روش صحیح شستن قارچ و طبخ آن برای حفظ ارزش غذایی

faateme1366
قارچ جزو پرطرفدارترین مواد خوراکی است که به صورت های مختلفی هم مصرف می شود و خوشبختانه کودکان نیز از طرفداران آن هستند. پس برای یادگیری شست و شوی صحیح این خوراکی و باقی ماندن خواص آن، این مطلب را دنبال کنید.

چگونه قارچ تازه را بشناسیم

هنگام خرید قارچ دقت کنید که کلاهک های قارچ سفت تر و سخت باشد و روی آن لکه های قهوه ای رنگ ایجاد نشده باشد .همچنین زیر کلاهک ها باید بسته باشد(در قارچ دکمه ای ) به صورتی که تیغه های زیرکلاهک دیده نشود اگر زیر کلاهک باز باشد،قارچ چندان تازه نیست و اگر قارچ نرم باشد یا تغیر رنگ داده باشد کهنه و غیر قابل مصرف است.

برای نگهداری قارچ تا 10 روز در یخچال

حواستان باشد برای شست و شو، قارچ بیش از یکی دو دقیقه در آب نماند زیرا به سرعت آب را جذب می‌کند .

اگر محل برش در پایه قارچ کمی تغییر رنگ داشت می توان قبل از مصرف برش نازکی از آن را جدا نمود

برای نگهداری قارچ به مدت چند روز در یخچال بهتر است از شستشوی قارچ تا قبل از مصرف خودداری نمایید و در صورت شستن حتما” آن را در جریان هوای خنک خشک کنید .

بهترین راه برای تازه‌ماندن قارچ در یخچال، نگهداری آن در پاکت‌های کاغذی مخصوص میوه، در یخچال می‌باشد .

قارچ ها را داخل کیسه فریزر نگذارید چون به علت تعریق، زود تر نرم و فاسد می شوند. قارچ ها تا چهار روز در یخچال سالم می مانند اما بعد از آن تازگی شان را از دست می دهند.

بهترین درجه یخچال برای نگهداری قارچ یک درجه سانتی‌گراد بالای صفر است .

با رعایت موارد فوق قارچ حداقل به مدت 10 روز در یخچال (دمی 3-2 درجه سانتیگراد) تازه مانده و تغییر شکل نمی دهد .

قبل از هر چیز، به بسته بندی قارچ توجه کنید که بهداشتی باشد و برچسب مربوط به کارخانه و همچنین شماره پروانه بهره برداری وزارت بهداشت را داشته باشد.

روشی برای نگهداری قارچ در فریزر

با این روش میتوانید به راحتی قارچ را فریز کنید و برای حداقل یکی دو ماه استفاده کنید.

قارچ ها را شسته و خرد کنید

در یک قابلمه آب ریخته و بگذارید بجوشد.

قارچ ها را در آب جوش ریخته و اجازه بدهید حدود ۱۰ دقیقه بجوشند

بعد از ۱۰ دقیقه قارچ ها را آبکش کنید و بلافاصله در آب سرد بریزید و مجددا به آنآب سرد اضافه کنید تا شوک ببینند

سپس دوباره آبکش کنید و اجازه بدهید تا آب آن کاملا برود

حالا می توانید به اندازه دلخواه بسته بندی کرده و در فریزر نگهداری کنید.

نکاتی مهم در شستن قارچ

یکی از مهم ترین نکات بهداشتی هنگام مصرف قارچ ها شست وشوی درست آنهاست، البته تا زمانی که قصد استفاده از قارچ ها را ندارید، آنها را نشویید. هنگام شست وشو آنها را به حال خودشان در آب رها نکنید چون قارچ ها آب را جذب می کنند و هنگام پخت و پز آب غذای تان بیشتر می شود. هنگام شست وشو کلاهک را با فشار نشویید و آن را به آرامی تمیز کنید. حتی می توانید با مقدار کمی آب گرد و غبار آن را بگیرید و بعد با کمک پارچه حوله ای ذرات سیاه روی قارچ را تمیز و درنهایت به آرامی و در زمان کوتاهی آبکشی کنید. پوست گرفتن قارچ هنگام شست وشو هم توصیه نمی شود.

اگر قارچ خشک شده دارید

ابتدا آن ها را به مدت 20 دقیقه در آب خیس کنید،سپس همراه سایر اجزاء غذا بپزید.اگر قارچ خشک شده مستقیما” درون آب در حال جوش ریخته شود،سفت خواهد شد.آب حاصل از خیس کردن قارچ را دور نریزید. می توانید آن را برای خوش طعم کردن خوراک یا خورش استفاده کنید.

بهترین روش استفاده از قارچ

قارچها هم به صورت خام در سالادها هم به صورت پخته مورد استفاده قرار می گیرند. قارچها را زیاد نپزید. بهترین روش پخت قارچ این است که آنها را با کمی کره یا روغن به مدت ۳ دقیقه تفت دهید. با این کار ارزش غذایی قارچ از بین نمیرود.

آیا قارچ منبع ویتامین دی است؟

نه! در واقع ارگوسترول نوعی استرول گیاهی است که در قارچ وجود دارد. این استرول باید وارد بدن شود و مسیر خاصی را در کبد طی کند و اگر کسی که این استرول را مصرف کرده، ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت در معرض نور خورشید بماند، زیر پوستش ویتامین D ساخته می شود. پس قارچ ویتامین D ندارد، بلکه پیش ساز آن را دارد.

اگر از عاشقان قارچ هستید، حتما بخوانید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ