عرقیجات گیاهی برای پاکسازی کبد

pegiu
برای آنکه کبدتان را به صورت طبیعی پاکسازی نمایید این مطلب را بخوانید

عرقیجات گیاهی برای پاکسازی کبد

کبد به عنوان بزرگ ترین اندام داخلی بدن مسئولیت بیش از 500 عملکرد مختلف را برعهده دارد، یکی از آنها سم زدایی و خنثی سازی سموم است.

با دانستن اینکه کبد عضوی برای سم زدایی است شاید تصور کنید با انجام پاکسازی کبد به بدن کمک می کنید تا بعد از یک آخر هفته ای که در آن زیاده روی کرده اید سریع تر بهبود یابد و بدن را به آن سطح ضروری از سلامتی برسانید یا سوخت و ساز بدن را تقویت کنید تا بتوانید سریع تر وزن خود را کاهش دهید.

این همان چیزی است که تمام “پاک کننده های کبد” موجود در بازار ادعای انجام آن را دارند، اما در حقیقت با خریدن این محصولات به احتمال زیاد پول خود را دور می ریزید و بیش از فایده به بدن خود آسیب می رسانید.

در واقع سموم در همه جای محیط زندگی وجود دارند و بدن به طور طبیعی توانایی دفاع در برابر این سموم را دارد، البته مواردی هم برای انجام برای بهبود سلامتی و پشتیبانی از عملکرد سالم کبد وجود دارد. به گزارش هلث لاین، در ادامه توضیح داده شده چگونه ایجاد برخی تغییرات در سبک زندگی می تواند به پاکسازی کبد کمک کند.

کبدی سالم داشته باشیم

کبد یکی از اعضای داخلی بدن محسوب می شود که نقش مهمی را بر عهده دارد و اگر کبدمان دچار مشکل شود با بیماری های متعددی روبه رو خواهیم شد.به همین دلیل در ادامه این مطلب ابتدا به معرفی کبد و نقش آن و سپس به راهکار های طبیعی پاکسازی کبد و عرقیجات مفید پاکسازی کبد اشاره نموده ایم.ادامه مطلب را بخوانید.

کبد

بزرگترین غده در بدن کبد که وزن آن از همه غده ها بیشتر یعنی نزدیک به 1500 گرم است. کبد در بدن فعالیت های حیاتی را انجام می دهد که هیچ یک از این فعالیت ها را نمی توان نادیده گرفت. یکی از مهم ترین وظایفش فرآیند مواد غذایی و سموم است که ممکن است از خود بپرسید یعنی چه؟! غذا در معده و روده هضم می شود و مواد غذایی هضم شده از طریق خون به کبد می رسد. وظیفه کبد این است که مولکول های مفید مواد غذایی به شکلی که مورد استفاده قسمت های مختلف  قرار گیرند، درمی آیند. البته کبد وظایف دیگری از جمله  تبدیل آمونیاک به اوره، ذخیره مواد معدنی و ویتامین ها را هم برعهده دارد.

اگر کبد نباشد، صفرا تولید نمی شود!

صفرا نقش مهمی را در بدن ایفا می کند که در کبد تولید می شود. صفرا به شکستن چربی ها و تجزیه آنها به اسید چرب که می تواند مورد استفاده بدن قرار گیرد، کمک می کند. این ماده گوارشی در کیسه صفرا ذخیره می شود.

کبد را نادیده نگیرید!

اگر کبد در بدن نباشد کمتر از 24 ساعت فرد زنده نخواهند ماند. البته ناگفته نماند که کبد تنها با 20 درصد خود قادر است به فعالیت هایش بپردازد.

سایر فعالیت های کبد:

البته فعالیت های کبد تنها به موارد بالا محدود نمی شود بلکه این عضو مهم کاربردهای دیگری هم دارد. میزان اسیدهای آمینه خون را تنظیم و آهن ذخیره می کند. پلاسمای خون پروئین های خاصی دارند که کبد قادر به تولید آنها است. همچنین آمونیاک سمی را به اوره تبدیل می کند. خون را از مواد سمی و آسیب زا به سلول های بدن، پاکسازی می کند.

چه کار کنیم تا کبدمان سالم بماند؟!

یکی از مهم ترین بیماری هایی که ممکن است سلامتی کبد را به خطر بیاندازد چرب شدن کبد است. برای همین توصیه می شود تا جایی که امکان دارد در سالم نگه داشتن کبد تلاش کنید. برای این که کبد سالمی داشته باشیم باید به این نکات توجه کنید:

  فیبر را چاشنی این برنامه غذایی کنید

تغذیه سالم در سلامتی کبد نقش بسیار مهمی دارد برای همین باید افراد برای حفاظت از این عضو مهم یک برنامه غذایی اصولی داشته باشند که مهم ترین اصل در این برنامه غذایی وجود فیبر به مقدار کافی است.

   دور فست فود را خط بکشید!

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که افراد از مصرف غذاهای پرچرب باید پرهیز کنند به خصوص فست فود ها. این دسته از غذاها باعث می شوند تا کبد چرب شود که کبد چرب یک خطر جدی برای این عضو مهم محسوب می شود.

   آنتی اکسیدان؛ بهترین درمان

آنتی اکسیدان ها هم مانند فیبر نقش مهمی در سلامتی کبد دارند. چرا که ترکیباتی هستند که باعث حفاظت در برابر آسیب سلولی ناشی از مولکول‌هایی به نام رادیکال‌های آزاد می‌شوند. آنتی اکسیدان ها نه تنها از سلامتی کبد محافظت می کنند بلکه در درمان کبد چرب غیر الکی می توانند نقش موثری داشته باشد. بیشتر افراد تصور می کنند منظور از دریافت آنتی اکسیدان بیشتر، مصرف مکمل ها است. اما باید بدانید که فقط مکمل های خوراکی آنتی اکسیدان ندارند ، بلکه میوه ها، سبزی ها و غلات سبوس دار  دارای آنتی اکسیدان بیشتری هستند.

اسیدها چرب امگا 3 را فراموش نکنید!

به غیر از فیبرها و آنتی اکسیدان ها، اسید چرب امگا 3 برای سلامتی کبد مفید است. اسیدهای چرب امگا 3 برای بدن ضروری هستند.

    وزنتان را به آرامی کاهش دهید

یکی از عواملی که می تواند سلامتی کبد را به خطر بیانداز کاهش وزن ناگهانی و بدون رعایت یک برنامه غذایی اصولی است. همچنین گرسنگی های طولانی مدت است.

در انتخاب نوشیدنی دقت کنید

از خوردن بیش از حد نوشیدنی های کافئین دار بهتر است خودداری کنید. اما مهمترین نوشیدنی نباید به هیچ وجه سمت آن رفت نوشیدنی های الکلی است.

این مواد غذایی فراموش نشود!

همان طور گفته شد مهم ترین اصل برای داشتن کبدی سالم، یک برنامه غذایی درست است. برنامه غذای اصولی به برنامه ای گفته می شود که همه گروه های غذایی در آن باشد و هیچ گروه غذایی از دیگری برتری ندارد. اما خوردن میوه و سبزیجات تازه برای داشتن کبدی سالم بسیار توصیه میشود.

آیا سم زادیی کبد نیاز است؟

به طور کلی پزشکان تغذیه بر این عقیده هستند که روشی به اسم پاکسازی وجود ندارد و نیازی به این کار نیست؛ چرا که کبد همیشه در حال سم زدایی از بدن است.

شما نیاز به انجام برنامه خاصی به سم زدایی ندارید چون بدن به طور طبیعی هر شب و همینطور زمانی که مریض هستید سم زدایی انجام می‎دهد.

بنابراین شما برای خروج سموم از بدن‎تان تنها به آب سالم و مکانی برای استراحت و آرامش نیاز دارید. پس برای مبارزه با بیماری های کبد از همین امروز اقدام به رعایت این نکات کنید.

کبدی سالم داشته باشیم

 عرقیات گیاهی مناسب در پاکسازی کبد

عرق کاسنی(طبیعت سرد و تر)

این عرق گیاهی موجب زیبایی صورت شده و از بوی بد عرق انسان میکاهد همچنین این عرق در تقویت معده انسان نیز موثر است کلسترول خون را تنظیم مینماید، در ماه های گرم سال تحمل گرما را در بدن افزایش میدهد ، مسکن اعصاب ، این عرق هم دارای اثر ادرار آور است هم برطرف کننده یبوست این عرق در درمان بیماریهای کبد و همچنین پاکسازی آن از سموم تاثیر زیادی دارد.
1 لیوان در روز

عرق شاهتره(طبیعت سرد)

این عرق نیز در درمان و همچنین محافظت کبد موثر است، خون را تصفیه کرده و از آن را رقیق می کند، کاهنده فشار خون و کلسترول خون بوده و مدر نیز است.
2 فنجان در روز

عرق خارشتری (طبیعت سرد )

این عرق تصفیه کننده خون و کبد است. همچنین اثر زیادی در دفع سنگ کلیه دارد، اشتها را افزایش می دهد و تعرق را زیاد می کند، اثر آرام بخش دارد و در بهبود تپش قلب نیز موثر است.
2 فنجان در روز

ساده ترین نوشیدنی پاکسازی کبد +دستورالعمل

پاکسازی سریع کبد با 8 خوراکی طبیعی

پاکسازی کبد لازم است

محصولات و مکمل های پاک کننده کبد زیادی موجود است و بیشتر آنها در فاز آزمایش های بالینی مورد ارزیابی قرار نگرفته اند و توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده هم کنترل نمی شوند. این موضوع یعنی هیچ اثبات علمی برای پاکسازی کبد وجود ندارد حتی برخی از این محصولات ممکن است به سیستم بدن آسیب برساند، بنابراین در صورت تمایل برای استفاده از آنها بسیار محتاط باشید.

واقعیت: برخی از مواد برای سلامتی مفید است

مارتیغال: خار شیر یا مارتیغال به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی یک مکمل معروف پاک کننده کبد است که حتی به کاهش التهاب کبد کمک می کند.

زردچوبه: زردچوبه باعث کاهش مولکول های اصلی پیش التهاب می شود که به شروع، ایجاد یا تشدید بیماری ها کمک می کنند حتی در کاهش خطر ابتلا به بیماری کبدی نیز کمک می کند. به دلیل فراهمی زیستی کم زردچوبه بهتر است به صورت مکمل مصرف شود و برای 95 درصد کورکومینوئیدها استاندارد شود. برای دوزهای مکمل دستورالعمل های روی برچسب سازنده را بخوانید.

تحقیقات در مورد این مکمل ها و سایر مکمل ها در حال انجام است، بنابراین با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای احتمالی آنها مشورت کنید.

پاکسازی کبد به کاهش وزن کمک می کند

هیچ مدرکی دال بر ارتباط پاکسازی کبد با کاهش وزن وجود ندارد. در واقع مطالعات نشان می دهند انواع خاصی از رژیم های پاکسازی با کاهش میزان متابولیسم بدن در لاغری و کاهش وزن نقش دارند.

برخی از افراد مدعی هستند با انجام پاکسازی کبد وزن کم می کنند، اما در بیشتر موارد فقط شامل از دست دادن مایعات است. به محض اینکه این افراد عادات غذایی معمول خود را از سر بگیرند اغلب خیلی سریع وزن اضافه می کنند.

پاکسازی کبد به کاهش وزن کمک می کند

واقعیت: برخی از مواد به کاهش وزن کمک می کنند

سه عامل مهم برای کاهش وزن دریافت کالری، مصرف کالری و کیفیت رژیم غذایی است.

میزان کالری دریافتی:

میزان کالری دریافتی روزانه توصیه شده تقریبا هزار و 600 تا 2 هزار و 400 کالری در روز برای زنان بزرگسال و 2 هزار تا 3 هزار کالری برای مردان بزرگسال است. پزشک می تواند طیف متناسب با مشخصات فردی را تعیین کند.

میزان کالری مصرفی:

ورزش برای سوزاندن کالری و کاهش وزن گزینه ضروری است. تغییرات رژیم غذایی به تنهایی یا طولانی مدت کار نمی کنند. حرکت و مصرف کالری توامان به بدن برای خلاص شدن از شر وزن اضافی کمک می کنند.

کیفیت رژیم:

در حالی که کالری مهم است اگر رژیم کم کالری دارید و تمام این کالری ها را از مواد غذایی یا غذاهای فرآوری شده تامین می شوند باز هم احتمال می رود نتوانید لاغر شوید.

غذاهای بی ارزش فرآوری شده کیفیت پایینی دارند، بنابراین برای کمک به کبد در عملکرد بهتر و کاهش وزن به جای آن مواد غذایی با کیفیت بالا را انتخاب کنید که شامل انواع مختلفی از:

سبزیجات

میوه ها

غلات کامل تصفیه نشده

چربی های سالم مانند روغن زیتون و آجیل

پروتئین ها مانند مرغ، ماهی و تخم مرغ

رژیم غذایی سالم و باکیفیت یکی از بهترین راه ها برای دستیابی به کاهش وزن است. این روش به طور طبیعی ضمن کاهش میزان کالری دریافتی میزان ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات مفید مصرفی را افزایش می دهد.

پاکسازی کبد در مقابل بیماری کبدی محافظت می کند

در حال حاضر هیچ مدرکی برای اثبات پاک سازی کبد برای محافظت در برابر بیماری کبد وجود ندارد. بیش از 100 شکل مختلف بیماری کبدی وجود دارد. چند مورد رایج عبارتند از:

هپاتیتA ، B  و C

بیماری کبدی مربوط به الکل

بیماری کبدی غیرالکلی

دو عامل بزرگ خطر ابتلا به بیماری کبد نوشیدن بیش از حد الکل و داشتن سابقه خانوادگی بیماری کبدی است.

واقعیت: مواردی برای محافظت از خود در برابر بیماری های کبدی وجود دارد

گرچه نمی توان عوامل ژنتیکی را تغییر داد، اما می توان برای محافظت در برابر بیماری های کبدی روی تغییر سبک زندگی تمرکز کنید:

مصرف الکل را محدود یا قطع کنید

الکل سمی است که کبد مسئولیت مقابله با آن را برعهده دارد. در صورت مصرف زیاد باعث آسیب کبدی می شود. نوشیدن الکل به میزان کم مهم ترین عامل برای محافظت در برابر بیماری کبدی است. هرگز در همان دوره 24 ساعته نوشیدن الکل از داروها حتی استامینوفن استفاده نکنید.

واکسیناسیون در برابر هپاتیت

هپاتیت، بیماری کبدی توسط ویروس ایجاد می شود. در صورت قرارگیری در گروه های پر خطر در مورد واکسیناسیون هپاتیت A و B با پزشک خود مشورت کنید. در حال حاضر برای هپاتیت C درمان وجود دارد، اما آسیب های ناشی از آن روی کبد بسیار سخت است. واکسیناسیون بهترین روش محافظت از خود در برابر این ویروس ها محسوب می شود.

داروها را با دقت انتخاب کنید

کبد باید داروها را پردازش کند، بنابراین چه داروهای تجویز شده و چه داروهای بدون نسخه را با دقت انتخاب کنید و در مورد گزینه های جایگزین با پزشک خود مشورت کنید. از همه مهم تر هرگز الکل را با هیچ دارویی ترکیب نکنید.

مراقب سوزن باشید

خون حامل ویروس های هپاتیت است، بنابراین هرگز سوزن را برای تزریق دارو یا موارد دیگر با افراد دیگر به اشتراک نگذارید و در صورت تمایل به انجام خالکوبی به مرکز تمیز و معتبری مراجعه کنید.

از کاندوم استفاده کنید

مایعات بدن نیز ویروس را حمل می کنند، بنابراین همیشه رابطه جنسی ایمن را مدنظر قرار دهید.

با خیال راحت از عهده مواد شیمیایی برآیید

مواد شیمیایی و سمی از طریق پوست وارد بدن می شوند. برای محافظت از خود هنگام دست زدن به مواد شیمیایی، حشره کش ها، قارچ کش ها یا رنگ از ماسک، دستکش و شلوار یا پیراهن آستین بلند استفاده کنید.

وزن مناسب خود را حفظ کنید

بیماری کبدی غیرالکلی با مسائل متابولیکی مانند چاقی و دیابت نوع 2 مرتبط است، بنابراین با انتخاب شیوه زندگی سالم خطرات هر کدام را کاهش دهید.

پاکسازی کبد هرگونه آسیب کبدی موجود را اصلاح می کند

در حال حاضر هیچ مدرکی دال بر اینکه پاکسازی کبد می تواند آسیب موجود در کبد را درمان کند، وجود ندارد.

واقعیت: برخی از اصلاح ها و بازیابی ها امکان پذیر است

آسیب رساندن به پوست یا سایر اعضای بدن باعث ایجاد زخم می شود. کبد عضوی منحصر به فرد است زیرا با بازسازی سلول های جدید می تواند بافت آسیب دیده را بازسازی کند، اما بازسازی دوباره زمان بر است.

اگر همچنان از طریق داروها، مصرف بیش از حد الکل یا رژیم غذایی ضعیف به کبد خود آسیب می زنید این امر ضمن جلوگیری از بازسازی در نهایت منجر به ایجاد زخم روی کبد می شود. ایجاد زخم غیرقابل برگشت است هنگامی که به سطح شدیدتری برسد به عنوان سیروز کبدی شناخته می شود.

این نوشیدنی ها هنگام خواب کبد را تمیز و سم زدایی می کنند

همانطور که گفته شد کبد مسئول چندین عملکرد بدن از جمله پاکسازی خون، سنتز پروتئین، هضم چربی و متابولیسم چربی ها، کربوهیدرات ها و پروتئین ها است، اما مصرف زیاد مواد غذایی ناسالم و سرخ شده و مصرف زیاد الکل باعث تحمل بار بیش از حد و کار زیاد توسط کبد می شود.

به همین دلیل سم زدایی کبد بسیار مهم است. در ادامه فهرستی از نوشیدنی هایی برای کمک به پاکسازی طبیعی و سم زدایی کبد وجود دارد.

این نوشیدنی ها هنگام خواب کبد را تمیز و سم زدایی می کنند

چای نعنا

برگ های نعناع سرشار از روغن های ضروری مانند منتول و منتون هستند که به انجام وظایف سم زدایی و همچنین هضم کمک می کند. آب را در ظرفی بجوشانید سپس 2 قاشق غذاخوری برگ نعناع به آن اضافه کنید. مدتی بمانید و نیم ساعت قبل از خواب شب ها آن را بنوشید.

چای زردچوبه

زردچوبه قرن ها در طب آیورودا استفاده می شود، ادویه ای قدرتمند است. یکی از بهترین راه ها برای دفع سموم در بدن نوشیدن روزانه چای زردچوبه است. در یک لیوان آب جوش کمی زردچوبه اضافه کنید با افزودن عسل به آن می توان از نوشیدن آن بیشتر لذت برد.

چای زنجبیل و لیموترش

ترکیب زنجبیل و لیموترش به عنوان یک نوشیدنی کلاسیک سم زدایی شناخته می شود. این نوشیدنی دارای خواص ضدالتهابی قوی است که نه تنها بدن را سم زدایی می کند بلکه روند کاهش وزن را نیز تسریع می کند.

این معجون جادویی به تسکین نفخ نیز کمک می کند، متابولیسم را افزایش داده و از ایجاد بیماری جلوگیری می کند. در یک لیوان آب جوش، آب نصف لیموترش و یک تکه زنجبیل را اضافه کنید، سپس خوب هم بزنید، به مدت 15 دقیقه بماند و آن را قبل از خواب بنوشید.

آب شنبلیله

مصرف منظم آب شنبلیله به کاهش وزن و تقویت دستگاه گوارش کمک می کند. این نوشیدنی از حرکات روده پشتیبانی می کند زیرا سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان است. این نوشیدنی سم زدایی ساده را باید یک ساعت قبل از خواب بنوشید زیرا به دفع سموم از بدن کمک می کند.

یک قاشق چایخوری پودر شنبلیله را در یک لیوان آب جوش اضافه کرده اجازه دهید 15 دقیقه دم بکشد. آب را در یک فنجان صاف کرده و سه بار در روز بنوشید.

چای بابونه

چای بابونه به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی دارای خواص آرام بخشی است که به تسکین استرس و بهبود خواب کمک می کند، همچنین در کنترل سیستم عصبی نیز موثر است که بافت های ملتهب را آرام می کند. در یک لیوان آب جوش یک قاشق غذاخوری گل بابونه اضافه کنید. آن را به مدت 10 دقیقه در ظرفی در بسته نگهدارید سپس آن را بنوشید. چای بابونه را حداقل دو هفته هر روز برای بهره مندی از مزایای آن مصرف کنید.

نوشیدنی بلغور جو دوسر و دارچین

جو دوسر سرشار از فیبر، مواد معدنی و ویتامین است که به پاکسازی روده و کبد و هضم غذا کمک می کند. از آنجا که چندین عنصر مغذی در جو دوسر وجود دارد، یک نوشیدنی سم زدایی عالی برای دفع سموم از بدن محسوب می شود.

در ظرف آب جوش، یک قاشق چای خوری جو دوسر ارگانیک را به مدت 2 تا 3 ساعت خیس کنید. سپس جو دوسر را صاف کرده و یک قاشق چایخوری دارچین و مقداری آب به آن اضافه کنید و بنوشید.

در پایان

مزایای تبلیغات محصولات پاکسازی کبد و مکمل ها بر اساس شواهد یا واقعیت ها نیست و آنها فقط افسانه در زمینه بازاریابی هستند. در صورت نگرانی پیرامون سلامتی خود بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. وی می تواند در مورد کارهای ارتقا دهنده سلامت کبد یا رفع هرگونه نگرانی دیگر پیرامون سلامتی اطلاعات درست در اختیارتان قرار دهد.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
کورش م

کورش م

1400-07-06 - 01:14 پاسخ

من گاهی روی گردن و بدنم لکهای بنفش رنگ همراه با خارش شدید ایجاد میشود آیا علت از ناحیه کید است یا الرژی است. راه درمان چیست؟ گاهی هنگام اصلاح چنین مشکلی ایحاد میشود. ممنون

مرتضی ابراهیمی

مرتضی ابراهیمی

1399-11-11 - 14:38 پاسخ

عالی