تنگی مجرای ادرار در مردان

تعریف:

تنگی مجرای ادرار عبارت از باریک شدن مجرای عبور ادرار به علت ضربه یا عفونت می باشد. مجرای ادرار در مردان دارای یک پوشش مخاطی بسیار ظریف است که اگر مختصر آسیب ببیند، با ترمیم آن مجرا تنگ می شود. تنگی مجرای ادرار در مردان یک بیماری خطیر است و شدت آن از بسیار مختصر تا بسیار شدید متفاوت می باشد. تنگی مجرای ادرار برای مرد خیلی آزاردهنده و پرهزینه است؛ چون اغلب نیاز به گشاد کردن و میل زدن مکرر، سوند زدن مکرر و یا اعمال جراحی مکرر دارد. مجرا در مردان به 2 قسمت بزرگ تقسیم می شود: مجرای خلفی که در داخل لگن قرار دارد و مجرای قدامی که در بیرون از لگن می باشد (اشکال 3-1). تنگی مجرای خلفی خطرناک تر و پر عارضه تر از تنگی مجرای قدامی است.

درمان:

درمان تنگی مجرا برحسب محل، شدت و وسعت آن متفاوت است و اغلب بعد از هر نوع درمانی تنگی عود می کند و بیمار نیاز به مداخلات مکرر دارد. اقدامات درمانی عمده در تنگی مجرای ادرار به قرار زیر هستند

پیشگیری:

مراقب بیماری های آمیزشی مثل سوزاک و کلامیدیا باشید زیرا مردانی که مکررا دچار عفونت مجرای ادرار می شوند، در نهایت مبتلا به تنگی مجرای ادرار خواهند شد.

عوامل:

تنگی مجرای ادرار علل بسیار زیادی دارد و بسیاری از موارد آن قابل پیشگیری است. مهم ترین علل تنگی مجرای ادرار به قرار زیر هستند

علائم:

علایم تنگی مجرای ادرار بسیار متغیر هستند و بیمار نباید این علایم را نادیده بگیرد. هر قدر تشخیص تنگی مجرای ادرار زودتر اتفاق بیفتد پیش آگهی بهتر است چون اماکن درمان زیادتر می باشد. در مراحل پیشرفته تنگی مجرای ادرار درمان کامل تقریبا غیر ممکن است.علایم تنگی مجرای ادرار را به شرح زیر می توان خلاصه کرد:

عوارض:

انسدار مجرا و احتباس ادرار

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
نظر خود را بنویسید