درمان قطعی و سریع اسهال!

faateme1366
فصل گرما نزدیک است و ابتلا به اسهال و استفراغ احتمال بیشتری دارد. اگر به اسهال مبتلا شده اید پیشنهاد می کنیم این مطلب را بخوانید. درمان قطعی و سریع اسهال را در این مطلب می یابید. درمان قطعی و سریع اسهال و علل و عوامل آن را بشناسید.

 

علل و عوامل اسهال

به گزارش سایت الودکتر، همه‌ی ما در طول زندگی‌مان، حتما دچار اسهال شده‌ایم که علائم شایعی مثل مدفوع آبکی، دل‌پیچه و نفخ شکم دارد. اسهال اغلب راهی است که بدن با اختلالات دستگاه گوارشی برخورد می‌کند. اسهال حاد بیش از ۲ هفته طول می‌کشد و می‌تواند علل مختلفی داشته باشد که در اینجا به آنها اشاره می‌کنیم:

عفونت ویروسی؛

عفونت باکتریایی؛

مسمومیت غذایی؛

آنتی بیوتیکی که اخیرا استفاده شده باشد؛

آب آلوده به عامل عفونی.

اسهال عفونی در کودکان شایع‌تر است و معمولا عامل ویروسی دارد. همچنین اسهال مسافرتی نیز شایع است، مخصوصا زمانی که مسافری به مناطق توسعه‌نیافته با آب‌های آلوده می‌رود. باکتری‌ها نیز اغلب در غذاهایی که به‌ شکل صحیح نگهداری نمی‌شوند یا در غذاهای پخته‌شده، علت شایع مسمومیت‌ غذایی است.

 

مراقب آب بدنتان باشید

زمانی که اسهال می‌شوید، هیدراتاسیون یکی از مهم‌ترین روش‌هاست. کم شدن آب بدن در اثر اسهال می‌تواند در خردسالان و افراد مسن کشنده باشد. نوزادانی که دچار اسهال شده‌اند، باید به خوردن شیر مادر یا شیر خشک ادامه دهند. برای درمان اسهال کودکان، محلول‌های هیدراسیونی که می‌توان بدون نسخه از داروخانه تهیه کرد، مانند شربت Pedialyte می‌تواند به بهبود وضعیت کمک کند. مقدار کمی از محلول‌های هیدراسیونی باید به‌طور مکرر مصرف شود. این فرمول‌ها می‌تواند در تهیه‌ی آب‌نبات‌ها نیز به‌کار گرفته شود. مطالعات نشان داده‌اند که برای بزرگسالان دارای علائم خفیف اسهال، نوشیدنی‌های ورزشی و محلول‌های هیدراسیون (که بدون نسخه هم می‌توان تهیه کرد) به یک اندازه مؤثر است. شیر، نوشابه و دیگر نوشیدنی‌های گازدار یا کافئین‌دار نباید مصرف شود چون علائم و وضعیت بیمار را بدتر می‌کند.

 

درمان هایی برای اسهال

1- دم کرده یونجه اسهال را درمان می کند. اما مصرف زیاد یونجه توصیه نمی شود، زیرا باعث ایجاد نفخ می شود.

2- علف هفت بند، برای درمان اسهال خونی، بواسیر و اسهال مفید است.

3- در طب سنتی هند موز کال، یبوست زا است و در درمان اسهال ساده و اسهال خونی مفید است و در بهبود زخم های روده کاربرد دارد. شیره گل های موز برای درمان اسهال خونی معجزه می کند.

4- چای ریحان برای رفع بی اشتهایی، درمان اسهال، نفخ و زخم معده به کار می رود.

5- گشنیز گاهی اوقات به عنوان یک ملین برای درمان یبوست و گاهی برای درمان اسهال استفاده می شود.

6- خرما در درمان اسهال و اختلالات روده ای نقش دارد.

7- ماست برای درمان اسهال کودکان مفید است. متخصصان در هنگام مصرف آنتی بیوتیک ها، مصرف ماست را توصیه می کنند، زیرا اغلب آنتی بیوتیک ها باعث نابودی باکتری های مفید دستگاه گوارش و اختلال در کار آن و بروز اسهال می شوند.

8- گل های خشک شده انبه، برای درمان اسهال، اسهال خونی مزمن و برخی مشکلات مثانه مفید است. مغز هسته انبه، ضد اسهال است.

9- مصرف ازگیل خام موجب تقویت بدن می‌شود و برای درمان اسهال مفید است.

10- سیب را می توان برای برطرف کردن اسهال حتی برای کودکان به کار برد. بدین منظور سیب را باید رنده کرد و خورد.

 

چه غذاهایی برای درمان اسهال نخوریم؟

غذاهای سرخ‌شده و چرب برای کسانی که دچار اسهال شده‌اند، مضر است. همچنین نباید غذاهایی را که فیبر زیاد دارند مصرف کنید، مانند سبوس و میوه‌ها و سبزیجاتی که باعث افزایش نفخ می‌شوند. اینجا غذاهایی را معرفی می‌کنیم که باید در مواقع ابتلا به اسهال از خوردن آنها اجتناب کرد:

شیرین‌کننده‌های مصنوعی (که در آدامس، نوشابه‌های رژیمی و مواد جایگزین‌ شکر وجود دارد)؛ لوبیا؛ انواع توت‌ها؛ کلم بروکلی؛ کلم؛ گل کلم؛ نخود؛ قهوه؛ ذرت؛بستنی؛ شیر؛ نخودفرنگی؛ فلفل؛ چای؛ آلو؛ سبزیجات با برگ‌های سبز (مثل کاهو).

 

برای درمان اسهال برنج بخوریم؟

برنج سفید به راحتی در معده هضم می شود در نتیجه روده می تواند به قدر کافی استراحت کند. برنج همچنین باعث شل شدن مدفوع می شود. هنگامی که اسهال هستید برنج را به صورت ساده و یا پخته شده در سوپ مرغ بخورید؛ بدون ادویه، ترشی جات، سس ها، و یا دیگر مواد افزودنی. برنج قند کمی دارد و سرشار از کربوهیدرات و فیبر است.

چرا شیر میخورم اسهال میگیرم؟!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ