این ورزش ها برای کودکان ممنوع است!

sahar.d
اگر شما هم نگران چاق شدن کودکتان در آینده هستید و به این فکر می کنید که ورزش کردن را هرچه زودتر شروع کند، توصیه می کنیم این مطلب را بخوانید تا با ورزش هایی که برای کودکان ممنوع است آشنا شوید.

ورزش کردن به صورت حرفه ای نباید بدون مشورت با مربی و پزشک کودکان، از سنین پایین شروع شود زیرا ممکن است فشار بیش از توان کودک به او وارد شود و سبب ایجاد مشکلاتی در آینده شود. به پدر و مادرهایی که دوست دارند فرزندشان به طور حرفه ای ورزش را دنبال کنند توصیه می کنیم این مطلب را بخوانند تا با ورزش هایی که برای کودکان ممنوع است آشنا شوند.

سن مناسب ورزش کودک

با اینکه کودکان از سن ۶ تا ۹ سالگی، توانایی لازم و پایه حرکتی را به دست می آورند ولی هنوز هماهنگی لازم بین دست و چشم ها وجود ندارد، بنابراین می توانند به صورت محدود و ساده در سطح ابتدایی در ورزش های سازمان یافته ای مانند فوتبال شرکت کنند. در سنین ۱۰ تا ۱۲ سال، سطح شعور و فهم افزایش می یابد و کودک می تواند در کار گروهی و یادگیری حرکات پیچیده شرکت کند. در این سن کودک می تواند به ورزش های تماسی ـ برخوردی مانند فوتبال بپردازد زیرا به علت نیروی تولیدی پایش در بازیکنان، احتمال بروز آسیب پایین است. 

نکته بسیار مهم: سن 10 سالگی به هیچ وجه نباید آغاز فصل ورزش حرفه ای در زندگی باشد.

متخصصین امور ورزش سن زودتر از ۱۲ یا ۱۳ سالگی را مناسب آغاز ورزش حرفه ای نمی دانند. به گفته آنان دوران دبیرستان بهترین وقت برای شروع است، زیرا در دوران کودکی ساختار فیزکی بدن انسان برای یک ورزش خاص مناسب نیست و انجام ورزش های مختلف و استفاده از ماهیچه های مختلف در این سن لازم است.

ورزش های ممنوع برای کودکان

ورزنه برداری

ورزش هایی مثل وزنه برداری و پاورلیفتینگ برای کودکان ممنوع است. گرچه بدن کودکان در مقایسه با بزرگسالان انعطاف پذیری بیشتری دارد، اما نباید فراموش کنیم که دارای مفاصل سست تر و شل تری هستند. ضعیف ترین نقاط در کودکان، محل اتصال عضلات به استخوان و صفحه رشد استخوانی است بنابراین صدمه هایی مانند پیچ خوردگی مفاصل که در بالغان شایع تر است، در کودکان کمتر اتفاق می افتد و در عوض، آسیب های صفحه رشد و آسیب محل اتصال عضله به استخوان شیوع بیشتری دارد.

ژیمناستیک

ژیمناستیک ورزش بسیار سنگینی برای کودک است. کودکان از سنین پائین تر از آسیب های وارده به ماهیچه ها، استخوان ها و مفاصل در هر شاخه ورزشی که بطور حرفه ای به آن می پردازند، رنج می برند واین در بزرگسالی به درد ها و ناراحتی های مزمنی در آنان تبدیل می شود.

فوتبال، والیبال و بسکتبال

تخصصی کار کردن این ورزش های زودتر از این سن 12-13 سالگی باعث وارد شدن آسیب های جسمی زیادی مثل ایجاد دردهای مزمن از ناحیه زانو و مفاصل، شکستگی استخوان، در رفتگی مفاصل و ‎.‎.‎. می شود.

هدف از ورزش در کودکی

هدف اصلی از ورزش در سنین پائین، آموختن مهارت های پایه ورزشی، لذت بردن از نفس ورزش و در نهایت کشف استعدادهای ورزشی برای پرداختن به آنها در سنین بالاتر است و این با آموختن یک شاخه ورزشی بطور اجباری که مستلزم تلاش برای قهرمانی است منافات دارد.

توصیه های مهم

توصیه می شود قبل از ورزش، مربی اقدام های لازم برای گرم کردن و حرکات کششی را انجام دهد و مراقب باشد کودکان از تجهیزات حفاظتی مانند کلاه ایمنی، عینک، ساق بند و کفش مناسب هم حتما استفاده کنند. این موضوع اهمیت زیادی دارد زیرا آسیب صفحه رشد می تواند باعث کوتاهی و تغییر شکل زاویه دار عضو شود.

بیشترین شکستگی در صفحه رشد استخوانی در ناحیه مچ دست است که در کودکان چاق بیشتر اتفاق می افتد. آسیب ناشی از ضربه های مکرر در ورزش، می تواند به صفحه رشد آسیب بزند. مثلا باعث شکستگی مزمن انتهای تحتانی استخوان ران در شناگران قورباغه، ناحیه فوقانی استخوان بازو در رشته های پرتابی و ناحیه مچ دست در ژیمناستیک شود.

از دیگر آسیب های شایع، آسیب های مربوط به محل اتصال عضله به استخوان است که به صورت تورم و برجستگی استخوانی و در موارد شدید به صورت کندگی استخوان بروز می کند و بیشتر در ناحیه فوقانی ساق در زیر زانو یا آرنج دیده می شود.

آسیب غضروفی مفاصل به خصوص زانو و آرنج هم در کودکان شایع است که به صورت درد و تورم مفصل و گاه قفل شدن مفصل ظاهر می شود.

چه ورزشی برای رشد قد کودکان ضرر دارد؟! (قسمت اول)

چگونه کودکان چاق را به ورزش تشویق کنیم؟

  

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ