گوشت شتر مرغ چه طبعی دارد؟

toranj
خواص گوشت شتر مرغ را بهتر است بدانید چرا که استفاده های فراوانی دارد مخصوصا که از دسته گوشت های قرمز می باشد و از چربی و کالری کمتری نبت به گوشت گوساله برخوردار است.

خواص گوشت شتر مرغ را بهتر است بدانید چرا که استفاده های فراوانی دارد مخصوصا که از دسته گوشت های قرمز می باشد و از چربی و کالری کمتری نبت به گوشت گوساله برخوردار است.

طبع گوشت شتر مرغ گرم و خشک است. برای دستگاه گوارش انتخاب بهتری است. بسیاری از افراد بهتر است که از این گوشت استفاده کنند. حتی خوردن آن برای بسیاری از بیماران ضروری به حساب می‌آید. درواقع، خوردن گوشت شترمرغ برای رفع فلج، لرزش و درد مفاصل و کمردرد مفید است. علاوه بر این، مصرف این گوشت به مقابله با بیماری‌های سرد رحم کمک می‌کند.

همه چیز درباره گوشت شترمرغ؛ از طبع آن گرفته تا فواید آن برای سلامتی

گوشت شتر مرغ به عنوان گوشتی با فواید زیاد و مضرات کم برای سلامتی در گروه گوشت های قرمز قرار می گیرد. ارزش غذایی بالای گوشت شترمرغ آن را به یکی از کم چرب ترین و سالم ترین نمونه های گوشت قرمز تبدیل می کند.

کالری، کلسترول و چربی گوشت شترمرغ در مقایسه با گوشت بوقلمون نیز پایین تر است، همچنین پروتئین و انرژی سرشار آن گوشت شترمرغ را جایگزین مناسب گوشت های قرمز دیگر می کند. اسیدهای چرب غیراشباع موجود در گوشت شترمرغ 30 درصد مجموع اسیدهای چرب را تشکیل می دهد که یکی از مزیت های این گوشت محسوب می شود.

علاوه بر این، گوشت شترمرغ در مقایسه با گوشت گاو باعث انتقال هیچگونه بیماری انگلی به انسان نمی شود. رنگ این گوشت مانند گوشت گاو قرمز، اما ویژگی های آن بیشتر شبیه به گوشت مرغ است. با اینکه از نظر طعم و ساختار گوشت شترمرغ شبیه به گوشت گوساله است، اما دو سوم چربی کمتری نسبت به آن دارد، بنابراین سطح کلسترول پایین، پروتئین و آهن بالای موجود در آن این گوشت را به گزینه جایگزین گوشت قرمز تبدیل کرده است.

ویژگی ترد بودن و قابلیت هضم بسیار عالی گوشت شترمرغ آن را به یک گزینه عالی برای مصرف تبدیل می کند. 90 درصد گوشت شترمرغ قابل هضم است که از این بابت بعد از گوشت ماهی رتبه دوم را به خود اختصاص می دهد.

گوشت شتر مرغ

گوشت شتر مرغ در گروه گوشت های قرمز طبقه بندی می شود البته با خواصی بسیار بیشتر و مضراتی بسیار کمتر. گوشت شترمرغ  از ارزش غذایی بسیار بالایی برخورداراست، طوری که می توان گفت یکی از کم چرب ترین و سالم ترین نمونه های گوشت قرمز در دسترس است. نکته جالب توجه در مورد گوشت شترمرغ این است که کالری، کلسترول و چربی آن حتی از گوشت مرغ و بوقلمون هم پایین تر است.

بیشتر بخوانید:چگونه چربی وارد خون می شود؟

گوشت شتر مرغ از لحاظ طب سنتی

به گزارش الودکتر:

* گوشت شترمرغ طبعی گرم و خشکی دارد.
* بادهای دستگاه گوارش و سایر نقاط بدن را از بین می‌برد.
* بلغم‌های اضافه را می‌شکند و دفع می‌کند.
* در برخی انواع فلج، بی‌حسی‌ها و بیماری‌های اعصاب ناشی از غلبه سردی و تری مفید است.
* در دردهای مفصلی مثل سیاتیک، درد کمر و ساق پا که ناشی از سردی باشد مفید است.
* در بیماری‌های رحمی که ناشی از سردی باشد مفید است.
* گوشت شترمرغ غلیظ است و به همین دلیل افرادی که دارای معده ضعیف هستند باید از مصرف بیش از حد آن خودداری کنند.
این گوشت بافت ضعیفی دارد و به تعبیری لطیف است بنابراین نباید زیاد پخته شود چون زود خشک می‌شود

* در طب ایرانی هضم نهایی این گوشت کمی مشکل بوده و البته گوشت شتر مرغ برای گرم‌مزاجان مناسب نیست و گرم‌مزاجان در صورت تمایل به مصرف باید در کنار آن از مواد حاوی سرکه مثل ترشی‌ها استفاده کنند.
* در کل افراد سردمزاج و مبتلا به بیماری‌های مفصلی و اعصاب ناشی از سردی می‌توانند گه گاه از این گوشت استفاده کنند ولی بهتر است گوشت دائمی آن‌ها نباشد گرم مزاجان نیز به مقدار خیلی کمتر مجاز به استفاده از این گوشت هستند.

* در منابع طب سنتی گفته شده خوردن روغن و پیه آن باعث سرعت تکلم اطفال و مالیدن آن  به بدن و پاهایشان باعث سرعت حرکت اطفال می‌شود.

* همچنین روغن آن از بین برنده سردی اعضا و مفاصل و کاهنده درد و ورم آن‌ها است.

ترکیبات گوشت شترمرغ

همان طور که در بالا گفته شد میزان چربی، کالری و کلسترول موجود در آن پایین و سرشار از ویتامین های B1 و B2، A، C، منیزیم، فسفر، سلنیوم و زینک است. البته ران و سینه شترمرغ مورد استفاده قرار می گیرد. یکی دیگر از ترکیبات پرفایده موجود در گوشت شترمرغ ویتامین E به عنوان یکی از موثرترین آنتی اکسیدان های طبیعی است. ارزش غذایی 100 گرم گوشت شترمرغ عبارتند از:

چربی: 3 گرم

آهن: 3.2 میلی‌گرم

کلسترول: 81 میلی‌گرم

پروتئین: 26.9 گرم

کالری: 142

درمان کم خونی با گوشت شتر مرغ

به دلیل اینکه گوشت شترمرغ، آهن مناسبی را برای افراد کم خون و زنان باردار فراهم می کند و میزان آهن این گوشت تقریبا به اندازه گوشت گاو و بسیار بیشتر از گوشت مرغ است.آن را برای افراد کم خون نیز توصیه می کنند. گوشت شترمرغ با عالی ترین نوع گوشت گوساله یعنی فیله قابل مقایسه است و اغلب به صورت کبابی و استیک استفاده می شود.

مصلحات گوشت شتر مرغ

روغن پیه شترمرغ نیز فواید مختلفی دارد. درواقع، خوردن روغن پیه آن برای تکلم کودکان و رفع سردی بدن موثر است. حتی مالیدن آن به بدن و پاها باعث تسریع در حرکت اطفال می‌شود. گوشت شترمرغ به‌عنوان یکی از گوشت‌های دیرهضم شناخته می‌شود که مصرف آن برای گرم‌مزاجان خوب نیست. البته مصرف آن همراه با مُصلحات اصلی (سرکه و روغن) می‌تواند هضم آن را راحت‌تر و عوارض آن را هم برطرف سازد.

روغن پیه شترمرغ نیز فواید مختلفی دارد. درواقع، خوردن روغن پیه آن برای تکلم کودکان و رفع سردی بدن موثر است. حتی مالیدن آن به بدن و پاها باعث تسریع در حرکت اطفال می‌شود. گوشت شترمرغ به‌عنوان یکی از گوشت‌های دیرهضم شناخته می‌شود که مصرف آن برای گرم‌مزاجان خوب نیست. البته مصرف آن همراه با مُصلحات اصلی (سرکه و روغن) می‌تواند هضم آن را راحت‌تر و عوارض آن را هم برطرف سازد.

تاثیر مصرف گوشت شترمرغ برای درمان فشار خون بالا

میزان پایین سدیم موجود در گوشت شترمرغ مصرف آن را برای افراد مبتلا به فشارخون بالا میسر می کند. علاوه بر این، پایین بودن سطح چربی موجود بین ماهیچه ای گوشت شترمرغ یکی از خواص مهم آن به شمار می آید، بنابراین مصرف متعادل آن برای افراد علاقه مند به کاهش وزن و لاغری یا مبتلا به بیماری قلبی عروقی گزینه مناسبی محسوب می شود.

گوشت شترمرغ برای بیماران قلبی و سالمندان

همانطور که گفته شد پایین بودن سطح چربی بین ماهیچه ‌ای گوشت شترمرغ یکی از ویژگی های مهم آن به شمار می آید، بنابراین افراد مبتلا به بیماری قلبی عروقی می توانند آن را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

اسیدهای چرب غیراشباع موجود در بافت ‌های شترمرغ 30 درصد مجموع اسیدهای چرب را تشکیل می ‌دهد، هرچند که میزان بیشتری از این نوع اسیدهای چرب نیز قابل تامین است که یکی از ویژگی های این گوشت در مقایسه با گوشت گاو و گوسفند محسوب می شود.

بالا بودن نسبی میزان اسید چرب امگا3 در گوشت شتر مرغ حدود 3/8 درصد یک ویژگی خوب برای مصرف آن محسوب می شود. مصرف اسید چرب امگا3 ضمن داشتن تاثیرات مفید در کاهش بیماری های قلبی عروقی برای رشد و نمو نیز گزینه مفیدی محسوب می شود.

این اسید چرب در مقایسه با اسید چرب غیراشباع امگا6 در جلوگیری از لخته شدن خون نقش بسزایی ایفا می کند.

این ویژگی ها در کنار میزان زیاد اسید چرب امگا3 در گوشت شترمرغ آن را به گزینه عالی برای مبتلا به بیماری های قلبی عروقی یا افراد سالمند در مقایسه با گوشت گاو و گوسفند تبدیل کرده است، همچنین با مصرف آن نیاز پروتئینی بدن را نیز تامین می کنند.

بهبود انرژی با مصرف گوشت شترمرغ

پروتئین به عنوان یک ماده مغذی مهم در انجام ورزش های سخت و حتی ترمیم سریع برخی عضلات آسیب دیده گزینه مفیدی محسوب می شود. گوشت شترمرغ در صورت کمبود آهن حاوی 90 درصد نیازهای روزانه شماست که برای افراد دچار کم خونی برای رفع خستگی و تامین انرژی مفید است.

گوشت شترمرغ، هضم پذیر، ترد و نرم

خاصیت عضلانی بودن گوشت شترمرغ باعث می شود به راحتی از استخوان بافت رابط جدا شود. اگرچه از نظر طعم و رنگ کمی شبیه به گوشت گاو است، اما از نظر تردی مشابه گوشت مرغ و دارای فیبرهای ماهیچه ‌ای کوتاه است.

حتی می توان گفت در مقایسه با انواع گوشت ‌ها هضم‌‌ پذیر و نرم‌ تر است و برای پخت به زمان زیادی نیاز ندارد. در واقع باید گفت این گوشت بافت ضعیف و لطیفی دارد، بنابراین نباید زیاد پخته شود زیرا باعث می شود در زمان کوتاهی خشک شود.

گوشت شتر مرغ برای بیماران مبتلا به دیابت

مصرف گوشت قرمز برای افراد دارای قند خون بالا توصیه نمی شود، اما گوشت شترمرغ فاقد قند است. مصرف بیش از حد گوشت قرمز برای قلب به ویژه افراد مبتلا به دیابت گزینه خوبی محسوب نمی شود، اما پزشکان مصرف گوشت شترمرغ را برای این گروه از افراد موثر و مفید می دانند. صفر بودن شاخص گلیسمی گوشت شترمرغ باعث افزایش سطح گلوکز نمی شود.

بیشتر بخوانید:با این روش ها برای همیشه از تیرگی ناحیه ی آلت تناسلی خلاص شوید!

طبع گوشت شترمرغ

طبیعت گرم و خشک گوشت شترمرغ باعث از بین رفتن بادهای دستگاه گوارش و سایر نقاط بدن می شود. از منظر طب سنتی گوشت شترمرغ می تواند بلغم ‌های اضافه را شکسته و دفع کند. گوشت شترغ برای درمان برخی از انواع فلج ها، بی‌حسی ‌ها و بیماری‌ های اعصاب ناشی از غلبه سردی و تری نیز گزینه مفیدی محسوب می شود.

گوشت شترمرغ در درمان دردهای مفصلی مانند سیاتیک، درد کمر و ساق پا ناشی از سردی نیز موثر است. متخصصان طب سنتی برای درمان بیماری های مربوط به رحم ناشی از مصرف سردی خوردن گوشت شترمرغ را توصیه می کنند. علاوه بر این، غلظت زیاد گوشت شترمرغ باعث می شود افراد دارای معده ضعیف از مصرف بیش از حد آن پرهیز کنند.

از دیدگاه طب سنتی مصرف گوشت شتر مرغ برای افراد دارای مزاج گرم گزینه مناسبی محسوب نمی شود و در صورتی که این گرو از افراد تمایل به مصرف این گوشت دارند باید در کنار آن از مواد حاوی سرکه مانند ترشی استفاده کنند.

مصرف هرزگاه گوشت شترمرغ برای افراد سرد مزاج و مبتلا به بیماری ‌های مفصلی و اعصاب ناشی از سردی بی ضرر است، اما باید از مصرف آن به طور دائم پرهیز کنند. طب سنتی اذعان می دارد مصرف روغن و پیه شترمرغ باعث سرعت تکلم کودکان و مالیدن آن  به بدن و پاهای این گروه سنی باعث سرعت حرکت شان می شود، همچنین روغن آن به عنوان از بین برنده سردی اعضا، مفاصل و کاهنده درد و ورم شناخته می شود.

مصرف گوشت شتر مرغ بر درمان کم خونی

با مصرف گوشت شترمرغ آهن مناسب نیاز بدن افراد کم خون و زنان باردار تامین می شود. میزان آهن این گوشت تقریبا به اندازه گوشت گاو و بسیار بیشتر از گوشت مرغ است، بنابراین مصرف آن برای افراد دچار کم خونی توصیه می شود.

الو دکتر ، خواص اعجاب انگیز گوشت شتر مرغ!

الو دکتر ، چرا باید هر از گاهی گوشت شتر مرغ بخوریم؟

الو دکتر ، گوشت شتر مرغ و درمان اینهمه بیماری!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ