اگر با رژیم گرفتن بی حال می شوید، این مطلب مخصوص شماست!

faateme1366
هزار بار رژیم گرفته اید و به دلیل بی حالی و کمبود انرژی رژیم را نصفه رها کرده اید؟ در این مطلب دلیل تمام بی حالی هایتان را توضیح داده ایم. با ما همراه باشید.

بی حالی بر اثر کمبود ویتامین

کمبود برخی از ویتامین‌ها نیز همراه با ضعف و بی‌حالی است که می‌توان به ویتامین‌های گروه ب بخصوص ب 2، ب 6 و نیاسین اشاره کرد که با کمبود آن فرد دچار تحریک‌پذیری و عصبی بودن، ضعف و بی‌حالی می‌شود و در صورتی که فردی از الگوی غذایی نامناسبی پیروی کند احساس ضعف و بی‌حالی کرده و باید گفت، الگوی غذایی نابسامان موجب می‌شود فرد به درجاتی از ضعف و بی‌حالی دچار شود از این رو توصیه می‌شود در رژیم غذایی تان تجدید نظر کرده و غذاهای حاوی آهن و ویتامین ب و دی مصرف کنید

 

افزایش پریشانی و کج خلقی با کافئین

الف) مصرف کافئین به ویژه در اواخر روز، منجر به بروز اختلال در خواب شبانه می گردد و این اختلالات خواب ، زمینه احساس بد خلقی و خستگی را در طی روز ایجاد می نماید و چاره ای نخواهید داشت مگر اینکه مجددا با یک استراحت کافی در شب، این حالت را از خودتان دور کنید.

ب) کافئین همچنین در سوخت و ساز انرژی در بدن تاثیر می گذارد و باعث می شود سوخت و ساز شما افزایش یابد و از این طریق باعث بهبود خستگی خواهد شد، ولی مصرف طولانی مدت آن باعث تشدید حالت افسردگی خواهد شد.

برخی افراد بیشتر از بقیه نسبت به اثرات مضر کافئین حساس هستند. اگر شما از جمله ی افراد حساس به کافئین هستید، مصرف نوشیدنی هایی مثل قهوه، چای و نوشابه های کافئین دار (کولا) را کاهش دهید تا ببینید که آیا کاهش مصرف کافئین، به بهبود وضعیت روحی و سطح انرژی شما به ویژه در اواخر روز کمک می کند یا خیر؟

 

متخصصان چه می گویند

رژیم های گوشتی و حذف پروتئین از سبد غذایی سبب کمبود پروتئین ، آهن و در آخر کم خونی در افراد می شود. حداقل در هفته بدن به یک الی 2 بار مصرف گوشت نیاز دارد.

کاهش برخی مواد غذایی مانند کربوهیدرات ها افت قندخون، فشار و  در نهایت خستگی را به دنبال دارد.

رژیم های غیر اصولی و حذف کامل برخی مواد غذایی یا استفاده از غذاهای چربی سوز بدن را با کمبود املاح و ویتامین ها روبه رو و فرد را دچار بی حالی و ضعف می کند.

این متخصص تغذیه افزود: استفاده از مکمل ها در رژیم های غذایی سخت از ضعف و خستگی پیشگیری می کند.

 

بی حالی از کمبود ویتامین

هرچند کمبود ویتامین‌های B1، B2، B6 و نیاسین همگی می‌توانند موجب ضعف و بی‌ حالی شوند، کمبود «حاشیه‌ای» ویتامین B12 بسیار شایع‌تر است و اهمیت خاصی دارد. منظور از کمبود حاشیه‌ای حالتی است که در آن کمبود به آن شدتی نیست که موجب علائم بالینی واضح شود نتیجه آن که اولاً تشخیص آن دشوار است و ثانیاً ممکن است اختلالات خفیف کارکردی و کاهش مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها و دیگر تنیدگی (استرس)ها وجود داشته باشد. در این حال ممکن است بیمار تنها از بی‌خوابی، تحریک پذیری، عدم تمرکز و سرانجام ضعف و بی‌ حالی شکایت داشته باشد.

 

مراقب ویتامین دی باشید

کمبود ویتامین D که اکنون تنها به عنوان ویتامین استخوان ساز شناخته شده است موجب بروز ضعف و بی حالی می شود و طی تحقیقات جدید انجام گرفته مشخص شده است که در سالمندان تعداد دفعات به زمین خوردن که موجب بروز شکستگی می شود با کمبود این ویتامین رابطه عکس دارد و هر چه این ویتامین در بدن فرد کم باشد شانس دفعات زمین خوردن وی بیشتر است و در واقع انقباض ماهیچه ای با کمبود ویتامین D رابطه داشته و موجب بروز بی حالی و سستی در فرد می شود

 

رژیم و کمبود آهن

کمبود مزمن آهن به تدریج موجب تخلیه ذخایر بدن می‌شود که در صورت عدم درمان، کم‌خونی را در پی خواهد داشت. بنابراین، امکان دارد در مراحل نخستین کمبود آهن، کم‌خونی وجود نداشته باشد اما در همین حال ممکن است بیمار از کاهش قدرت تمرکز، کاهش توان کاری و ضعف شکایت داشته باشد. کمبود ذخایر آهن در مردان و زنان یائسه ممکن است حاکی از خونریزی گوارشی مزمن باشد. در این حال لازم است ضمن ارزیابی کمی و کیفی رژیم غذایی بیمار، سلامت دستگاه گوارش او نیز بررسی شود.

 

در رژیم مراقب مقدار منیزیم بدنتان هم باشید

بیماران مبتلا به ضعف و خستگی مزمن، میزان منیزیم کمتری دارند که به دلیل کاهش تعداد گلبول‌های قرمز خون است.

تحقیقات نشان داده است که بیمارانی که مکمل‌های منیزیم مصرف کردند سطح انرژی خود را بهبود بخشیدند، حالت عاطفی متعادل‌تر و درد کمتری داشتند. در پایان مطالعه شش‌هفته‌ای، تمام بیمارانی که منیزیوم مصرف کرده بودند سطوح منیزیم گلبول‌های قرمزشان به حالت طبیعی رسید. اگر خستگی مزمن دارید این غذاهای غنی از منیزیم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید: اسفناج، تخم‌مرغ، دانه کدو تنبل، ماست، بادام، لوبیای سیاه، آووکادو، انجیر، شکلات تلخ و موز.

این غذاهای خوشمزه می تواند به شما در غلبه بر خستگی مزمن، که یکی از علائم کمبود منیزیم است، کمک کند و عملکرد عصبی سالم، میزان قند خون متعادل و فشار خون منظم داشته باشید.

 

آیا واقعا با درازنشست لاغر می شویم یا در حد شایعه و بزرگنمایی است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ