدن انسان ها، در همه رده های سنی بسیار حیاتی است. با این حال، مصرف متعادل این مکمل به منظور جلوگیری از کمبود آهن و بروز عوارض جانبی آن، به ویژه در دوران بارداری زنان بسیار مهم می باشد. اگر چه بدن انسان می تواند آهن را در خود ذخیره کند، اما فراموش نکنید که ذخیره شدن آهن اضافی در بدن زنان باردار می تواند منجر به بروز حالت تهوع، استفراغ و یبوست در آن ها شود.در نهایت،به خاطر داشته باشید که اگر شما هم احساس خستگی بیش از حدی در دوران بارداری خود می کنید، که با گذشت هر هفته افزایش می یابد، که انجام  آزمایش خون به شما نشان خواهد داد که با کمبود آهن مواجه هستید! پس در چنین شرایطی گفتگو با دکتر متخصص زنان و زایمان معالج خود را فراموش نکرده و در مورد نگرانی های خود و درمان مناسب این مشکل با او صحبت کنید، تا بتوانید با دریافت به موقع مکمل آهن، با فقر این ماده حیاتی در بدنتان مبارزه کنید.

 

نکات مهم

  • بهتر است مکمل آهن قبل از خواب مصرف شود تا تحمل برخی عوارض احتمالی مصرف این دارو نظیر یبوست ٬ تهوع ، درد معده ، اسهال آسانتر شود و یا برای کاهش بروز این عوارض می توان مصرف آنها را با نیم دوز توصیه شده آغاز و به تدریج دوز مصرف دارو را به مقدار اصلی رساند .
  • مصرف مکمل آهن به صورت نمکهای آهن (سولفات آهن خوراکی ) با معده خالی جذب آهن را تسریع می نماید اما در عوض بروز مشکلات گوارشی را افزایش می دهد .
  • مکمل های آهن و یا منابع غذایی دارای مقدار زیاد آهن مانند گوشت قرمز ٬ زرده تخم مرغ ٬ جگر ٬ اسفناج تازه ٬ عدس و لوبیا ٬ آجیل را نباید همراه با منابع غذایی ( پنیر و شیر و … ) و یا مکملهای کلسیم مورد استفاده قرار داد زیرا در جذب آهن توسط روده ها اختلال ایجاد می کنند .زنان باردار نباید مصرف قرص آهن را به دلیل بروز عوارض آن قطع کنند، زیرا بعد از گذشت چند روز معمولا این عوارض قابل تحمل شده و یا کلا برطرف خواهد شد.
  • باوجود اینکه در کشورمان اکثر زنان ( طبق آمار در حدود ۷۰ در صد زنان ٬ بخصوص افرادی که در نواحی  شمالی کشور زندگی می کنند به دلیل وجود نوعی انگل ) نیازمند استفاده از مکمل های آهن هستند اما مصرف خودسرانه این مکملها نیز عوارض زیادی ایجاد می نمایند ٬ چنانچه زنان باردار علی الخصوص زنان با هموگلوبین بالای ۱۳/۲ گرم در دسی لیتر ٬ با وجود نداشتن مشکل فقر آهن ٬ بطور مرتب از مکمل های آهن استفاده نمایند خود را در معرض فشار خون بالا قرار داده امکان تولد جنین نارس در آنها افزایش می یابد . در این موارد معمولا مصرف اسید فولیک و کلسیم توصیه می شود .
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ