تمام خواص شگفت انگیز تخم کدوی آجیل را بدانید

faateme1366
در ایام عید یکی از بهترین رسومی که وجود دارد صله رحم است. در دید و بازدیدها با آجیل پذیرایی می کنند. یکی از اجزای آجیل تخم کدو است که حاوی مواد بسیار مغذی می باشد. در این مطلب برای شما از خواص کدو گفته ایم.

مواد مغذی موجود در یک وعده‌ی ۲۸ گرمی تخم کدو 

فیبر: ۱۷ گرم؛

کربوهیدرات: ۵ گرم؛

پروتئین: ۷ گرم؛

چربی: ۱۳ گرم (از این مقدار ۶ گرم را چربی‌های امگا-۶ تشکیل می‌دهند)؛

ویتامین K: مقدار ۱۸٪ نیاز روزانه‌ی بدن به این ویتامین؛

فسفر: ۳۳٪ نیاز روزانه‌ی بدن به این ماده‌ی معدنی؛

منگنز: ۴۲٪ نیاز روزانه‌ی بدن به این ماده‌ی معدنی؛

منیزیم: ۳۷٪ نیاز روزانه‌ی بدن به این ماده‌ی معدنی؛

آهن: ۲۳٪ نیاز روزانه‌ی بدن به این ماده‌ی معدنی؛

زینک (روی): ۱۴٪ نیاز روزانه‌ی بدن به این ماده‌ی معدنی؛

مس: ۱۹٪ نیاز روزانه‌ی بدن به این ماده‌ی معدنی.

همچنین تخم کدو دارای مقدار زیادی از آنتی‌اکسیدان‌ها، اسیدهای چرب چندغیراشباعی، پتاسیم، ویتامین B۱۲ (ریبوفلاوین) و فولات است. وجود مواد مغذی مختلف در تخم کدو و روغن آن برای سلامت فرد بسیار مفید است.

 

بهترین راه پیشگیری از پوکی استخوان

از آن جایی که تخمه کدو تنبل غنی از “روی” می‏ باشد، در پیشگیری از پوکی استخوان سودمند است. مطالعات نشان داده است که دریافت کم “روی” مرتبط با شیوع بالاتر پوکی استخوان (مخصوصا در مردان مسن) می ‏باشد.

با این که بیماری پوکی استخوان بیشتر در زنان یائسه دیده می شود، اما بد نیست بدانید که 30 درصد شکستگی های استخوان لگن، در مردان اتفاق می افتد و از هر 8 مرد بالای 50 سال، یک نفر شکستگی ناشی از پوکی استخوان را تجربه می کند.

 

از خواص تخم کدو حلوایی چه می دانید

تخم کدو حلوایی به کسانی که دچار بزرگی پروستات هستند و مشکل ادرار کردن دارند، کمک می کند که مشکلشان حل شود اما این تنها خاصیت تخم های کدو حلوایی نیست. تخم کدو سرشار از پتاسیم، کلسیم، فسفر، منیزیم، روی و سلنیوم است و هرکدام از این ترکیبات نقش اساسی در جلوگیری از بیماری های قلبی و عروقی، کاهش فشار خون بالا، بیماری های عفونی روده ای و عفونت های مثانه دارند.

 

آهن بدن خود را با تخمه کدو تامین کنید

تخمه کدو منبع خوب آهن است. 28 گرم از این تخمه ها حدود 5 درصد نیاز روزانه ما به این ماده معدنی را تأمین می کند. یادتان باشد که آهن برای سلامتی بدن لازم است و علاوه بر حمل اکسیژن به بافت ها در عملکردهای مختلف دیگر بدن نیز نقش دارد. البته آهن موجود در منابع حیوانی بهتر از آهن موجود در منابع گیاهی جذب می شود. بنابراین لازم است که افراد گیاهخوار دو برابر آهن بیشتری دریافت کنند تا دچار کمبود احتمالی آن و خستگی و ضعف نشوند.

 

خواص فوق العاده تخم کدو برای سلامت مو و پوست

تخمه کدو سرشار از اسیدهای چرب ضروری، زینک، ویتامین A و ویتامین E است. این مواد مغذی به حفظ سلامت پوست، موها و ناخن ها کمک زیادی می کند. نتایج پژوهشی که روی 76 نفر انجام شده نشان می دهد که روغن تخمه کدو برای رشد موها در مردانی که دچار آلوپسی هستند موثر است. متخصصان مشاهده کردند موی آقایانی که به مدت 24 هفته روزانه 400 میلی گرم روغن تخمه کدو مصرف کردند 40 درصد بیشتر رشد داشته است. البته آن ها معتقدند که نیاز به بررسی های گسترده تری وجود دارد.

 

درمان همسر بداخلاق با تخم کدو

تخم های کدو تنبل در بهبود خلق و خو و کاهش افسردگی مفید است. این دانه ها حاوی مواد شیمیایی گیاهی است که تریپتوفان را به سروتونین تبدیل می کنند این فرآیند باعث شده واکنش های هورمونی در مغز ایجاد و در نتیجه نوعی نشاط و احساس خوب در فرد به وجود آید.

 

تاثیر تخم کدو بر دیابت

مطالعات جانوری نشان می‌دهند کدوتنبل، تخم کدو، پودر تخم کدو و آب کدوتنبل می‌تواند موجب کاهش قند خون شود. این امر در بیماران مبتلا به دیابت اهمیت چشمگیری دارد، زیرا این افراد سخت تلاش می‌کنند تا سطح قند خون‌شان را کنترل کنند.

براساس برخی مطالعات افزودن آب کدوتنبل یا پودر تخم کدو می‌تواند سطح قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کاهش دهد.

 

یک جزء آجیل و اینهمه مواد معدنی

نصف لیوان تخمه کدو تنبل، 92 درصد از نیاز روزانه بدن به منیزیم را تامین می ‏کند. جالب است بدانید که بیش از 300 واکنش بیوشیمیایی در بدن برای فعالیت خود به منیزیم نیاز دارند؛ در واقع منیزیم باعث حفظ فعالیت طبیعی ماهیچه ها و اعصاب، ضربان منظم قلب و استحکام استخوان ها می شود. همچنین منیزیم در متابولیسم انرژی و سنتز پروتئین نقش به سزایی دارد.

تخمه کدو تنبل همچنین حاوی مقادیر قابل ملاحظه‏ای از منگنز، فسفر، آهن، مس و روی می‏ باشد.

مهم ترین نکته اینکه، تا به حال تقریبا هیچ عارضه‏ ی جانبی از مصرف این دانه خوراکی گزارش نشده است.

10 خاصیت باورنکردنی چغاله بادام

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ