خواص اسطوخدوس و عوارض احتمالی ان برای سلامتی!

mahdie.mohtashami
از خواص اسطوخدوس رفع خستگی، خواب آور، کاهش استرس و برطرف کننده ی مشکلات پوستی می باشد.

اسطوخودوس گیاهی است معطر و خوش بو با خواص درمان بسیار که از دیرباز مورد استفاده ی مردم کشورهای ایران، هند و چین بوده است. یکی از خواص اسطوخودوس که باعث می شد بسیار مورد توجه قرار بگیرد ایجاد آرامش و کاهش استرس است.  در این مقاله با خواص جادویی اسطوخدوس بیشتر آشنا شوید.

به درمان آکنه بسیار کمک می کند

روغن اسطوخودوس یکی از مواد طبیعی است که می‌تواند در خلاص شدن از شر آکنه به شما کمک کند. این روغن دارای ویژگی‌های ضدالتهابی و ضدعفونی کننده است که با باکتری‌هایی که باعث تورم و آکنه می‌شوند می‌جنگد.

روغن اسطوخودوس را به آرامی با استفاده از یک گوش پاک کن روی آکنه‌ها بمالید، و شاهد نتایج مطلوب آن باشید.

به گزارش الو دکتر به نقل از مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، رایحه درمان‌گرها با استفاده از اسطوخودوس به درمان آکنه می‌پردازند.

سوختگی را التیام می بخشد

ویژگی‌های ضدعفونی کننده و ضدالتهابی روغن اسطوخودوس در این‌جا نیز مؤثر هستند. این روغن در التیام‌بخشیدن به سوختگی‌ها نیز مؤثر است، و همچنین می‌تواند زخم‌های ناشی از آن‌ها (یا زخم‌های ناشی از جراحات) را نیز درمان کند. به‌علاوه، روغن اسطوخودوس می‌تواند برای تسکین درد نیز استفاده شود.

پس از آن‌که ناحیه سوخته شده را ۱۰ دقیقه زیر آب گرفتید، چند قطره روغن اسطوخودوس به آن ناحیه اضافه کنید. این کار فرآیند درمان را تسریع می‌کند. به یاد داشته باشید که اگر دچار سوختگی شدید و جدی شده‌اید باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

عضلات خسته را درمان می کند

ما می‌دانیم پس از یک روز کار طولانی، عضلات‌مان چقدر خسته می‌شوند؛ همچنین می‌دانیم یک ماساژ خوب در این شرایط چقدر عالی به نظر می‌رسد. در این‌جا است که روغن اسطوخودوس وارد عمل می‌شود و خواص اسطوخودوس به کارتان می‌آید.

شما می‌توانید با ۴ تا ۶ قطره از این روغن به یک تشت بزرگ آب گرم، یک حمام اسطوخودوس داشته باشید. دستان یا پاهای‌تان را به مدت ۱۰ دقیقه در این تشت قراردهید، و حس آرامش و تازگی را تجربه کنید.

روغن اسطوخودوس برای درمان عضلات خسته عالی است، به‌ویژه برای دست‌ها و پاها. همچنین می‌توانید پیش از خوابیدن مقداری روغن اسطوخودوس به پاهای‌تان بزنید، این کار جدای از آرام کردن پاهای خسته‌تان، می‌تواند نقاط و لکه‌های سخت پاهای‌تان را نرم کند و به آن آبرسانی می‌کند.

فشار خون را کاهش می دهد

روغن اسطوخودوس قلب را آرام می کند و می تواند در کاهش فشار خون بالا موثر باشد. به همین دلیل توصیه می شود برای مقابله با فشار خون بالا از اسطوخودوس به عنوان درمان مکمل استفاده کنید. می توانید از دم کرده اسطوخودوس استفاده کنید یا ۲ قطره از روغن اسطوخودوس را با ۲۰ قطره روغن گیاهی رقیق کرده و روی ستون فقرات، انحنای کف پا و یا کف دست ها بمالید. این کار را دو بار در روز انجام دهید.

دمنوش اسطوخودوس استرس را کاهش می دهد

افرادی که مشاغل سخت و دشوار دارند و میزان فشار و استرس کاری آن‌ها زیاد است، بهتر است در طول روز یک یا ۲ لیوان از چای یا جوشانده گیاه اسطوخودوس میل کنند. نوشیدن این چای به افزایش توان سیستم عصبی کمک می‌کند. این خاصیت به رفع اضطراب، بیخوابی، استرس و افسردگی کمک می‌کند. در گیاه درمانی توصیه می شود چای اسطوخودوس برای خواب بهتر شبانه میل گردد. برای تهیه ۸ تا ۱۰ لیوان چای اسطوخودوس کافی است یک قاشق مرباخوری اسطوخودوس را در یک لیوان آب جوش مثل چای دم کرده و همراه با نبات و عسل مصرف کنید.

نوشیدن دمنوش اسطوخودوس که به آن چای اسطوخودوس نیز گفته می شود پیش از خواب به افرادی که دچار اختلال خواب هستند و شب ها چندین بار از خواب بیدار می شوند، کمک می کند تا به مرور خوابی آرام و بی دغدغه را تجربه کنند. برای بهره مندی از تاثیر این دمنوش کافی است یک ساعت پیش از خواب شبانه یک فنجان دمنوش اسطوخودوس را به صورت ولرم بنوشید. برای تهیه دمنوش اسطوخودوس یک قاشق چای‌خوری برگ خشک شده این گیاه را درون یک فنجان آب جوش بریزید و سر فنجان را با کمک نعلبکی ببندید تا در عرض ۱۰ دقیقه دم بکشد.

اسطوخودوس برای رفع حالت تهوع

اسطوخودوس در بین تمام فوایدی که دارد می‌تواند حالت تهوع را هم برطرف کند. به ویژه زمانی که به دلیل استرس و فشارهای روحی و یا پرخوری دچار این حالت شده باشید اسطوخودوس به دادتان می‌رسد. به خاطر اینکه اسطوخودوس مسکن است و به همین دلیل سیستم عصبی را کنترل می‌کند؛ همچنین ترشح معده و انقباض‌های روده را بیشتر می‌کند و به این ترتیب غذا هضم می‌شود. یک قطره از اسانس خوراکی اسطوخودوس را در یک قاشق چای‌خوری عسل بچکانید و بخورید. اگر حالت تهوع شدید بود قطره را مستقیماً زیر زبانتان بچکانید (یک قطره).

اسطوخودوس برای درمان یبوست

برای درمان نفخ یا یبوست می توان به اسطوخودوس اعتماد نمود. اسطوخودوس خاصیت ضداسترس دارد و به همین دلیل به هضم غذا کمک می کند. ۱ الی ۲ قاشق چایخوری گل خشک اسطوخودوس را در ۱۵ میلی لیتر آب جوش بریزید و بگذارید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد؛ سپس از صافی رد کنید و روزانه ۲ یا ۳ فنجان و ۱ فنجان نیز موقع خوابیدن از این دم کرده بنوشید.

علاوه بر این، می توانید روغن اسطوخودوس را به صورت موضعی استفاده کنید به این ترتیب که ۲ الی ۴ قطره از این روغن را در یک قاشق سوپخوری روغن گیاهی رقیق کرده و روی شکم خود بمالید و در جهت عقربه های ساعت ماساژ دهید تا کاملا جذب پوست شود.

درمان بی خوابی و مشکلات پیش از قاعدگی

مصرف اسطوخودوس برای خانم هایی که به مشکل بی خوابی و افسردگی پیش از قاعدگی مبتلا هستند پیشنهاد می شود. اسطوخودس همچنین می تواند مشکلات گوارشی را برطرف کند و نفخ شکم و گاز ناشی از آن را از بین ببرد. بسیاری از خانم های مبتلا به سندروم پیش از قاعدگی با مشکلات گوارشی مواجه هستند، در نتیجه استفاده از اسطوخودوس به آنها پیشنهاد می شود. اسطوخودوس مقوی معده هم است. ریختن گل تازه اسطوخودوس در بالش خاصیت آرام بخش دارد. ۲ گرم اسطوخودوس را باید به مدت ۱۰ دقیقه در یک استکان آب جوش دم کرد و قبل از خواب نوشید.

اسطوخدوس برای جلوگیری از درد قاعدگی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ