کم خون ها بخورند!

atoosamirzavandi
کم خونی بیماری است که بیشتر به سراغ خانم ها می آید پس بیشتر باید نسبت به رژیم غذایی خود توجه کنند.

کم خونی بیماری است که در صورت کمبود آهن در بدن ایجاد می شود. افراد کم خون میزان گالبول های قرمز خون آن ها کاهش یافته و اکسیژن رسانی در بدن آن ها دچار اختلال می شود. معمولا افراد کم خون دارای علایم سستی و بی حالی، سرگیجه و ضعف هستند. در ادامه این مقاله خوراکی هایی که خون ساز هستند را به شما معرفی خواهیم کرد.

سه علت بروز کم خونی

خون به اندازه کافی تولید نمی‌شود: افراد خام‌خوار و گیاهخوار از جمله کسانی هستند که خون در آنها به اندازه کافی تولید نمی‌شود چون مواد غذایی که استفاده می‌کنند، از آهن ‌کافی برخوردار نیست.

خون از دست می‌دهند: یکی از دلایل آن خونریزی است که فرد از طریق ادرار یا مدفوع خون از دست‌می‌دهد.

خون به هر دلیلی داخل بدن از بین می‌رود: بیماری‌های مختلفی باعث می‌شود تا این اتفاق در بدن بیفتد. یک علت آن بیماری‌ها خودایمنی است‌که به آن همولیز می‌گویند. در جریان این بیماری اتفاقا خون زیادی تولید می‌شود ولی داخل بدن از بین می‌رود. در بیماری همولیز اگر به بیمار، خونی تزریق شود که با گروه خونی‌اش متفاوت باشد، خونش از بین می‌رود که بروز مورد سوم از موارد نسبتا نادر است.

درمان کم خونی با عسل

این ماده غذایی به محض ورود به کبد، تبدیل به خون می‌شود.

درمان کم خونی با کنجد

شما می توانید شب ها همراه شام یک تا دو قاشق غذاخوری از آن را کاملا بجوید و میل کنید؛ خوردن این دانه روغنی برای تقویت مو‌، چشم‌، تخمدان ها و بیضه‌ها‌، بسیار مفید است‌. هر غذایی که برای اعضای تناسلی مفید باشد، برای چشم نیز مفید است. چون این دو اندام، لطیف‌ترین بخش غذاهای مصرفی روزانه را به سمت خود جذب می‌کنند.

مواد غذایی سر شار از کلسیم

بی شک همه ما با ارزش‌های مصرف مواد غذایی سرشار از کلسیم آشنا هستیم، اما مشکل استفاده از مواد غذایی سرشار از کلسیم این است که اگر به همراه مواد غذایی آهن دار مصرف شوند از جذب آهن توسط بدن جلوگیری می‌کنند. این بدان معنا است که کلسیم می‌تواند بر میزان جذب آهن توسط بدن تاثیرات منفی بگذارد از این رو سعی کنید مواد غذایی دارای کلسیم را به هیچ عنوان به همراه مواد غذایی سرشار از آهن را، در یک بازه زمانی به صورت همزمان مصرف نکنید. به طور مثال؛ مواد دارای کلسیم زیاد هم، چون شیر، پنیر و ماست را به همراه گوشت گاو، لوبیا و عدس که سرشار از آهن هستند مصرف نکنید.

وجود روی برای جذب کامل فولات در بدن ضروری است دقت داشته باشید که افرادی که داری کم خونی هستند حتما باید فولات مورد نیاز بدن خود را نیز تامین کنند. از منابع خوب فولات می‌توان به جیگر، گوشت، تخم مرغ و حبوبات نام برد. البته وجود ویتامین C. در بدن می‌تواند میزان جذب آهن را افزایش دهد از این رو سعی کنید حتما به همراه مواد سرشار از آهن، آب میوه مرکبات، مارچوبه و حتی مقداری فلفل مصرف کنید تا جذب بیشتری از آهن موجود در مواد غذایی داشته باشید.

میوه هایی که برای درمان کم خونی مناسب هستند

لیمو وپرتقال

مرکبات سرشار از ویتامین C هستند که برای عملکرد صحیح بدن ضروری هستند. همراه با صبحانه آب پرتقال بنوشید و جو دو سر، توت فرنگی، گردو و بادام را در برنامه تغذیه خود بگنجانید. همراه با سالاد نیز حتما کمی آب لیمو استفاده نمایید. این خوراکی ها در جبران کم خونی بسیار مؤثرند.

آلو

آلو را باید جز بهترین میوه ها با خواص درمانی دانست. این میوه خوشمزه هضم را تسهیل می کند، یبوست و التهابات را تسکین می دهد، انرژی زاست و منبع غنی از آهن محسوب می شود. به علاوه، یکی از مزایای آن این است که می توان میوه را به شکل تازه یا خشک استفاده کرد. آلو برای کسب انرژی در میان وعده یا صبحانه عالی است. این میوه پس از مرکبات برای درمان کم خونی بسیار مؤثر خواهد بود.

اسموتی سیب و گلابی

سیب میوه ای خوشمزه و بسیار مغذی است. حتما شما هم شنیده اید که مصرف روزانه یک عدد سیب مانع از ابتلا به بیماری ها می شود. گلابی نیز میوه ای با خواص بسیار و طعم بی نظیر است. یک راهکار ساده برای بهره مندی از فواید این دو میوه، تهیه اسموتی سیب و گلابی برای صبحانه است. کافی است یک عدد سیب و گلابی را پوست بگیرید، داخل مخلوط کن بریزید و یک لیوان آب به آن بیافزایید. این اسموتی بسیار خوشمزه است و می تواند مقدار هموگلوبین خون را افزایش دهد.

 

 بیماریکم خونی

 با کم خونی های زنانه چه کنیم؟

 غذاهای فوق العاده برای افراد کم خون

 با کم خونی در بارداری چه کنیم؟

غذاهایی که شما را از کم خونی نجات می دهند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ