درمان تکرر ادرار با این چند روش ساده!

mahdie.mohtashami
تکرر ادرار جز بیماری های عفونی است و علت های متفاوتی می تواند داشته باشد. تکرر ادرار در مواقعی که افراد خارج از محیط خانه هستند دردسرساز است اما مشکلی نیست که نتوان آن را بر طرف کرد. باروش های خانگی نیز می توان ان را درمان کرد.

تکرر ادرار جز بیماری های عفونی است و علت های متفاوتی می تواند داشته باشد. تکرر ادرار در مواقعی که افراد خارج از محیط خانه هستند دردسرساز است اما مشکلی نیست که نتوان آن را بر طرف کرد. باروش های خانگی نیز می توان ان را درمان کرد.

تکرر ادرار چیست؟

موقعی که فرد با مصرف کم مایعات به تعداد زیاد دستشوئی می رود و در هر جلسه موقع دفع، ادرار کمتری را دفع می کند واحساس می کند که باز ادرار دارد و کامل تخلیه نشده است را از نظر عملی تکرر ادراری می گوئیم.

عوامل تکرر ادرار

عفونت ادراری

در این حالت فرد سالم که قبلاً مشکلی نداشته و به صورت ناگهانی دچار تعییر رنگ ادراری، تکرر ادرار و سوزش ادراری می شود که اغلب رنگ ادرار این ها تغییر یافته و اغلب بدبو می شود. اگر مبتلا به این حالت شدید شد بلافاصله به دکتر مراجعه و اول آزمایش و کشت ادرار بدهید و سپس با مصرف آنتی بیوتیک تجویز شده توسط پزشک معالجتان و با مصرف مایعات فراوان مطمئن باشید که در عرض ۲-۳ روز بهتر می شوید.

بزرگی پروستات

اگر شما مردی بالای ۵۰ سال هستید و مبتلا به تکرر ادراری مزمن هستید و ادرارتان دوشاخه و قطع و وصل می شود و راحت نمی آید و قطره قطره است، مبتلا به درجاتی از بزرگی پروستات هستید. توصیه می کنم حتماً به دکتر کلیه مراجعه کنید و از دکترتان بخواهید که:

۱- سونوگرافی از کلیه ها و مثانه و پروستات

۲- تست سرطان پروستات یا PSA را برای شما انجام دهد.

بعد از آماده شدن سونوگرافی و آزمایش دکتر معالجتان جهت درمان شما یا داروهای شل کننده پروستات و یا درمان جراحی را بر اساس بزرگی پروستات، پیشنهاد خواهد داد.

چون داروهای شل کننده پروستات همزمان باعث افت فشار خون نیز می شوند توصیه می کنم که این داروها را قبل از خواب مصرف کنید اگر تست سرطان پروستات یا PSA شما روند صعودی داشته باشد و بالای ۴ باشد و ایا اگر پدر و عمو و برادرتان مبتلا به سرطان پروستات بوده است، شما نیز ۴-۵ برابر افراد طبیعی در خطر این بیماری هستید.

پس مراجعه منظم به دکترتان را فراموش نکنید و هر از چندگاهی باید توسط پزشک معالجتان معاینه انگشتی پروستات و تست PSA را انجام دهید و در شک به سرطان پروستات باید نمونه برداری از پروستات حتماً انجام دهید.

لازم می دانم در پایان این قسمت عرض کنم که هنوز در دنیا داروئی که بتواند پروستات را کوچک بکند کشف نشده است و درمان داروئی اغلب نقش تسکینی دارد نه قطعی

بیشتر بخوانید:10 قرص قوی برای پریود شدن

مثانه بیش فعال

یکی دیگر از علل تکرر ادراری مزمن چه در آقایان و چه در خانم های جوان مثانه های بیش فعال می باشد.

علائم مثانه بیش فعال عبارتند از:

۱- دستشوئی رفتن های بیش از ۸ بار در روز و ۲ بار در شب

۲- احساس عدم تخلیه کامل مثانه

۳- نیاز ناگهانی به دستشوئی رفتن به علت انقاباضات خودبخودی مثانه که اگر شدید باشد فرد لباس زیر خود را خیس می کند.

مثانه بیش فعال در افرادی که مبتلا به استرس و اضطراب هستند و تحریک پذیر هستند و اغلب در مردان و زنان جوان دیده می شود.

در بررسی های پزشکی، سونوگرافی و آزمایشات ادرار این افراد نرمال و طبیعی هستند. بهترین و قعطی ترین وسیله تشخیصی مثانه بیش فعال تست ارودینامیک یا نوار مثانه می باشد که هم بیماری و هم شدت بیش فعالی را مشخص می کند و بر اساس آن بیمار درمان می شود.

مثانه عصبی

از علل دیگر تکرر ادراری مزمن، مثانه عصبی است. تعریف مثانه عصبی در افراد مبتلا به مثانه عصبی یک بیماری زمینه ای عبارتند از:

آسیب به نخاع، بیماری M.S، تومورهای نخاع، بیماریهای نخاعی مادرزادی از قبیل: مننگوسل، آسیب های مغزی هنگام تولد و یا بعد از آن مثلاً به علت تصادف، ضربه، تومور و بیماری پارکینسون وجود دارد که به علت بیماری زمینه ای عصب مثانه آسیب دیده و باعث می شود مثانه شدیداً تحریک پذیر شده و دچار انقباضات خودبخودی مثانه و بی اختیاری ادراری و تکرر ادراری شدید در شب و روز می شود که علت آن بالا رفتن فشار مثانه و کاهش شدید حجم مثانه می باشد. در موارد شدید اگر درمان مناسب و سریع انجام نشد فشار داخل مثانه به کلیه ها منتقل و سبب آسیب کلیه ها و نارسایی کلیه و سبب از کار افتادگی آنان می شود.

درمان تکرر ادرار با داروی گیاهی

یک داروی گیاهی ویژه برای درمان تکرر ادرار وجود دارد که  می‌توانید این دارو را با ترکیبی از سیاه دانه و عسل درست کنید. یک واحد سیاهدانه را بکوبید و با 3 تا 4 برابر آن، عسل مخلوط کنید و روزی چند بار به خصوص شب‌ها یک مرتبه آن را به اندازه یک قاشق میل کنید.

راه دیگر درمان با داروی گیاهی این است که می‌توانید کمر و شکم خود را با روغن‌های گرم مثل روغن کنجد، سیاهدانه یا کوهان شتر چرب و گرم کنید.

برای درمان این بیماری با اسانس یا عصاره گیاه خیلی تند هم یک پیشنهاد درمانی گیاهی وجود دارد که اثر آن بسیار سریع می­‌باشد و آن اسانس گزنه است که به شکل قطره‌ای موجود می‌باشد. می‌توانید این اسانس را همراه با روغن‌های گرم به کمر و شکم بمالید.

به گزارش الو دکتر ساکنان استان‌های شمالی کشور که رطوبت زیادی رامتحمل هستند می‌توانند برای درمان از گزنه خشک، در سوپ استفاده کنند یا زمانی که غذاهایی مثل ماهی شکم پر، مصرف می­‌کنند از گزنه‌ هم در ترکیب سبزیجات آن استفاده کنند. این گیاه گرم، سردی‌هایی که از مصرف غذاهای دیگر به وجود می­‌آید را مهار می‌­کند.

پیشنهاد مفیدی هم برای کوهنوردان و ورزشکاران که دچار مشکلات دفع ادرار هستند وجود دارد که داروی خوبی برای گرم شدن بدن نیز هست. تهیه یک ترکیب غذایی با ترکیبی از فلفل و عسل به این صورت که فلفل سیاه یا قرمز (فرقی نمی‌کند) را پودر کنید و 2 واحد از آن را با 5 واحد عسل مخلوط کنید و یک قاشق مرباخوری از آن را میل کنید. این ترکیب برای درمان افسردگی و عصبانیت هم بسیار مناسب است.

درمان های خانگی برای مثانه بیش فعال

داشتن مثانه بیش فعال (OAB) یعنی مثانه در ذخیره طبیعی ادرار مشکل دارد. علائم رایج مثانه بیش فعال عبارتند از:

  • نیاز به رفتن دستشویی بیشتر از حد معمول
  • عدم توانایی در نگه داشتن ادرار
  • هنگام نیاز به دفع ادرار دچار نشت (بی اختیاری) می شود
  • نیاز به دفع ادرار چند بار در طول شب

با گذشت زمان این علائم زندگی روزمره فرد را تحت تاثیر قرار می دهد حتی باعث می شود برنامه ریزی برای زندگی سخت شود و باعث ایجاد اختلالات ناخواسته در طول کار شوند یا کیفیت خواب را تحت تاثیر قرار دهند.

مثانه بیش فعال به دلایل زیادی از جمله تغییرات مربوط به سن، شرایط پزشکی مانند بیماری پارکینسون، انسداد مثانه و ضعف عضلات لگن رخ می دهد. برخی اوقات علت بروز مثانه بیش فعال ناشناخته است، اما یک بیماری بسیار شایع و قابل درمان به شمار می آید.
در حقیقت چندین روش درمانی مانند مصرف برخی گیاهان، ورزش ها و روش های درمانی رفتاری برای کمک به مدیریت علائم ادراری شناخته شده اند. بر اساس گزارش منتشر شده در وبلاگ سلامت هاروارد حدود 70 درصد از زنان که از این روش ها استفاده می کنند از نتایج به دست آمده اظهار رضایت کرده اند. به گزارش هلث لاین، ادامه مطلب را برای درک از مثانه بیش فعال و نحوه مدیریت آن بخوانید.

درمان های گیاهی برای مثانه بیش فعال

همیشه قبل از مصرف هرگونه مکمل گیاهی با پزشک خود مشورت کنید زیرا برخی از آنها می توانند با داروهای مصرفی فرد تداخل ایجاد کند و منجر به بروز عوارض جانبی شود.

مخلوط های گیاهی چینی

Gosha-jinki-gan (GJG) ترکیبی از 10 گیاه سنتی چینی است. چندین مطالعه در مورد این ترکیب گیاهی انجام شده است. محققان اذعان می دارند GJG مثانه را مهار می کند و تعداد دفعات مراجعه به دستشویی را به طور قابل توجهی بهبود می بخشد. افرادی که روزانه 7.5 میلی گرم GJG مصرف می کردند نیز گزارش دادند نتایج بهتری را در نمره بین المللی علائم پروستات (IPSS) نشان می دهد که علائم ادراری را ثبت می کند.
یکی دیگر از داروهای گیاهی چینی Hachimi-jio-gan (HE) است. HE از 8 ماده طبیعی تشکیل شده است که برخی از آنها نیز در GJG وجود دارد. مطالعات اولیه روی این ترکیب گیاهی نشان می دهد HE ممکن است بر انقباض عضله مثانه تاثیر بگذارد.

Ganoderma lucidum (GL)

این عصاره از شرق آسیا که به عنوان قارچ لینگی نیز شناخته می شود برای بهبود بسیاری از بیماری ها از جمله هپاتیت، فشار خون و سرطان استفاده می شود. در یک مطالعه تصادفی 50 مرد امتیاز بهتری را برای IPSS گزارش دادند. مصرف 6 میلی گرم عصاره GL را در مردان با علائم دستگاه ادراری پایین تر توصیه می کند.

Zea mays

این ترکیب از مواد استخراج شده از کشت ذرت به دست می آید. کشورهایی از چین تا فرانسه از این دارو به عنوان یک داروی سنتی برای بسیاری از بیماری ها از جمله خیس کردن بستر در خواب و تحریک مثانه استفاده می کنند. علاوه بر این ممکن است به تقویت و بازیابی غشاهای مخاطی در دستگاه ادراری برای جلوگیری از بی اختیاری کمک کند.

کپسایسین

کپسایسین در قسمت گوشتی فلفل شیلی و نه دانه ها یافت می شود. کپسایسین به طور معمول برای درمان سندرم درد مزمن لگن استفاده می شود که اغلب از علائم مثانه بیش فعال است. منابع معتبر دریافتند حداکثر ظرفیت مثانه از 106 میلی لیتر به 302 میلی لیتر افزایش یافته است.

اثرات جانبی

همیشه قبل از استفاده از داروهای جایگزین مثانه بیش فعال با پزشک خود صحبت کنید زیرا ممکن است عوارض جانبی ناخواسته ای ایجاد کنند. اطمینان حاصل کنید گیاهان را از منابع معتبری خریداری کرده اید.

گیاهان منابع غیرقابل اعتماد ممکن است آلوده باشند و بسیاری از آنها دوز استاندارد ندارند. بسیاری از گیاهان به خوبی مورد تحقیق قرار نگرفته اند و برای اثبات کارآیی خود از مراحل کنترل کیفیت یا آزمایشات انسانی عبور نمی کنند.

بایدها و نبایدهای تغذیه ای مثانه بیش فعال

دانه کدو تنبل

اسیدهای چرب امگا3 موجود در دانه های کدو تنبل دارای خواص ضدالتهابی هستند. نتایج یک مطالعه نشان می دهد روغن هسته کدو تنبل عملکرد غیرطبیعی ادرار را بهبود می بخشد و علائم مثانه بیش فعال را کاهش می دهد.
نتایج یک مطالعه ژاپنی دیگر نیز نشان داد دانه کدو تنبل و عصاره دانه سویا نیز به طور قابل توجهی بی اختیاری را کاهش می دهند. شرکت کنندگان 5 قرص از این غذای فرآوری شده را 2 بار در روز و طی 2 هفته اول سپس 3 قرص در روز برای 5 هفته بعدی مصرف کردند.

چای کوهی

چای کوهی عصاره یک گیاه نیمه گرمسیری در جنوب چین است. این چای شیرین در ژاپن بدون نسخه فروخته می شود و سرشار از آنتی اکسیدان است، همچنین تحقیقات نشان می دهد اثرات محافظتی روی مثانه دارد. یک مطالعه دیگر نیز نشان داد چای کوهی تاثیر محافظتی قابل توجهی بر عملکرد مثانه و پاسخ های انقباضی خرگوش های دارای انسداد نسبی مثانه دارد. سایر نوشیدنی های مثانه پسند عبارتند از:

  • آب ساده
  • شیر سویا که کمتر از شیر گاو یا بز تحریک می کند
  • آب زغال اخته
  • آب میوه های کمتر اسیدی مانند سیب یا گلابی
  • ماالشعیر
  • کدو تنبل رقیق شده
  • چای های بدون کافئین مانند چای های میوه ای
  • غذا خوردن برای کاهش یبوست

برخی اوقات یبوست فشار بیشتری به مثانه وارد می کند. با ورزش منظم و گنجاندن فیبر بیشتر در رژیم غذایی می توان از بروز یبوست جلوگیری کرد. مواد غذایی سرشار از فیبر شامل لوبیا، نان های سبوس دار، میوه ها و سبزیجات است.
کلینیک مایو توصیه می کند برای تقویت نظم روده هر روز 2 قاشق غذاخوری مخلوطی از 1 فنجان سس سیب، 1 فنجان سبوس گندم فرآوری نشده و 3/4 فنجان آب آلو بخورید.

از مصرف چه غذاها و نوشیدنی هایی خودداری کنید

اگرچه نوشیدن مایعات کمتر باعث می شود نیاز به مراجعه به دستشویی کاهش یابد، اما همچنان باید اطمینان حاصل کنید هیدراته باشید. ادرار غلیظ به طور معمول تیره رنگ می تواند مثانه را تحریک کرده و باعث تکرر ادرار شود. سایر مواد غذایی و نوشیدنی هایی که می توانند به علائم مثانه بیش فعال کمک کنند، از جمله:

  • الکل
  • شیرین کننده های مصنوعی
  • شکلات
  • میوه های خانواده مرکبات
  • قهوه
  • جوش شیرین
  • غذاهای ادویه دار
  • چای
  • غذاهایی بر پایه گوجه فرنگی

می توانید با حذف آنها از رژیم غذایی از تحریک مثانه جلوگیری کنید سپس هر 2 تا 3 روز یکبار یکی یکی آنها را ادغام کنید. غذا یا نوشیدنی خاصی را که باعث تشدید علائم می شود نیز به طور کل از برنامه غذایی حذف کنید.

سایر محرک ها

می توانید با عدم نوشیدن 2 تا3 ساعت قبل از خواب دفعات بیدار شدن را در طول شب کاهش دهید، همچنین توصیه می شود از استعمال سیگار خودداری کنید. سیگار کشیدن می تواند عضله مثانه را تحریک کرده و باعث سرفه شود که اغلب به بی اختیاری کمک می کند

ورزش برای مثانه بیش فعال

کاهش وزن

وزن اضافی و چاقی می تواند فشار را روی مثانه افزایش دهد و باعث بی اختیاری ادرار استرسی شود. بی اختیاری ادرار استرس زمانی است که ادرار نشت می کند پس از انجام کاری که باعث فشار بر مثانه می شود مانند خندیدن، عطسه یا بلند کردن اجسام. در حالی که خوردن مواد غذایی سالم می تواند به کاهش وزن کمک کند انجام ورزش منظم مانند تمرینات قدرتی نیز به مدیریت طولانی مدت کمک می کند.
تحقیقات نشان می دهد زنان دارای اضافه وزن و بی اختیاری دوره کمتری از مثانه بیش فعال داشته اند. یک مطالعه نشان داد زنان مبتلا به چاقی که 10 درصد از وزن بدن خود را از دست می دهند شاهد کنترل مثانه 50 درصدی هستند.

تمرینات کگل و عضلات

می توانید علاوه بر ورزش منظم تمرینات مخصوص کف لگن یا کگل را نیز انجام دهید. تمرینات کگل عضلات را تقویت می کند تا انقباضات غیرارادی را به حداقل برساند و وضعیت بدن را بهبود بخشد. این نیز یکی از ایمن ترین روش های رفتاری بدون عوارض جانبی و عوارض است. برای انجام تمرینات کگل:
هنگام دفع ادرار خود را در اواسط جریان متوقف کنید: عضلات مورد استفاده عضلات کف لگن هستند. این همان چیزی است که باید در تمرینات کگل روی آن تمرکز کنید.
هنگام خالی بودن مثانه روی سفت شدن آن عضلات تمرکز کنید: این وضعیت را هر بار حدود پنج ثانیه حفظ کنید. ماهیچه ها را شل سپس منقبض کرده 5 بار این حرکت را تکرار کنید: با تقویت عضلات مدت زمان را به 10 ثانیه و 10 بار تکرار افزایش دهید. تمرینات را 10 بار یا بیشتر در طول روز انجام دهید.
هنگام انجام این تمرینات به طور معمول نفس بکشید.
از ایجاد فشار روی معده، ران یا باسن به جای عضلات کف لگن خودداری کنید.

بیشتر بخوانید:بهترین مکان برای ایجاد ارتباط و پیوند عاطفی والدین با نوجوانان

بازآموزی مثانه

اضافه کاری مثانه بیش فعال باعث می شود عضلات مثانه به روشی خاص واکنش نشان دهند. آموزش مجدد مثانه می تواند به راه اندازی مجدد عضلات مثانه کمک کند. ایده این است قبل از رفتن به دستشویی اشتیاق به ادرار از بین برود و به تدریج مدت زمان انجام این کار را افزایش دهید: آموزش مجدد مثانه نیز در کنار تمرینات کگل بهترین عملکرد را دارد. مراحل زیر را برای آموزش مثانه انجام دهید:
برای تعیین میزان دفعات رفتن به دستشویی یک دفترچه یادداشت داشته باشید.
ادرار را با فواصل کم به تاخیر بیندازید: پس از احساس نیاز به دفع ادرار ببینید آیا می توانید به مدت 5 دقیقه تحمل کنید و سرعت خود را بالا ببرید.
برنامه ریزی برای دفعات مراجعه به دستشویی: می توانید یادداشت کنید تا ببینید چند بار نیاز به مراجعه و تاخیر در آن زمان دارید. می توانید با 10 دقیقه تاخیر شروع کنید و هر 3 تا 4 ساعت یکبار ادامه دهید. تمرینات کگل را به طور منظم انجام دهید.

در صورت عدم کارایی این راهکارها چه باید کرد؟

اگر علائم مثانه بیش فعال در سلامت عمومی فرد تداخل ایجاد می کند با پزشک صحبت کنید. در صورت امتحان این روش های درمانی به پزشک اطلاع دهید. وی برای یافتن یک درمان مناسب متناسب با شرایط شما نهایت همکاری را دارد که ممکن است شامل داروهای درمان مثانه بیش فعال یا گزینه جراحی باشد.
مترجم: الهه زارعی

 علت شب ادراری بچه ها چیست؟

 دلایل تکرر ادرار چیست؟

 بیماری-تنگی مجرای ادرار در مردان

دلایل تکرر ادرار در بارداری

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
احمد گرگیچ

احمد گرگیچ

1399-07-17 - 16:48 پاسخ

سلام ۳۸سالم تکرار ادرار دارم شب ها خیلی ازیت هستم دکتر رفتم دارو مصرف کردم خوب نشدم ۶سال

مکی لطیفی

مکی لطیفی

1398-10-28 - 14:40 پاسخ

مطالب مفید و قابل استفاده هستن ممنون