این گیاه دارویی شگفت انگیز را فراموش نکنید

sahar.d
زیره سیاه یکی از گیاهان دارویی است که خاصیت درمانی بسیاری دارد و یک ضد درد عالی، لاغری و ... می شود. با این مطلب همراه شوید تا با خواص فوق العاده این ماده گیاهی آشنا شوید.

زیره سیاه خاصیت ضد نفخ فوق العاده ای دارد، سبب تقویت سیستم گوارش، رفع دردهای قاعدگی، لاغری، تنظیم قند خون و … بسیار مفید است. پزشکان طب سنتی مصرف میزان متعادل زیره سیاه را در طول روز توصیه می کنند. در این مطلب شما را با خواص شگفت انگیز زیره سیاه آشنا می کنیم.

طبع‌ زیره‌ سیاه‌ خیلی‌ گرم‌ و خشک‌ است‌. زیره‌ یک‌ داروی‌ سنتی‌ برای‌ رفع‌ سوءهاضمه‌ خصوصاً نفخ‌ شکم‌ است‌. خوردن‌ زیره‌ یا روغن‌ آن‌ در رفع‌ سوءهاضمه‌ و دل‌ دردهای‌ کودکان‌ مفید است‌. 

تنظیم قند خون

زیره به تنظیم قند خون کمک می کند به شکلی که حساسیت سلول ها را به انسولین و گلوکوز افزایش می دهد بنابراین بدن بهتر نسبت به این مواد واکنش نشان می دهد. از طرف دیگر زیره باعث کاهش اشتها و کاهش مصرف کربوهیدرات می شود.

با مصرف منظم زیره می توانید قند خون و اشتها را کنترل کنید بنابراین کاهش وزن خواهید داشت.

کاهش وزن

زیره با کاهش تجمع سلول های چربی باعث کاهش وزن می شود. این ماده نه تنها باعث ثابت ماندن وزن می شود بلکه باعث کاهش آن نیز می شود.

زیره غنی از آنتی اکسیدان و فیتواسترول است. فیتواسترول از جذب کلسترول مضر در سیستم گوارشی جلوگیری می کند بنابراین از افزایش وزن جلوگیری می کند.

زیره بر عوامل دیگر که باعث افزایش وزن می شوند نیز تاثیر می گذارد. اگر مشکل گوارشی دارید به عنوان مثال نمی توانید تمام مواد مغذی را جذب کنید اشتهای شما نسبت به آن ماده افزایش می یابد. مصرف زیره باعث می شود مشکل گوارشی شما برطرف شود.

خواب راحت

هنگامی که به اندازه کافی نمی خوابید حجم زیادی غذا می خورید. زیرا سوخت و ساز آرام تر انجام می شود و بیشتر احساس گرسنگی می کنید. زیره برای جلوگیری از کم خوابی مناسب است. 

بهبود گوارش

عطر زیره باعث فعال شدن غدد بزاقی دهان می شود که باعث به جریان افتادن آنزیم های گوارشی و هضم راحت تر غذا می شود.

ترکیبی به اسم تیمول در زیره وجود دارد که باعث تحریک غددی می شود که اسید، آنزیم و صفرا ترشح می کنند و مسئول هضم غذا هستند.

زیره بادشکن نیز می باشد. در واقع اگر آن را با آب داغ بخورید باعث کاهش گازهای معده می شود.

کاهش دردهای قاعدگی

زیره‌ سیاه دارای‌ خاصیت‌ ضدگرفتگی‌ دارد و برای‌ رفع‌ گرفتگی‌های‌ دوران‌ قاعدگی‌مفید است‌.

مصرف دم کرده زیره سیاه و یا جویدن آن در رفع و کاهش دردهای ناشی از قاعدگی، دردهای روده وبی اشتهایی بسیار مؤثر است.

۷ ادویه دم دستی لاغر کننده!

طب سنتی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ