اگر فرزند یا همسرتان گوشت نمیخورد، حتما این مطلب را بخوانید

faateme1366
یکی از مشکلاتی که والدین با فرزندان خود دارند نخوردن گوشت قرمز است. و خانواده ها مرتب نگران رشد کودک هستند. در این مطلب برای شما از بهترین جایگزین های گوشت قرمز صحبت می کنیم که البته قبل از استفاده آن برای کودکتان حتما با توجه به سن و سالش با پزشک تغذیه او مشورت کنید.

دانه چیا جایگزینی برای نخوردن گوشتقرمز

چیا (تخم شربتی) از جمله دانه های خوراکی است که قدمت استفاده از آن به دوران مایا و آزتک باز می گردد. اگرچه یک قاشق غذاخوری از دانه چیا تنها 3 گرم پروتئین دارد، اما از منابع پروتئین کامل محسوب می شود و همچنین سرشار از مواد مغذی دیگر مانند اسیدهای چرب امگا-3، کربوهیدارت ها، فیبر، آنتی اکسیدان ها، و کلسیم است.

پروتئین های گیاهی جایگزینی برای نخوردن گوشتقرمز

همچنین می توان بجای پروتئین های حیوانی از انواع گیاهی آن نیز استفاده کرد، بطور مثال می توان از انواع آجیل ها بخصوص گردو، بادام، فندق و پسته به صورت خام و بدون نمک استفاده نمود.

تخم مرغ جایگزینی برای نخوردن گوشتقرمز

گوشتخوارهای قهار به خوبی می دانند که گوشت قرمز نه تنها حاوی پروتئین، زینک و آهن است بلکه همچنین می تواند به خوبی گرسنگی آن ها را کنترل کند. حتماً می دانید که گوشت قرمز سرشار از پروتئین است و این ترکیب مغذی باعث سیری طولانی مدت می شود. اگر به دنبال یک ماده غذایی دیگر هستید که به خوبی سیرتان کند اما گوشت نباشد می توانید به تخم مرغ اعتماد کنید. هر 100 گرم تخم مرغ 13 گرم پروتئین دارد. علاوه بر این شیوه پخت آن بسیار ساده تر از گوشت قرمز است. بهتر است بدانید که پروتئین موجود در دو عدد تخم مرغ یعنی 100 گرم از این ماده غذایی با یک عدد استیک برابر است.

جو و عدسجایگزینی برای نخوردن گوشتقرمز

این منابع پروتئین گیاهی در صورتی که به تنهایی مصرف شوند، پروتئین کامل نیستند، اما مصرف آنها به همراه هم موجب می شود تا کمبودهای اسید آمینه یکدیگر را پوشش دهند. بر همین اساس، جو و عدس به همراه هم یک منبع پروتئین کامل محسوب می شوند. هر فنجان جو دارای 23 گرم پروتئین است و مصرف آن برای کنترل قند خون مفید است. افزون بر محتوای پروتئین بالا، عدس سرشار از فیبر و فولات نیز است.

ماهی جایگزینی برای نخوردن گوشتقرمز

اگر به مصرف گوشت قرمز رغبت ندارید، اما ماهی هنوز جزو رژیم غذایی‌تان است، از انتخاب ماهی‌های بزرگ چرب مانند ماهی آزاد یا تن اجتناب یا مصرف آنها را محدود کنید زیرا این نوع ماهی‌ها ممکن است حاوی مقادیر زیادی فلزات سنگین باشند که البته برای کودکان و مادران باردار بسیار خطرناک هستند. می‌توانید ماهی‌های چرب مانند ماهی ساردین و ماهی سفید را با خیال راحت مصرف کنید.

گوشت بوقلمون جایگزینی برای نخوردن گوشت قرمز

گوشت ران بوقلمون از نظر میزان آهن تقریبا با گوشت قرمز برابری می‌کند، اما چون تعداد و میزان اسیدهای آمینه ضروری انواع گوشت قرمز بیش از گوشت طیوری همچون بوقلمون و مرغ و بلدرچین است و کیفیت بالاتری دارد بهتر است در برنامه غذایی هفتگی یا ماهانه تنوع گوشتی لحاظ شود و گوشت قرمز به طور کامل حذف نشود.

بهتر است در هفته دو روز گوشت قرمز، دو روز گوشت سفید طیور، دو روز گوشت آبزیان و یک روز از مواد غذایی فاقد گوشت استفاده شود.

برای جذب بهتر پروتئین گیاهی چه کنیم؟

بهتر است افراد برای جذب بیشتر پروتئین‌های گیاهی ترکیب مناسبی از دو نوع پروتئین گیاهی که تکمیل‌کننده یکدیگر هستند همچون عدس پلو، لوبیا پلو و آش یا از ترکیب پروتئین گیاهی و حیوانی همچون سویا و گوشت توامان مصرف کنند. ورزشکاران، کودکان و نوجوانان در حال رشد باید بیشتر از پروتئین‌های حیوانی (انواع گوشت و تخم‌مرغ) استفاده کنند.

آیا واقعا مصرف نکردن گوشت مشکلات جبران ناپذیر برای بدن ایجاد می کند؟

خیلی از افراد تصور می کنند که با عدم مصرف گوشت قرمز بدنشان دچار مشکل و کمبود خواهد شد. اما متخصصان تغذیه برخلاف این باور بر این عقیده هستند که عدم مصرف گوشت برای سلامتی مضر نیست و کمبودی ایجاد نمی کند. محققان روی سلامتی افراد گوشتخوار و افرادی که میانه زیادی به این ماده غذایی ندارند بررسی کرده و نسبت به خطراتی که سلامتی این دو گروه را تهدید می کنند مطالعه کردند. نتایج بررسی ها نشان می دهد که خطرات سلامتی بین این دو گروه تفاوت چندانی ندارد. مشکل کمبود یک باور رایج است که بی دلیل در بین مردم شکل گرفته است. لازم است که مواد غذایی مناسب جایگزین شده و تنوع غذایی رعایت شود. در این صورت خطری برای افرادی که گوشت زیادی مصرف نمی کنند به وجود نمی آید.

این دانه با هزار خاصیت درمانی را حتما استفاده کنید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ