شاک ویو تراپی؛ درمانی مدرن

qazalkharaji
شاک ویو موج انرژی بسیار کوتاه اما شدیدی است که سریع‌تر از سرعت صوت حرکت می‌کند. شاک ویو تراپی روشی غیرتهاجمی است که در زمینه های مختلف مثل فیزیوتراپی، اسپرت، اورولوژی،دامپزشکی و .. استفاده می شود.

شاک ویو امواج صوتی با انرژی بالا (شاک ویو) نیروی مکانیکی را بر بافت‌های بدن اعمال می‌کند. شاک ویوتراپی به دو صورت داخل بدن و خارج بدن انجام می شود. از شاک ویو هایی با سطوح انرژی و فرکانس بالا از خارج بدن و با کمک یک راهنمای سونوگرافی برای شکستن سنگ کلیه نیز استفاده می شود.

کاربرد های شاک ویو:

در فیزیوتراپی غالباً شاک ویو تراپی برای درمان اختلال‌های مزمن تاندون‌هاو عضله‌ها، تسکین درد گردن و کمر و نقاط ماشه‌ای به کار برده می‌شود. شاک ویو تراپی در مقایسه با درمان متداول و قدیمی‌تر توسط دست و ابزار خاص کارآمدتر و سریع‌تر است و نتایج حاصل از آن در دراز مدت چشمگیرتر است. همچنین تمرکز آن بر نقطه ی مورد نظر بیشتر است و عمق نفوذ نسبتا بالایی دارد. عارضه‌هایی که معمولاً با  کمک شاک ویو تراپی درمان می‌شوند عبارت‌اند از:

  • درد شانه
  • اپی کوندیلیت یا آرنج تنیس‌بازان یا درد آرنج
  • کمر درد
  • گردن درد
  • درد تاندون آشیل
  • درد کف پا
  • شاک ویو درمانی زانو جهت التهاب تاندون کشکک زانو (پاتلا)
  • درمان نقاط ماشه‌ای
  • شانه منجمد (یخ زده)
  • التهاب مفصل کتفی ـ بازویی پیش از ابتلا به آرتریت (التهاب مفصل)
  • خار پاشنه :  این روش درمانی نوآورانه در خار پاشنه پا ، موجب تغییرات پاتولوژیکی در تاندون‌ها، رباط‌ها، کپسول‌های عضلات و استخوان‌ها می‌شود ، روش موثری برای درمان خار پاشنه بوده و درد ناشی از آسیب‌دیدگی را به طور سیستماتیک بر طرف می‌کند. نتایج حاصل از شاک‌ویوتراپی تنها پس از 3 یا 4 جلسه درمانی نمایان می‌شوند. این روش درمانی علاوه بر تسکین درد خار پاشنه ، موجب بازیابی کامل دامنه‌ی حرکتی پا شده و در نتیجه تاثیرات مثبتی بر سطح کیفی زندگی شما خواهد داشت.
  • تغییرات ناشی از آرتروز ـ علائم ثانویه
  • التهاب تاندون آشیل
  • درد پاشنه پا
  • اپی کوندیلیت زند زبرین و خارج آرنج
  • مشکل نعوذ در آقایان
  • کلسیم سازی در شانه
  • درد مفصل ران

شاک ویو تراپی با توجه به تأثیر بازسازی کننده و التیام بخشی بافت نرم در پزشکی ورزشی کاربرد بسیار دارد. بنابراین دوران بهبود پس از آسیب دیدگی را می‌توان با بهره‌گیری از این روش به حداقل رساند.

درمان با شاک ویو چگونه انجام می شود؟

شاک ویو تراپی عملی سرپایی است. پروب دستگاه، پس از مالیدن ژل جهت هدایت امواج، روی پوست قرار داده می‌شود. ممکن است از امواج با انرژی بالا یا پایین استفاده شود؛ امواج با انرژی بالا باعث بروز درد می‌شود، بنابراین بی‌حسی موضعی یا منطقه‌ای ضرورت می‌یابد. شاک ویو درمانی با امواج با انرژی پایین غالباً بدون بی‌حسی انجام می‌شود. اما اغلب برای بی حس کردن موضع و افزایش آستانه ی تحمل بیمار از ماساژ یخ و یا قرص مسکن قبل از درمان شاک ویو بهره می برند. درمان با مشارکت فعال بیمار و پاسخ وی در مورد قرار داشتن پروب بر روی محل درد موفقیت‌آمیزتر خواهد بود. انجام یک یا دو جلسه درمان ضروری است. اصولا فرکانس استفاده از شاک ویو هفته ای یک یا دوبار است. معمولا درمان شاک ویو باید در چند دوره ی 6ماهه تکرار شود تا اثر آن تثبیت شود.

از بیمار خواسته می‌شود تا پس از شاک ویو میزان فعالیت فیزیکی خود را به مدت یک تا دو هفته کاهش دهد. شاک ویو تراپی برای درمان بعضی مشکلات تاندون یا عارضه‌های فرسایشی و تحلیل برنده مزمن، مانند التهاب تاندون آشیل و التهاب فاشیای کف پا (پلانتار فاشیا) مفید است. لازم به ذکر است که معمولا شاک ویو خط اول درمان نیست و اکثرا در صورت مزمن شدن عارضه و عدم پاسخ به سایر درمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. هرچند در فاز حاد و تحت حاد هم می توان از آن بهره برد.

موارد عدم استعمال شاک ویو تراپی

در صورت وجود تومورهای استخوانی، عارضه‌های استخوانی متابولیک خاص و اختلال‌های عصبی یا گردش خون معین معمولاً از شاک ویو تراپی استفاده نمی‌شود. به علاوه این روش احتمالاً برای بانوان باردار و بر روی مواضع استخوان در حال رشد ، ممکن است دچار عوارض شاک ویو شده و این عمل  مفید نخواهد بود. در حال حاضر چنانچه عفونت وجود داشته باشد، بهره‌گیری از شاک ویو تراپی مجاز نیست؛ اگرچه بعضی پژوهش‌های اولیه بیانگر سودمند بودن این روش برای رفع عفونت است. شاک ویو تراپی نباید برای درمان عارضه‌ها یا محل‌هایی استفاده شود که در آنها گاز یا هوا در بدن وجود دارد. در هر حال باید پیش از شروع این درمان حتماً با پزشک مشورت کرد.

سرعت تأثیرگذاری شاک ویو تراپی

بسیاری از بیماران تقریباً بلافاصله پس از درمان بهبودی نسبی حس می‌کنند. این تأثیر معمولاً (البته نه همواره) موقتی و مرتبط با تیوری دروازه ای است که در واقع بیانگر این موضوع است که با ورود حس های مکانیکی حس درد نمی تواند وارد دروازه شود و فرد دیگر احساس درد ندارد.

التیام یافتن صدمه‌ها چند روز زمان می‌برد و بسیاری بیماران پیش از پایان یافتن هفته دوم متوجه بهبودی قابل ملاحظه می‌شوند. تکمیل فرایند التیام، بسته به تشخیص عارضه، چند هفته یا چند ماه زمان می‌برد، هر چند تسکین درد غالباً پیش از تکمیل فرایند التیام محقق می‌شود. در اصل شاک ویو با تشکیل عروق جدید باعث ایجاد بهبودی می شود و در شرایط وجود التهاب مواد التهابی را از منطقه می شوید و منجر به بهبودی می شود. همچنین ادعا می شود که شاک ویو توانایی تحریک ساخت کلاژن در بافت را نیز دارد.

ایمنی شاک ویو تراپی

فن‌آوری پایه استفاده شده در شاک ویو تراپی ده‌ها سال است که بر روی میلیون‌ها نفر به کار برده شده است. این فن‌ آوری کاربرد گسترده‌ای در اروپا، به ویژه در کشورهای آلمانی زبان مبدع این فن‌آوری، داشته است. هیچ یک از موارد کاربرد شاک ویو درمانی در درمان سیستم عضلانی ـ اسکلتی هیچ گونه اثر جانبی به دنبال نداشته است. در واقع حتی عوارض جانبی کمی مانند گزگز کردن، درد، قرمزی یا کبودی بسیار به ندرت، آن هم در شدت پایین و برای دوره‌ای کوتاه بروز می‌یابد.

ضمناً چنین عوارضی معمولاً در درمان با انرژی بالا و موارد استعمال نسل‌های اولیه این فن‌ آوری بروز می‌یابد.

عوارض احتمالی

 درد و حساسیت بیش از اندازه محل درمان از عوارض اصلی به شمار می‌رود. این مشکلات معمولاً به مرور زمان برطرف می‌شود. درد و ناتوانی در صورت موفقیت‌آمیز نبودن شاک ویو تراپی ادامه خواهد داشت.

برگردان: فیزیوتراپیست غزل خراجی

هرگونه کپی برداری و استفاده از این مطلب با ذکر نام و منبع الو دکتر مجاز می باشد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ