چطور اعتیاد به تلفن همراه را در فرزندان درمان کنیم؟

atoosamirzavandi
اعتیاد کودکان به تلفن همراه شاید ابتدا زیاد مشکل حادی نباشد اما رفته رفته عمق پیدا می کند و دردسرهای جدی ایجاد می کند.

وابستگی کودکان به تلفن همراه علاوه بر این که ازنظر جسمی به آن ها آسیب می زند موجب از بین بردن خلاقیت و عدم توانایی در ایجاد ارتباط با بقیه می شود و در آینده از نظر روابط اجتماعی دچار مشکل می شوند. در این مقاله به ترفندهایی برای درمان اعتیاد به تلفن همراه در فرزندان اشاره می کنیم.

نشانه های اعتیاد به تلفن همراه

بیشتر و بیشتر خواستن

همانطور که مصرف کننده های مواد بعد از مدتی به مقدار بیشتری از مواد احتیاج دارند تا حال خوبی پیدا کنند، کسانی که از تلفن همراه استفاده می کنند هم ممکن است چنین حالتی داشته باشند.

بچه هایی که تا حالا از 10 دقیقه بازی هم لذت می بردند، حالا به چند ساعت بازی احتیاج دارند. اینکه بیست دقیقه بازی با تلفن همراه دیگر کودک شما را راضی نمی کند، نشان می دهد که بهتر است کمی بیشتر مراقب باشید.

علائم خماری

ترک مواد مخدر، علائم جسمانی مشخصی مانند سردرد و لرز و دارد. در روانشناسی اعتیاد، به این علائم، علائم خماری می گویند. شاید برایتان عجیب باشد اگر بگوییم که کنار گذاشتن تلفن همراه و تلفن همراه هم می تواند علائمی شبیه این داشته باشد.

به گزارش الو دکتر در پژوهشی که در سال 2011 انجام شد، از 1000 دانشجو در سراسر دنیا خواستند که 24 ساعت را بدون گوشی تلفن همراه موبایل و اینترنت بگذرانند. بسیاری از این دانشجوها علائمی شبیه اضطراب و افسردگی را گزارش کردند؛ بنابراین اگر دیدید که بعد از گرفتن تلفن همراه ، کودکتان آشفته، مضطرب یا غمگین است، می توانید به این موضوع شک کنید که شاید به تلفن همراهش بیش از حد وابسته شده است. استفاده از تلفن همراه  نباید جایگزین فعالیت های طبیعی کودک مثل بازی کردن و شود.

از دست دادن کنترل

اگرچه ما خیلی از کودکان کم سن و سال انتظار این را نداریم که رفتارهایشان را تحت کنترل داشته باشند، اگر گرفتن تلفن همراه از کودک شما بدون یک قشقرق حسابی کار مشکلی است و کنترل او سخت است، بدانید که او احتمالا به تلفن همراهش  وابسته شده است.

البته والدین هم باید بتوانند حد و حدود مشخصی تعیین کنند و قشقرق به پا کردن کودک، لزوما نشانه وابستگی او نیست.

کلک زدن

آیا کودک تان را در گوشه خانه در حالی که دارد با تلفن همراه بازی می کند، دستگیر کرده اید؟ این هم یکی دیگر از نشانه هایی است که باید نسبت به آن حساس باشید.

اینکه کودک تان درباره مقدار استفاده از تلفن همراه دروغ بگوید، آن را یواشکی به اتاق خوابش یا جای دیگری ببرد یا برای بازی بیشتر به شما کلک بزند، همه نشانه هایی است که باید جدی بگیرید.

از دست دادن علاقه به سرگرمی های دیگر

اگر کودک شما که قبلا برای دویدن، بازی کردن و سر و کله زدن با دوستانش اشتیاق نشان می داد، حالا بازی با تلفن همراه را ترجیح می دهد، حق دارید که کمی نگرانش باشید. استفاده از تلفن همراه برای کودک لذت آنی و زیادی به همراه دارد اما به هیچ وجه نباید جایگزین فعالیت های طبیعی کودک مثل بازی کردن و شود. البته باید بگوییم که ترجیح دادن تلفن همراه نسبت به کارهای دیگر، اگر گهگاه اتفاق می افتد و به خصوص اگر تلفن همراه هنوز برایش تازه است، نگران کننده نیست.

استفاده به عنوان مسکن

کسانی که مواد مصرف می کنند، خیلی از اوقات این کار را برای تسکین احساس بدی که دارند انجام می دهند. لذت کوتاه مدت استفاده از تلفن همراه هم می تواند روشی باشد که کودک شما برای کنار آمدن با مشکلاتش از آن استفاده می کند.

بچه هایی که با تلفن همراه از غم، استرس و عواطف منفی شان فرار می کنند، ممکن است دچار مشکل باشند. برای مثال اگر کودک شما بعد از دعوا با شما، خواهر یا برادرش تلفن همراهش را برمی دارد و به گوشه ای می رود تا بازی کند، در تلاش است که حال بدش را با لذت بازی با تلفن همراه آرام کند و این علامت خوبی نیست.

از دست دادن رابطه های مهم، افت تحصیلی یا عملکرد ضعیف در محل کار همه نشانه های خیلی مهمی از وابستگی هستند؛ بنابراین اگر فرزند شما به خاطر بازی با تلفن همراه ، دوستانش را از دست داده و دیگر تمایل زیادی برای وقت گذراندن با آنها نشان نمی دهد، اگر نمره هایش افت کرده است و به جای درس خواندن ترجیح می دهد مدت طولانی با تلفن همراهش بازی کند، بایستی نگران وابستگی بیش از حدش به تلفن همراه باشید.

درمان اعتیاد به تلفن همراه

هرچه زودتر بهتر

یک اصطلاح خوب درباره پیشگیری ، اصطلاح «هر چه زودتر، بهتر» است. می توان گفت ، پیشگیری از انواع اعتیاد و از جمله اعتیاد به تلفن همراه ، به زمان قبل از تولد کودک و حتی قبل تر، یعنی ازدواج والدین او برمی گردد. اگر ان طور که در عوامل خطرساز اعتیاد به تلفن همراه گفته می شود ، این وسیله ، گذشته از جنبه سرگرمی و جذابیتی که برای کودک دارد، جبران کننده نبودن ها و کم حوصلگی های پدر و مادرها باشد که این هم هست ، باید گفت که دوران اصلی پیشگیری، دورانی است که والدین یکدیگر را به همسری انتخاب می کنند.انتخاب همسری که به مهارت های همسرداری و فرزندپروری اشناست و یا دست کم به آن علاقه کافی دارد، پیش آگهی مثبتی را در رویارویی با مخاطرات آینده نشان می دهد.

خودمان معتاد نباشیم

اعتیاد نداشتن خود پدر و مادر به تلفن همراه ، عامل مهمی است که در پیشگیری موثر است. بدیهی است که در پیشگیری موثر است. بدیهی است والدینی که حاضرند هوا ازشان گرفته شود اما تلفن همراه شان نه، فرزندانی به همین سبک و سیاق پرورش خواهند داد.

از حوصله ام سر رفت نترسیم

عامل دیگری که برای پیشگیری از اعتیاد به تلفن همراه در کودکان مفید است ، نترسیدن والدین از «سررفتن حوصله» بچه هاست. بعضی از پدر و مادرها که حوصله بلند شدن صدای بچه و یا به هم ریختگی اثاثیه خانه را ندارند، به محض این که کودک از سر رفتن حوضله اش شکایت می کند و یا حتی پیش از آن، تلفن همراه را به دست او میدهند. او را ساکت می کنند و به این ترتیب این پیام را به او می رسانند که «تو برای پرهیز از سر رفتن حوصله ات که خیلی هم چیز بدی است، نیازمند به تلفن همراه هستی»! غافل از این که «سر رفتن حوصله» موهبت بزرگی برای خلاقیت کودک است و او بدون نیاز به تلفن همراه هم قادر به آرام کردن این احساس است.

با کودک حرف بزنیم

برای درمان اعتیاد به تلفن همراه در کودکان باید با کودک حرف بزنیم. ازتباط عاطفی بین اعضا خانواده و توجه آن ها به مهارت های گفت و گو، عامل مهم دیگری در پیشگیری از اعتیاد به تلفن همراه است. والدینی که هر روز با کودکان خود حرف می زنند (یعنی فقط سوالات بله یا خیر از آن نمی پرسند، بلکه از آن ها می خواهند احساساتشان را بیان کنند) و با حوصله به آن ها گوش می کنند، این شانس را دارند که ضمن پیشگیری از به وجود آمدن خلا روانی در کودکانشان ، با او درباره عوامل اعتیادزا از جمله تلفن همراه و مضرات آن صحبت کنند. این والدین می توانند در قالب قصه، نمایش، شعر و یا بازی اطلاعات لازم را به کودکشان بدهند. البته شرط اولیه این مسئله آن است که پدر و مادر در این زمینه از آگاهی کافی برخوردار باشند.

اعتماد به نفس او را تقویت کنیم

گر نیاز کودک به احساس اعتماد به نفس و خودارزشمندی ، پیش از آن که توسط تولید کنندگان تلفن همراه تامین شود، مورد توجه والدین قرار بگیرد، اعتماد به نفس و عزت نفسی را او پرورش می دهد که بدون نیاز به تلفن همراه هم تامین می شود. برای مثال والدین می توانند قبل از هر کس دیگری زمینه های مناسبی را برای احساس موفقیت فرزندانشان ، در حوزه های مختلف هنری، ورزشی و فکری پیدا کنند و موفقیت های کوچک او را ارزشمند بدانند.

رفت و آمد کنیم

برای درمان اعتیاد به تلفن همراه باید رفت و آمد کنیم. مسئله آخر توجه بیشتر به رفت و آمدهای فامیلی است. گردهمایی هایی که رقم زدن خاطرات خوب در زندگی ، بدون وجود تلفن همراه را به بچه ها یاد می دهد.

چه طور اعتیاد به گوشی را ترک کنیم؟

 راه هایی برای درمان اعتیاد به اینترنت

همه عوارض امواج موبایل و راه های کنترل آن

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ