چطور فرزندم را به غذا خوردن تشویق کنم؟

faateme1366
هر چه که می پزید فرزندتان آن را پس می زند و تمایلی به غذا خوردن ندارد؟ همیشه چشمتان به این است که چند قاشق غذا می خورد؟ به نظرتان کودکتان از بقیه بچه ها کمتر غذا می خورد؟ قسمتی از این قضیه به شما بر میگردد و می توانید تا حدی این قضیه را بهبود ببخشید. ما راهکارهایی برای اینکه فرزندتان بهتر و بیشتر میل به غذا داشته باشد به شما معرفی می کنیم.

 شما چه نقشی دارید؟

ذائقه بچه‌ها به دوران جنینی آنها و زمانی که در رحم مادر هستند، برمی‌گردد. پس اگر می‌خواهید کودکتان همه گروه‌های غذایی را بخورد، بهتر است در طول دوره بارداری همه گروه‌های غذایی را مصرف کنید. بسیاری از متخصصان معتقدند طعم و بوی غذاهایی که مادر می‌خورد، در خون او جریان می‌یابد و از طریق جفت به بدن جنین می‌رسد و ذائقه او را شکل می‌دهد. البته این مراحل ابتدایی تشکیل ذائقه است و با به دنیا آمدن کودک ذائقه اصلی او شکل می‌گیرد و این وظیفه مادر است که تغذیه مناسب را به نوزادش بیاموزد.

نادیده بگیرید

اگر فرزندتان ناگهان علاقه اش را به غذایی از دست می دهد و از خوردن آن امتناع دارد، به این موضوع توجهی نکنید. اجازه دهید آنچه دوست دارد، بخورد و آنچه را نمی خواهد، نخورد و پس از اتمام زمان غذا خوردن، ظرف غذایش را بدون هیچ اشاره و اهمیتی بردارید. اگر مشخص کرد از کدام ماده غذایی بدش می آید، در حالی که قبلا آن را می خورده است، حساسیت نشان ندهید و چند روز بعد دوباره آن ماده را در غذا بریزید. احتمالا غذایش را می خورد چون می داند علاقه نداشتن او توجه کسی را جلب نکرده و باید به دنبال راهی دیگر برای جلب توجه باشد.

متنوع باشید

از کودک خود کمک بخواهید تا در برنامه ریزی و آماده کردن ظرف های غذایی، شما را یاری کند – کودکان غذاهایی را که خود در انتخاب و درست کردنشان نقش داشته اند، بیشتر دوست دارند.کودکان زمانی که انتخاب‌های کمتری داشته باشند، خوشحال تر هستند. چنانچه کودک شما هر روز فقط یک یا دو چیز را به عنوان غذای مورد علاقه‌اش انتخاب می کند، اصلا عجیب نیست – به مرور گزینه های بیشتری به او معرفی کنید اما در این راه صبور باشید.اگر از خوردن دانه های غلات، مانند نان های سبوس‌دار، خودداری می‌کنند، نگران نباشید – برای بعضی از کودکان کم سن و سال، غذاهای فیبردار بسیار سنگین تلقی می شوند و معده کوچک آنها ممکن است که اذیت شود. به جای آن، با انتخاب لوبیا و پوره کردن آن و اضافه کردن آن به سالاد یا ساندویچ، فیبر لازم برای آنها را تامین کنید. زمانیکه کودک شما یک مقدار بزرگتر شد، انواع دیگری از برنج، پاستا، و نان قهوه ای را به او معرفی کنید.با پدر و مادر های دیگر صحبت کنید و از مدلی که آنها برای تشویق کودکان خود به خوردن غذاهای سلامت استفاده کرده اند، به عنوان نمونه ای برای خود استفاده کنید.از غذا به عنوان جایزه استفاده نکنید – این کار باعث می شود که کودکان شما فکر کنند که غذاهای چرب و شکر دار، گزینه های بهتری نسبت به غذاهای سالمی که دربردارنده میوه و لبنیات هستند، می باشند.

تزیین یادتان نرود

از موارد دیگری که می‌توان برای ترغیب کودک به غذا خوردن استفاده کرد و بسیار نیز موثر است تزیین غذاست. به کار بردن خلاقیت و تزیین غذای کودک با مواد خوراکی داخل بشقاب و  ساختن تصویرها و شکل‌های جالب توجه باعث می‌شود کودک به خوردن غذا بیشتر از قبل علاقه نشان دهد. برای ایده گرفتن و تزیین غذا می‌توانید از طرح‌های مختلفی که در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی وجود دارند استفاده کنید.

از خودش کمک بگیرید

یک روش دیگر این است که از کودک بخواهید در طبخ غذایی که قرار است بخورد به شما کمک کند. بچه‌ها عاشق این هستند که مواد را با هم مخلوط و طبخ کنند. این پیشنهاد  مطمئنا با استقبال کودک همراه می‌شود و علاوه بر اینکه فرآیند طبخ را برای شما و او تبدیل به یک فرصت وقت گذرانی و لذت بردن با هم می‌کند، کودک را برای خوردن آنچه خودش در تهیه آن نقش داشته است، ترغیب میکند.

بازی را چاشنی کار کنید

برای ایجاد شادی و نشاط و ایجاد احساسات مثبت در کودک به هنگام غذا خوردن می توان از روش های مختلفی استفاده کرد. برای مثال می توانید یکی دوتا از عروسک هایش را کنار او بنشانید و با اجرای یک نمایش غذای کودک را به او بدهید؛ یا اینکه برای فرزندتان نقاشی بکشید. عکس خودش را بکشید و با خوردن هر قاشق یکی از اعضای آن را کامل کنید. مثال دیگر برای مفلرح کردن غذا خوردناین است که هنگام غذا دادن به کودکتان برایش قصه بگویید یا کتاب بخوانید؛ می توانید خاطره ای که کودک آن را دوست دارد، مثل رفتن به پارک، برایش بازگو کنید.

منوی غذای کودک بعد از ۹ ماهگی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ