۱۰ حقیقت تلخ پدر و مادر بودن که هرگز درباره‌اش صحبت نمی‌کنیم-قسمت اول

مهرناز زاوه
بچه‌دار شدن می‌تواند باعث از هم پاشیدن بخش‌های مختلف زندگی و سوار کردن مجدد آنها به شیوه‌ای شود که شاید کمتر اتفاق و تجربه‌ای این قدرت را داشته باشد.

کریستین اوگنسکی، استاد فلسفه: زوجی که تازه صاحب بچه شده بودند از من و همسرم در ارتباط با تربیت کودکشان تقاضای مشاوره داشتند. در آغاز، درباره برخی از حقایق ملایم‌تر و عمومی‌تر درباره بچه‌ها صحبت کردیم – مثلا ساعت‌های بی‌خوابی، خراب کردن پوشک، ساعت‌هایی که ممکن است بابت خواباندن، نگه داشتن، عوض کردن پوشک، تمیز کردن، غذاهای بیرون و تماشای یک برنامه جالب تلویزیونی از دستتان برود. 
بنا به دلایلی، شاید به این خاطر که احساس درونی و سرگشتگی آنها را کاملا درک می‌کردم سعی کردم خیلی سریع و عمیق به حقایقی تلخ‌تر درباره بزرگ کردن بچه بپردازم و مستقیما به مسائل نازیبای پس از بچه‌دار شدن پرداختم. واقعا برایم جای تعجب بود، چون این والدین به جای ابراز هر نوع ترس و یا نفرتی، از من به خاطر آنکه با آنها بسیار صادق بودم و درباره حقایقی از تربیت بچه با آنها صحبت کردم که کمتر کسی به آنها اشاره می‌کند از من تشکر کردند. من هم به این نتیجه رسیدم که شاید بهتر است حقایق تلخ و تاریک پدر و مادر بودن را که می‌دانم در اختیار همه بگذارم.
۱.ممکن است از اینکه صاحب بچه شده‌اید پشیمان شوید
والدین معدودی این جرأت و جسارت یا بی‌رحمی را دارند تا این پشیمانی را به فرزندشان اقرار کنند. اما شرط می‌بندم که بسیاری از ما احساس خفیفی از پشیمانی داریم. مثلا زمان‌هایی که خودمان را در اتاق خواب حبس می‌کنیم تا گریه کنیم. زمان‌هایی که برنامه‌هایمان لغو می‌شود و رؤیاهایمان از دست می‌روند. لحظاتی که از این مسئله حیرت می‌کنیم که به کدام دلیل مزخرف و مسخره‌ای باید به کار بچه‌داری و بزرگ کردن و تربیت آنها بپردازیم و چرا باید این کار برایمان اولویت داشته باشد.
۲.ممکن است بعد از آنکه خودتان صاحب بچه شدید، علاقه‌تان نسبت به بچه‌ها کمتر شود
زمانی در یکی از مباحث کلاسی در دانشگاه، ایده جالبی مطرح کردم مبنی بر اینکه بگذاریم بچه‌ها جهان را اداره کنند. فکر می‌کنم آنها می‌توانند تمام دستورات ما را اجرا کرده و تمام مشکلاتمان را حل کنند، چرا که در ساده‌دلی و معصومیت و کمال و عشق بی‌پایان، ظرفیتشان از والدین بیشتر است. تمسک و پیروی از اسطوره معصومیت و ساده‌دلی و کمال در بچه‌ها بسیار ساده است؛ پیش از آنکه خودتان به قیم و سرپرست دائمی آنها تبدیل شوید. سال‌هایی از دوران نوجوانی و جوانی‌ام که پرستار بچه بودم مرا برای آنچه که باید به عنوان یک مادر کشف می‌کردم آماده نکرد. این روزها، می‌دانم که بچه‌ها نه ساده‌دل و معصوم هستند و نه کامل. تنها شاید نواقص و کاستی‌هایشان نسبت به بزرگسالان کمتر باشد.
۳.ممکن است دوستانتان را از دست بدهید
بچه‌دار شدن می‌تواند باعث از هم پاشیدن بخش‌های مختلف زندگی و سوار کردن مجدد آنها به شیوه‌ای شود که شاید کمتر اتفاق و تجربه‌ای این قدرت را داشته باشد. به مانند تکه‌های پازل، برخی دوستان هنوز بعد از نخستین پیکربندی زندگی، خودشان را جمع و جور کرده‌اند. برخی تا همین اواخر هم نتوانسته‌اند بعد از آن سال‌های ناآرام، این کار را انجام دهند. بعضی‌ها هم هستند که هرگز راهی را که باید به زندگی پیدا نمی‌کنند.
۴.ممکن است جنبه‌هایی از خود را که روزی دوست داشتید فراموش کرده و رها کنید
سراسر زندگی توأم با ایثار و از خود گذشتگی است و بچه‌دار شدن و تربیت او هم سهم خاص خود را از این مسئله دارد. درست به مانند آن دسته از دوستانی است که می‌مانند، یا برمی‌گردند یا هرگز باز نمی‌گردند. برخی رؤیاها و احساسات و شور و عشق‌ها حتی بعد از به دنیا آمدن بچه‌ها پابرجا می‌مانند. برخی باز می‌گردند و برخی نه.
منبع: mom.me

پدر و مادرها از چه زمانی دیگر نباید لب‌های فرزندشان را ببوسند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ