راه پیش بینی سل دو سال قبل از ابتلا

toranj
سل بیماری خطرناکی است که بهتر است راه پیش بینی ابتلا به سل را بیاموزید.

به گزارش الودکتر: محققان با آزمایش خون می توانند دوسال قبل از ابتلا به سل این بیماری را در بدن افراد پیش بینی کنند. سل یک بیماری عفونی شایع، و در بسیاری از موارد مرگبار است. این بیماری توسط گونه‌های مختلف میکوباکتریا، به‌طور معمول «مایکوباکتریوم توبرکلوزیس» ایجاد می‌شود.

سل چه نوع بیماری است؟

سل یک عفونت باکتریایی است که معمولا ریه‌ها را درگیر می‌کند که در این صورت به آن “سل ریوی” گفته می‌شود. ممکن است سایر نقاط بدن نیز توسط باکتری سل درگیر شوند.

از جمله گره‌های لنفاوی،‌ کلیه‌ها، مغز، استخوانها، مفاصل و سایر نقاط بدن که در این صورت به آن “سل خارج ریوی” گفته می‌شود. هر ساله تعدادی از افراد به این بیماری دچار می‌شوند.
سل می‌تواند هر کسی در هر سنی را مبتلا کند. افرادی که سطح ایمنی بدنشان کاهش یافته است بیشتر در معرض خطر هستند.

هنگامی که فرد مبتلا به سل ریوی یا سل حنجره‌ی درمان نشده، سرفه یا عطسه می‌کند، بیماری از طریق تنفس هوای آلوده به ترشحات ریز تنفسی که با چشم قابل دیدن نیستند، منتقل می‌شود.اما در صورتی کهریه‌ها و حنجره درگیر نباشند سل خارج ریوی معمولا مسری نیست. مواجهه‌ی طولانی مدت با فرد درمان نشده، برای ابتلا به سل ضروری است. افراد مبتلا می‌توانند کسانی را که هر روز با آنها ارتباط دارند آلوده کنند. احتمال ابتلای اعضای خانواده، دوستان و همکاران زیاد است.

تفاوت بین عفونت نهفته‌ی سل با بیماری سل چیست؟

ممکن است عفونت نهفته برای تمام عمر در بدن فرد باقی بماند و هرگز تبدیل به بیماری نشود. اما اگر سیستم ایمنی نتواند جلوی رشد باکتری را بگیرد، باکتری سل در بدن تکثیر می‌شود و موجب فعال شدن بیماری می‌شود. باکتری به بدن حمله می‌کند و بافتها راتخریب می‌کند. اگر در ریه چنین اتفاقی بیفتد منجر به ایجاد حفره در ریه می‌شود.

برخی افراد پس از مواجهه دچار بیماری می‌شوند اما در برخی دیگر سیستم ایمنی آن را مهار می‌کند و زمانی که سیستم ایمنی دچار نقص گردد بیماری فعال می‌شود. بچه‌های کوچک و افراد مبتلا به ایدزسیستم ایمنی ضعیفی دارند.

سایر شراطی که سیستم ایمنی ضعیف می‌شود و فرد را در معرض خطر قرار می‌دهد شامل این موارد هستند:

سوء مصرف مواد، دیابت شیرین، سیلیکوزیس (نوعی بیماری ریوی)، سرطان سر و گردن، سرطان خون و بیماری هوچکین، برخی داروها مانند کورتیکوستروئیدها یا داروهای پیوند اعضا و برخی داروهای دیگر.

در فرد مبتلا به بیماری سل علائم بالینی وجود دارد. و واکنش واضح به تست پوستی ایجاد می‌شود و باکتری در خلط یافت می‌شود. فردی که بیماری فعال دارد باکتری را نیز منتشر می‌کند.

علائم بیماری سل

بی علامتی به این معنی که برخی از افراد مبتلا علامتی ندارند، سرفه به مدت سه هفته یا بیشتر، درد قفسه سینه، سرفه خون آلود یا خلط خونی، خستگی یا ضعف، کاهش وزن، کاهش اشتها،‌ تب خفیف، لرز و تعریق شبانه، هستند.

بیشتر افرادی که به باکتری سل آلوده می‌شوند مبتلا به سل فعال نمی‌شوند. اما ممکن است سل فعال، 3-2 ماه تا حداکثر یکسال پس از آلودگی ایجاد شود. خطر ایجاد بیماری فعال با گذشت زمان کمتر می‌شود.

پیش بینی سل دوسال قبل از ابتلا

افرادی که با افراد مبتلا به سل فعال زندگی می کنند در معرض خطر بالاتر ابتلا به این بیماری قرار دارند. با این وجود تنها حدود پنج تا ۲۰ درصد افراد آلوده به سل به واقع به این بیماری مبتلا می شوند.
هم اکنون آزمایش خونی وجود ندارد که بتواند بدون قرار دادن شمار زیادی از افراد کم خطرتر در معرض درمان های غیرضروری پیشگیرانه سل، خطر ابتلا به این بیماری را پیش بینی کند.
اما اکنون محققان یک کنسرسیوم بین المللی تحقیقاتی گزارش می دهند که آزمایش خونی ابداع کرده و به تایید رسانده اند که با اندازه گیری سطح بیان چهار ژن می تواند بطور دقیق تری خطر ابتلا به سل را در بیماران پرخطر در جنوب صحرای آفریقا، پیش بینی کند.
پروفسور «گرهارد والزل» نویسنده ارشد این مطالعه که ریاست گروه تحقیقات ایمونولوژی دانشگاه Stellenbosch را در آفریقای جنوبی بر عهده دارد، گفت: در این تحقیق متوجه شدیم که از طریق اندازه گیری های ترکیبی از امضای چهار ژن در خون می توان خطر ابتلا به سل را در افراد پرخطر دو سال قبل از ابتلا پیش بینی کرد.
وی افزود: این امضا، که به ‘ RISK4 ‘ معروف است در همه گروه های مورد مطالعه از آفریقای جنوبی، گامبیا و اتیوپی وجود داشت. RISK4 ترکیبی از چهار ژن مرتبط با واکنش التهابی است.
سل یک بیماری عفونی شایع و در بسیاری از موارد مرگبار است. این بیماری توسط گونه ‌های مختلف میکوباکتریا، به‌طور معمول ‘مایکوباکتریوم توبرکلوزیس’ ایجاد می ‌شود.
سل بطور معمول به شش‌ ها حمله می‌ کند، اما بر قسمت ‌های دیگر بدن نیز می ‌تواند تاثیرگذار باشد.

الو دکتر ، چطور انواع بیماری سل را تشخیص دهید؟

الو دکتر ، همه چیز درباره بیماری سل

الو دکتر ، نشانه های ابتلا به سل در کودکان

الو دکتر ، همه چیز درباره سل غیر ریوی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ