آیا هندوانه چاق کننده است؟

sahar.d
هندوانه با طبع سرد و تر یکی پرطرفدارترین میوه های فصل های گرم سال است. در روزهای گرم تابستان خوردن هندوانه شیرین و خنک بسیار لذت بخش است.

هندوانه با طبع سرد و تر یکی پرطرفدارترین میوه های فصل های گرم سال است. در روزهای گرم تابستان خوردن هندوانه شیرین و خنک بسیار لذت بخش است.

اما آیا صحبت هایی که در رابطه با چاق کنندگی هندوانه وجو دارد درست است؟ با این مطلب همراه شوید تا به پاسخ این سوال که آیا هندوانه چاق کننده است پی ببرید.

ارزش غذایی هندوانه

هندوانه از 92 درصد آب تشکیل شده است. فاقد چربی و پروتئین است و درصد گلوسید (قند) آن پایین است. به همین دلیل یکی از آن میوه‌های کم کالری است. می‌شود از این میوه حتی به عنوان دسر لذت‌بخش افرادی که رژیم لاغری گرفته‌اند استفاده کرد.

هر چه هندوانه قرمزتر باشد، خواص آن افزایش پیدا می‌کند. مصرف این میوه باعث ایجاد رطوبت شیرین در بدن می‌شود و از آنجایی که اعضای بدن انسان شیرین دوست هستند این رطوبت شیرین می‌تواند بر روی مزاج اعضای بدن انسان تاثیرگذار باشد.

هندوانه را  باید همراه با تخم آن مصرف کرد، زیرا تخم هندوانه سبب کاهش نفخ این میوه می‌شود.

هندوانه رقیق کننده غلظت خون است. این میوه به اعضایی از بدن مانند کبد کمک می‌کند که در ترشح صفرا یا پروتئین هایی که مورد نیاز بدن است، تعادل را ایجاد کند.

اگر در عضوی مانند کلیه، سنگ به صورت‌های مختلف شکل گرفته باشد، مصرف هندوانه سبب تسهیل دفع آن می‌شود. ۷۰ تا ۸۰ درصد از سنگ‌های کلیه به وسیله خود کلیه قابلیت دفع دارند.

مصرف این میوه علاوه بر اینکه به تعادلِ حرارت معده کمک می‌کند در جابجایی غذا از معده به روده نیز نقش دارد و اشخاصی که ماندگاری غذا در معده آنها بیشتر است باید هندوانه مصرف کنند.

مصرف هندوانه برای همه سنین مفید است و افرادی که مزاج سرد دارند به خصوص جوانان باید آب هندوانه را با ۲ قاشق غذاخوری سکنجبین در یک لیوان مخلوط کنند، سپس این ترکیب را قرقره کرده و بنوشند. مصرف این نوشیدنی به مدت سه تا چهار هفته سبب دفع سودای حاصل از صفرا از سیستم اعصاب مرکزی می‌شود.

خواص بیشمار هندوانه برای سلامتی/ بررسی تاثیر این میوه تابستانی بر افزایش وزن

هندوانه به عنوان میوه ای شیرین و با طراوت کم کالری تابستانی شناخته شده است. هندوانه هیدراتاسیون، همچنین مواد مغذی ضروری از جمله ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های مورد نیاز بدن را تامین می کند.

هندوانه به صورت 5 نوع متداول هسته دار، بی هسته، مینی، زرد و نارنجی در بازار به فروش می رسد. به گزارش مدیکال نیوزتودی، در این مقاله در مورد فواید هندوانه برای سلامتی و ارزش غذایی آن توضیح داده می شود.

فواید هندوانه برای سلامتی

هندوانه تقریبا از 90 درصد آب تشکیل شده است و همین امر آن را در گروه میوه های آبرسان در فصل تابستان قرار می دهد، همچنین هندوانه حاوی آنتی اکسیدان است.

آنتی اکسیدان های موجود در هندوانه به حذف مولکول های معروف به رادیکال های آزاد یا گونه های واکنش پذیر از بدن کمک می کنند.

بدن طی فرآیندهای طبیعی مانند متابولیسم رادیکال های آزاد تولید می کند. علاوه بر این، آنها از طریق سیگار کشیدن، آلودگی هوا، استرس و سایر فشارهای محیطی نیز ایجاد می شوند.

اگر رادیکال های آزاد زیاد در بدن باقی بمانند استرس اکسیداتیو رخ می دهد که این امر منجر به آسیب سلولی و بروز یک سری بیماری ها مانند سرطان و بیماری های قلبی می شود.

بدن توانایی از بین بردن برخی رادیکال های آزاد را به طور طبیعی دارد، اما آنتی اکسیدان های غذایی از این روند پشتیبانی می کنند. در ادامه برخی از راه هایی که آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مغذی موجود در هندوانه به محافظت از سلامتی فرد کمک می کند توضیح داده شده است.

پیشگیری از آسم با خوردن هندوانه

برخی از کارشناسان معتقدند رادیکال های آزاد در بروز آسم نقش دارند. وجود برخی از آنتی اکسیدان ها در ریه ها از جمله ویتامین C خطر ابتلا به آسم را کاهش می دهد، اما تاکنون مطالعات تایید نکرده اند مصرف مکمل های ویتامین C می تواند به جلوگیری از آسم کمک کند یا خیر.

با این وجود فرد با دنبال کردن رژیم غذایی سرشار از ویتامین C از برخی مزایای آن بهره مند می شود. یک فنجان حاوی هندوانه با وزن حدود 154 گرم، 12.5 میلی گرم ویتامین C یا بین 14 تا 16 درصد نیاز روزانه فرد را تامین می کند.

ارتباط فشار خون و هندوانه

نتایج یک مطالعه در سال 2012 نشان می دهد عصاره هندوانه فشار خون را در مچ و اطراف مچ پا در افراد میانسال مبتلا به چاقی و فشار خون بالا کاهش می دهد.

نویسندگان این مطالعه پیشنهاد کردند ال سیترولین و ال آرژنین، 2 آنتی اکسیدان موجود در هندوانه عملکرد عروق را بهبود می بخشد. لیکوپن، آنتی اکسیدان دیگر موجود در هندوانه به محافظت در برابر بیماری های قلبی کمک می کند.

یک منبع تحقیقاتی دیگر در سال 2017 اظهار داشت این کار با کاهش التهاب مرتبط با لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یا کلسترول خوب انجام می شود.

فیتواسترول ها ترکیبات گیاهی هستند که به مدیریت لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) یا کلسترول “بد” کمک می کنند، بنابراین برخی از دستورالعمل ها توصیه می کنند هر روز 2 گرم فیتواسترول مصرف کنید.

154 گرم هندوانه حاوی مقدار کمی معادل 3.08 میلی گرم است. کاهش کلسترول LDL به جلوگیری از فشار خون و بیماری های قلبی عروقی کمک می کند، اما تاثیر دقیق فیتواسترول ها بر این نوع بیماری ها هنوز مشخص نیست.

ارتباط سرطان و هندوانه

موسسه ملی سرطان خاطرنشان می کند رادیکال های آزاد در بروز برخی از انواع سرطان نقش دارند، بنابراین استرس اکسیداتیو آنها باعث آسیب سلول دی ان ای می شود. آنتی اکسیدان های غذایی موجود در هندوانه مانند ویتامین C با مقابله با رادیکال های به جلوگیری از سرطان کمک می کند، همچنین برخی از منابع مصرف لیکوپن را با خطر کمتری سرطان پروستات مرتبط دانسته اند.

تاثیر خوردن هندوانه بر روند هضم

هندوانه حاوی آب زیادی است که منجر به تولید فیبر زیادی می شود. این مواد مغذی با جلوگیری از یبوست و تقویت منظم بودن حرکات روده به تقویت روده کمک می کنند.

آبرسانی با خوردن هندوانه

هندوانه از حدود 90 درصد آب تشکیل شده است، همچنین الکترولیت هایی مانند پتاسیم را برای بدن تامین می کند. این امر باعث می شود تا در ماه های گرم تابستان به عنوان یک میان وعده سالم توسط افراد زیادی انتخاب شود.

ارتباط خوردن هندوانه با مغز و سیستم عصبی

کولین آنتی اکسیدان دیگر موجود در هندوانه است که به عملکردها و فعالیت های زیر کمک می کند:

  • حرکت عضلانی
  • یادگیری و حافظه
  • حفظ ساختار غشای سلولی
  • انتقال تکانه های عصبی
  • رشد اولیه مغز

یک تئوری نشان می دهد کولین به کاهش روند زوال عقل در بیماری آلزایمر کمک می کند، اما شواهد کافی برای تایید این موضوع وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:دلایل شگفت انگیز برای خوردن گردو

ارتباط هندوانه با عضله درد

هندوانه و آب این میوه درد عضلات را کاهش داده و باعث بهبود زمان بهبودی بدنبال ورزش در ورزشکاران می شود. مشخص نیست آیا مصرف آب هندوانه بدون افزودن ال سیترولین نیز همین اثر را دارد یا خیر.

تاثیر خوردن هندوانه بر پوست

هندوانه حاوی ویتامین C است که بدن برای تولید کلاژن به آن نیاز دارد. کلاژن برای ساختار سلول و عملکرد ایمنی بدن گزینه ضروری محسوب می شود، همچنین ویتامین C باعث ترمیم زخم می شود. منابع معتبر نشان می دهد ویتامین C به ارتقای سلامت پوست از جمله کاهش خطر آسیب های ناشی از سن کمک می کند.

ارتباط هندوانه با سندرم متابولیک

نتایج یک تحقیق در سال 2019 نشان می دهد هندوانه ویژگی های سندرم متابولیک را از جمله چاقی و مشکلات قلبی عروقی بهبود می بخشد. بعلاوه در این تحقیق بعد از 4 هفته افرادی که هندوانه خورده بودن شامل تاثیرات زیر نیز بوده اند:

سطح بالاتری از آنتی اکسیدان ها در خون آنها

وزن و شاخص توده بدن پایین

فشار خون سیستولیک پایین

بهبود نسبت اندازه کمر نسبت به باسن

نتایج نشان می دهد هندوانه می تواند گزینه مناسبی برای میان وعده برای افراد مبتلا به چاقی و سندرم متابولیک باشد.

خواص ادرار آوری هندوانه

برخی از افراد از داروهای ادرار آور برای کمک به بدن خود در حذف آب و نمک اضافی استفاده می کنند. این امر برای افرادی که مشکلات کلیوی، فشار خون بالا و سایر شرایط دارند گزینه مفیدی است. یک مطالعه روی موش ها در سال 2014 نتیجه گرفت عملکرد ادرار آوری هندوانه می تواند به اندازه فوروزماید که به عنوان یک ادرار آور شناخته شده است موثر باشد.

مواد مغذی و مفید هندوانه

در گروه میوه ها هندوانه یکی از کمترین کالری هاست، یک فنجان حاوی 154 گرم هندوانه حاوی 46 کالری است که این میزان حتی از میوه های کم قند مانند توت نیز کمتر است. یک فنجان هندوانه معادل 154 گرم دارای بسیاری از مواد مغذی دیگر است، از جمله این ویتامین ها و مواد معدنی:

  • ویتامین C: 21 درصد نیاز روزانه
  • ویتامین A: 18 درصد نیاز روزانه
  • پتاسیم: 5 درصد از نیاز روزانه
  • منیزیم: 4 درصد نیاز روزانه
  • ویتامین های B1، B5  و B6: 3 درصد نیاز روزانه

هندوانه دارای مقدار زیادی کاروتنوئید از جمله بتاکاروتن و لیکوپن است. به علاوه، دارای سیترولین یک اسید آمینه مهم است. در اینجا مروری بر مهمترین آنتی اکسیدان های هندوانه وجود دارد:

ویتامین  C

ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان به جلوگیری از آسیب سلول از رادیکال های آزاد کمک می کند.

کاروتنوئیدها

کاروتنوئیدها گروهی از ترکیبات گیاهی شامل آلفا کاروتن و بتاکاروتن هستند که بدن آنها را به ویتامین A تبدیل می کند.

لیکوپن

لیکوپن نوعی کاروتنوئید است که به ویتامین A تغییر نمی کند. این آنتی اکسیدان قوی به مواد غذایی گیاهی مانند گوجه فرنگی و هندوانه رنگ قرمز می بخشد و با بسیاری از مزایای سلامتی ارتباط دارد.

کوکوربیتاسین  E

کوکوربیتاسین E یک ترکیب گیاهی دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی است.

فواید نوشیدن آب هندوانه برای سلامتی

فواید آب هندوانه از آنجا ناشی می شود که میوه راهی عالی برای تامین آب مورد نیاز بدن به ویژه در ماه های گرم سال است. برخی اوقات نوشیدن آب کافی برای کودکان خردسال سخت است، اما مصرف هندوانه برای آنها گزینه آسان تری است.

با این حال، مزایای آب هندوانه به اینجا ختم نمی شود بلکه هندوانه منبع خوبی از فیبر، ویتامین هایC ، A و B است، همچنین منبع پروتئین و کربوهیدرات، پتاسیم، آهن، کلسیم ، منیزیم و فسفر نیز محسوب می شود. هندوانه حاوی آنزیم ها، اسیدهای آلی، قندهای طبیعی، فاقد چربی و کلسترول و میزان محدود سدیم است.

فشار خون: پتاسیم و منیزیم به همراه اسیدهای موجود در هندوانه با هم ترکیب می شوند تا به سلامت عروق خونی کمک کرده و جریان خون سالم را حفظ کنند، همچنین هندوانه به حفظ تعادل مناسب الکترولیت و اسید کمک می کند که برای فشار خون پایدار بسیار مهم است. مطالعه ای که در مجله فشار خون آمریکا منتشر شده است گزارش می دهد هندوانه توانایی کاهش فشار خون در افراد دارای اضافه وزن را نیز دارد.

آسم: برخی تحقیقات نشان می دهند خطر ابتلا به آسم در افرادی که مقادیر بیشتری مواد مغذی خاص از جمله ویتامین C مصرف می کنند کمتر است. همانطور که اشاره شد هندوانه حاوی ویتامین C است. مجله پزشکی انگلیس گزارشی در سال 2014 منتشر کرد که نشان می دهد ویتامین C باید در فهرست درمان های آسم گنجانده شود تا بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

سلامت قلب: اسیدهای آمینه به حفظ عروق و جریان خون خوب کمک می کنند که منجر به عملکرد سالم قلب و عروق می شود. هندوانه حاوی اسیدهای آمینه است، همچنین حاوی بتاکاروتن و ویتامین C مفید برای کاهش کلسترول است.

کاهش وزن: تحقیقات نشان می دهند آب هندوانه از کاهش وزن حمایت می کند. در مطالعات حیوانی به نظر می رسد اسید موجود در هندوانه در تولید چربی در سلول های چربی تداخل ایجاد می کند. از آنجا که هندوانه کم کالری است و هیچ گونه چربی در آن وجود ندارد بسیاری از افراد به عنوان یک کمک کننده برای کاهش وزن به آن روی آورده اند. این واقعیت که هندوانه حدود 90 درصد آب دارد به ما در سریع سیر شدن و پرهیز از پرخوری کمک می کند.

پوست: آبرسانی برای پوست مهم است و از آنجا که هندوانه حاوی آب است بسیاری از افراد از شنیدن فواید آب هندوانه برای پوست تعجب نمی کنند، همچنین ویتامین A موجود در هندوانه باعث رشد بافت بدن مانند پوست و مو می شود. ویتامین C موجود در آن نیز ضمن کمک به حفظ کلاژن ساختار مناسب برای پوست و مو را فراهم می کند.

بارداری: به نظر می رسد آب هندوانه در دوران بارداری نیز فوایدی به همراه دارد. بسیاری از زنان گزارش کرده اند مصرف هندوانه در دوران بارداری تورم، دل درد و تهوع صبحگاهی را کاهش می دهد. مطالعه ای در مجله بین المللی زنان و زایمان منتشر شده نیز نشان می دهد مواد مغذی ضروری موجود در هندوانه باعث کاهش پره اکلامپسی تا 50 درصد می شود.

از آنجا که هندوانه حاوی ویتامین هایA ، C، B6، پتاسیم و منیزیم است خوردن آن هنگام بارداری ضرری ندارد. همه این ویتامین ها می توانند برای رشد مغز، سیستم عصبی و ایمنی کودک مهم باشند.

سلامت کلیه ها: هندوانه به عنوان میوه ای ادرار آور باعث تحریک عملکرد کلیه و کاهش اسید اوریک در خون می شود. برخی بر این باورند هندوانه به کبد در فرآیند آمونیاک نیز کمک می کند که می تواند فشار را بر کلیه کاهش دهد در حالی که از شر مایعات اضافی خلاص می شود.

سرطان: مطالعات در این زمینه هنوز در حال انجام و بررسی است، اما می دانیم برخی از متخصصان معتقدند مواد مغذی موجود در هندوانه در كاهش انواع خاصی از سرطان مفید است، همچنین ویتامین های C و A (که در هندوانه نیز وجود دارد) در محافظت از سلول ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد نقش دارند. برخی از متخصصان تغذیه توصیه می کنند هندوانه به طور روزانه مصرف شود و نه فقط گوشت این میوه بلکه پوست آن نیز مفید است.

سلامت چشم: تحقیقات نشان می دهند هویج تنها ماده غذایی خوب برای چشم نیست بلکه آب هندوانه نیز در فهرست مواد غذایی مفید برای سلامت چشم قرار می گیرد. هندوانه منبع عالی بتاکاروتن است، همچنین دارای ترکیبی از ویتامین A، C و سایر مواد مغذی ضروری است که می تواند چشم را سالم نگه دارد.

سرشار از آنتی اکسیدان: بر اساس اظهارات متخصصان تغذیه هندوانه مملو از آنتی اکسیدان است که توانایی کمک به حفظ سلامتی ما را دارد. آنتی اکسیدان ها در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند که می تواند باعث التهاب و بروز مشکلاتی مانند آرتروز، آسم، سکته، سرطان و بیماری های قلبی شود.

برخی از متخصصان پیشنهاد می کنند برای به حداکثر رساندن مزایای آنتی اکسیدان موجود در هندوانه باید آن را به صورت رسیده و تازه مصرف کرد.

خطرات خوردن هندوانه برای این افراد

خوردن مقادیر متوسط هندوانه برای اکثر مردم خطر جدی برای سلامتی به همراه ندارد، اما برخی از آنها ممکن است نیاز به مراقبت و دقت بیشتری داشته باشند:

دیابت: هندوانه میوه ای با محتوای قند طبیعی است. افراد مبتلا به دیابت باید در برنامه وعده های غذایی روزانه خود حساب این کربوهیدرات ها را داشته باشند.

بهتر است هندوانه کامل مصرف شود تا آب آن نوشیده شود زیرا آب میوه باعث حذف فیبر موجود در آن می شود که منجر به جذب آسان قند در بدن می شود. این امر خطر افزایش گلوکز را به همراه دارد. به یاد داشته باشید اندازه سهم ها را مانند سایر میوه ها و آب میوه ها کنترل کنید.

آلرژی: برخی افراد ممکن است علائم واکنش آلرژیک مانند کهیر، تورم و مشکل تنفس بعد از خوردن هندوانه را نشان دهند. در صورت بروز علائم آلرژیک فرد نیاز به مراقبت پزشکی دارد زیرا این واکنش های آلرژیک برخی اوقات منجر به آنافیلاکسی یک وضعیت تهدیده کننده زندگی می شود.

با خوردن هندوانه در شب چه اتفاقی می افتد؟

هندوانه به عنوان یک ماده خنک کننده طبیعی فواید بسیاری را برای سلامتی به همراه دارد، بنابراین بسیاری از آن را درمیان وعده ها مصرف می کنیم یا حتی برخی ترجیح می دهند آن را به عنوان شام درست قبل از خواب بخورند، اما افراد باید از انجام این کار اجتناب کنند زیرا مصرف هندوانه در شب می تواند بیش از یک مشکل برای سلامتی ایجاد کند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.

معده را ناراحت می کند

روند هضم بعد از عصرها کندتر می شود و صبح ها در بالاترین سطح خود قرار دارد به همین دلیل همیشه توصیه می شود شام سبک و راحت بخورید. میزان زیاد آب و اسید موجود در هندوانه می تواند روند هضم مواد غذایی را به دردسر بیندازد و به بروز مشکلات معده منجر شود. در برخی موارد حتی باعث تحریک روده می شود.

بیشتر بخوانید:گیاهانی که غلظت خون را برطرف می کند

باعث چاقی می شود

به یاد داشته باشید هندوانه حاوی مقدار زیادی قند (حتی اگر طبیعی باشد) است، بنابراین بهتر است از مصرف قند در شب خودداری شود زیرا باعث افزایش وزن می شود چیزی که هیچ کس به آن علاقه ای ندارد.

علاوه بر این، مصرف زیاد هندوانه در عین مفید بودن و تامین آب مورد نیاز بدن در فصل تابستان مقدار قابل توجهی انرژی نیز برای فرد تامین کند، بنابراین افرادی که قصد کاهش وزن دارند یا از اضافه وزن پیشگیری می‌کنند باید در مصرف هندوانه رعایت اعتدال را پیشه کنند.

تعداد دفعات مراجعه به دستشویی را افزایش می دهد

خوردن هندوانه مشکل آبرسانی به بدن را در فصل تابستان حل می کند، اما مصرف آن در شب به طور بالقوه می تواند تعداد دفعات مراجعه به دستشویی را افزایش دهد در نتیجه منجر به ایجاد اختلال در روند خواب می شود.

خوردن هندوانه به صورت کنترل نشده و بی رویه منجر به مشکل احتباس آب، تورم و افزایش میزان بیش از حد آب در بدن می شود. یکی دیگر از خواص ارزشمند این میوه وجود آنتی اکسیدان ها و رنگدانه‌ های موجود در آن است که مهمترین آنها لیکوپن بوده که موجب رنگ قرمز این میوه می‌ شود.

این نوع آنتی اکسیدان پیشگیری کننده بسیار خوب از بروز سرطان هایی مانند سرطان پروستات در مردان و سرطان های رحم و گردن رحم در زنان می‌شود.

آیا هندوانه چاق کننده است؟

مصرف هندوانه اگر به صورت ناشتا یا هنگام تشنگی شدید صورت نگیرد، نه‌تنها بسیار سودمند است، بلکه در رژیم لاغری نیز غذای بسیار سالمی بوده و می‌تواند به لاغری کمک کند.

هندوانه کم کالری است. هر یک پیمانه هندوانه فقط 50 کالری انرژی دارد. برای کاهش وزن فقط کافی است کالری دریافتی کمتر از میزان کالری سوخته شده توسط بدن باشد.

اسید‌آمینه آرژنین موجود در هندوانه می‌تواند به کم کردن وزن کمک کند البته خوردن هندوانه برای افراد دیابتی مفید نیست. زیرا قند موجود در هندوانه در افراد دیابتی سبب می‌شود قند خون بسرعت بالا رود .

مترجم: الهه زارعی

خواص هندوانه و خربزه چه فرقی با هم دارند؟

 6 خاصیت عجیب هندوانه!

هندوانه و خواص دارویی؟!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ