کمبود آهن در مردان و ابتلا به این بیماری سخت!

toranj
کمبود آهن در مردان هم باعث بیماری های سختی همچون سرطان می شود.

اکثر خانم ها مشکل کمبود اهن دارند. به گزارش الودکتر  کمبودآهن  در مردان می تواند نشانه ای از بیماری سرطان باشد که مردان باید قبل از مصرف قرص اهن دلیل کمبود اهن را در بدن خود با آزمایش هایی شناسایی کنند.

کسانی که در خانواده درجه یک خود بیمار مبتلا به سرطان کلون یا روده بزرگ داشته‌اند، احتمال ابتلا به این بیماری در آنها بیشتر است،‌ بنابراین نسبت به انجام کولونوسکوپی باید اهتمام ورزند.

سرطان در مردان

اگر فردی از خانواده این افراد به‌طور مثال در 50 سالگی مبتلا به سرطان کولون شده است، اقوام درجه یک آن باید 5 تا 10 سال زودتر نسبت به انجام کولونوسکوپی اقدام کنند و بسته به شرایط بیمار برای آن تکرار 5 تا 10 ساله توسط پزشک توصیه می‌شود.

افرادی مبتلا به کولیت زخمی و یا کسانی که دچار پولیپ روده هستند نیز مستعد ابتلا به سرطان کولون هستند بنابراین انجام کولونوسکوپی برای آنها ضرورت دارد. سایر افراد با ریسک معمولی در میانگین سنی 50 تا 55 سالگی لازم است این غربالگری را انجام دهند تا با تشخیص به‌موقع مانع از ایجاد و پیشرفت سرطان کولون در آنها شد.

 افراد با ریسک معمولی ابتلا به سرطان کولون با آزمایش مدفوع نیز می‌توانند اقدام پیشگیرانه را انجام و تشخیص پیش‌هنگام سرطان را برایشان انجام داد، البته این آزمایش نسبت به کولونوسکوپی دقت کمتری دارد.

 پولیپ مقدمه سرطان است و اکثر مواقع مشابه یک قارچ یا زگیل بوده که عارضه نداشته ولی پس از مدتی تبدیل به سرطان می‌شود و می‌تواند پولیپ سبب انسداد و خونریزی گوارشی شود.
کم‌خونی در مردان ناشی از کمبود آهن باید جدی گرفته شود. بدترین کار در این هنگام برای مردان تجویز قرص آهن است؛ چراکه کمبود آهن در مردان و زنانی که یائسه شده‌اند می‌تواند نشانه‌ای از سرطان باشد، بنابراین این مشکل باید پیگیری و دلیل کم‌خونی مشخص شود.

علل کم خونی در مردان

1– خونریزی داخلی در مردان

دلایل متعددی برای خونریزی داخلی وجود دارد که ممکن است تا زمانی که کم خونی فقر آهن تشخیص داده می شود، متوجه آن نشوید. یکی از شایع ترین نوع خونریزی داخلی، خونریزی از دستگاه گوارش بدلیل زخم معده است. مصرف منظم آسپیرین یک عامل خطر عمده برای خونریزی زخم های گوارشی است.
2– خونریزی هموروئید
این نوع خونریزی می تواند در هر دو بواسیر داخلی و خارجی رخ دهد و به عنوان منبعی برای از دست دادن خون در طولانی مدت تبدیل شود. اغلب افراد مبتلا به هموروئید در مراحل اولیه متوجه خونریزی نمی شوند.

3- رژیم غذایی کم آهن

آهن فراوان در بسیاری از غذاهای گیاهی و حیوانی وجود دارد. آهن هم در گوشت قرمز، مرغ و ماهی و هم در گیاهان یافت می شود. مصرف رژیم غذایی فقیر از آهن در کنار سایر اختلالات رژیم غذایی شدید، روزه مکرر و سوء تغذیه ناشی از علل دیگر، می تواند منجر به کم خونی در مردان شود.

4– مشکل جذب آهن
سوء جذب آهن در بسیاری از بیماری های دستگاه گوارش دیده می شود. عمل جراحی بر روی بخشی از معده یا روده کوچک به دلیلچاقی (کاهش وزن)، بیماری شدید التهابی روده و در درمان سرطان های دستگاه گوارش نیز عواملی برای سوء جذب آهن و کم خونی در مردان است.
5- نوشیدن بیش از حد چایتانن موجود در چای می تواند به آهن در روده متصل شده و ازجذب آن جلوگیری کند. مطالعه ای در مورد اثرات نوشیدنی های مختلف در جذب آهن نشان داد که چای در واقع یک کمک کننده در اختلال جذب آهن است و همچنین نتیجه این تحقیق مشخص کرد که مصرف آب پرتقال به دلیل بالا بردن ویتامین C جذب آهن بدن را بعد از غذا دو برابر می کند.

6– کم خونی ناشی از بیماری مزمن
برخی از بیماری های مزمن که ممکن است در مردان کم خونی ایجاد کنند، عبارتند از بیماری هایخود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید، بیماری التهابی روده، سرطان، بیماری های مزمن کبدی و بیماری های کلیه، عفونت های طولانی مدت مانند HIV و هپاتیت ب.

الو دکتر ، چه کسانی دچار کمبود آهن در بدن می شوند؟

الو دکتر ، کمبود آهن از دلایل تا درمان!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ