قبل از ورزش قهوه بنوشید

mahdie.mohtashami
با نوشیدن قهوه قبل از ورزش انرژی مورد نیاز برای تحرک و چربی سوزی بیشتر را بدست آورید.

قهوه غنی از کافئین می باشد و تمام خواص و فواید آن به کافئین موجود در آن بر می گردد. کافئین موجب می شود که تحرک افراد بالا رود و در نتیجه چربی شوزی افزایش یابد که این مورد یکی از علل مصرف قهوه قبل از ورزش می باشد. در این مقاله بیشتر درمورد قهوه و فواید آن بخوانید.

خواص قهوه

قهوه می‌تواند انرژی شما را بالا ببرد و شما را هشیارتر کند

قهوه باعث می‌شود کمتر احساس خستگی کنید و هشیاری شما را بالا می‌برد. این خاصیت به خاطر وجود یک ماده‌ی محرک در قهوه به نام کافئین است که در واقع، رایج‌ترین ماده‌ی روان‌گردان در دنیا است.

به عبارت ساده، پس از نوشیدن قهوه، کافئین جذب جریان خون می‌شود. این ماده پس از عبور از ایست بازرسی مغز، به سیستم اعصاب مرکزی می‌رسد. کافئین پس از ورود به سیستم اعصاب مرکزی، به سراغ آدنوزین (عامل احساس خستگی و خواب‌آلودگی) می‌رود و مانع فعالیت آن می‌شود. کافئین سبب افزایش تولید نورا پی نفرین  و دوپامین می‌شود. نوراپی‌نفرین برای حفظ دقت، کنترل احساسات، یادگیری و ادراک ضروری است و دوپامین عامل توانایی، انرژی و لذت است.

کافئین می‌تواند عملکرد فیزیکی را به طور چشمگیری بهتر کند

کافئین، سیستم عصبی را تحریک می‌کند و این کار سبب می‌شود، سیگنال‌ شکستن چربی بدن به سلول‌ها فرستاده شود.

اما کافئین سطوح اپی‌نفرین (آدرِنالین) خون را نیز بالا می‌برد. بدن انسان به وسیله‌ی افزایش آدرنالین، به استرس‌های فیزیکی و احساسی، پاسخ می‌دهد که به آن پاسخ «جنگ یا گریز» می‌گویند.

کافئین به سلول‌های چربی دستور می‌دهد چربی بدن را بشکنند. این چربی‌‌ها در قالب اسیدهای چرب آزاد و منبع سوخت، وارد جریان خون می‌شوند که به جز مغز، ماهیچه‌های قلبی و اسکلتی، اسیدهای چرب را ترجیح می‌دهند.

با وجود این آثار، عجیب نیست کافئین بتواند عملکرد فیزیکی را به طور میانگین ۱۲-۱۱ درصد، بالا ببرد. پس، منطقی است نیم ساعت قبل از بیرون رفتن از خانه و شروع روز کاری، یک فنجان قهوه‌ی غلیظ‌ نوش جان کنید

کمک به شفافیت پوست صورت:

مالیدن قهوه به صورت به عنوان اسکراب می‌تواند به روشن شدن پوست، جلوگیری از بسته‌شدن منافذ و صاف‌شدن خطوط و همچنین به تقویت لایه‌های حفاظتی پوست کمک می‌کند.

تقویت و بهبود رنگ مو:

مخلوط دانه‌های قهوه با آب که به شکل خمیر درآمده‌اند را روی موهای مرطوب که تازه شامپو زده‌اید، مالیده و کمی به رنگ مویتان عمق بخشید. خاصیت اسیدی قهوه بافت مو را نرم و درخشندگی فوق‌العاده‌ای به مو می‌بخشد.

بر طرف نمودن پفِ چشم‌:

کرم‌های دور چشم که وعده‌ی رفع پف‌های زیر چشم یا روشن کردن حلقه‌های سیاه دور چشم را می‌دهند احتمالا حاوی کافئین هستند. اگر قهوه را روی پوست صورتتان قرار ‌دهید، موجب کاهش آب اضافی و منقبض کردن رگ‌های خونی می‌شود. همچنین برای از بین بردن حلقه‌های تیره‌ی زیر چشم نیز مفید است زیرا با افزایش سن پوست زیر چشم لاغرتر می‌شود و رگهای خونی به آسانی قابل مشاهده‌اند.

خواص قهوه برای قلب:

خیلی از مردم عاشق نوشیدن قهره هستند. خبر خوب برای آنها اینست که مشخص شده خوردن ۵-۳ فنجان قهوه در روز میتواند رسوب کلسیم در جدار شریان ها را کاهش داده و خطر انسداد شریان ها را کم کرده و در نتیجه احتمال بروز سکته قلبی را کاهش دهد.

چرا باید قبل از ورزش قهوه بنوشید

کاهش درد

در مقاله‌ای از دانشگاه ایلینوی به این یافته اشاره شده است که دوزی از کافئین (معادل دو تا سه فنجان قهوه‌) که یک ساعت پیش از ورزشی نیم ساعته نوشیده شود، میزان درد ادراک شده‌ی افراد را کاهش می‌دهد. این کاهش درد کمک می‌کند کمی سخت‌تر تمرین کنید، چنین استقامتی برای ورزش‌های با شدت بالا از اهمیت برخوردار است.

تحقیق دانشگاه جورجیا که در سال ۲۰۰۷ در مجله‌ی «مطالعات درد» (The Journal of Pain) منتشر شد، یافته‌های بسیار مشابهی را گزارش کرد. بر طبق این یافته‌ها، نوشیدن قهوه یک ساعت پیش از تمرین، درد ماهیچه‌ای پس از تمرین را تا ۴۸ درصد کاهش می‌دهد.

برای اینکه دید بهتری از میزان کاهش درد با نوشیدن قهوه به دست آورید باید بدانید پژوهشگران، در تحقیقاتی که در آن از ناپروکسن (الیو) ((naproxen (Aleve)) استفاده شده، فقط به کاهش ۳۰ درصدی درد و زمانی که از آسپرین استفاده شده، فقط به کاهش ۲۵ درصدی دست یافته‌اند.

افزایش استقامت

در تحلیل جامعی که در سال ۲۰۰۵ بر روی مطالعات متعدد انجام شد محققان به این نتیجه رسیدند که کافئین می‌تواند سختی ادراک شده‌ی تمرین را تا ۱۱ درصد کاهش دهد، یعنی به طرز موثری تمرین را در نظرتان ساده‌تر جلوه می‌دهد.

علاوه بر این، کافئین عملکرد ورزشی را بیش از ۱۱ درصد افزایش می‌دهد که این امر می‌تواند مرتبط با کاهش سختی ادراک شده‌ی تمرین باشد..

محافظت ماهیچه ای

بر اساس گفته‌های اُری، قهوه مکانیسمی را در مغز راه می‌اندازد که طی آن فاکتور نورون‌زایی مشتق‌شده از مغز (Brain-Derived Neurotropic Factor) یا به اختصار BDNF در بدن آزاد می‌شود. این فاکتور علاوه بر مغز در ماهیچه‌ها خود را نشان می‌دهد و از عصب ‌حرکتی ماهیچه (حیاتی‌ترین عنصر در ماهیچه) پشتیبانی می‌کند. ماهیچه بدون عصب حرکتی مانند موتوری بدون کلید استارت است. تحلیل‌ رفتن اعصاب حرکتی بخشی از فرآیندی است که تحلیل عضلانی مرتبط با سن را سبب می‌شود. بنابراین از این جنبه نیز قهوه کمک می‌کند تا از مقدار بیشتری از بافت‌های ماهیچه‌ای جوان‌ محافظت شود.

به گزارش الو دکتر تحقیق حمایت‌کننده‌ی دیگری از این یافته، توسط دانشگاه کاوِنتری (Coventry University) انجام شده است. طبق این تحقیق معلوم شد قهوه می‌تواند کاهش قدرت ماهیچه‌ای مرتبط با افزایش سن را جبران کند، این یافته نیز بدان معناست که کافئین می‌تواند در جلوگیری از تحلیل ماهیچه‌ها که با افزایش سن مرتبط است، به شما کمک کند و خطر جراحت‌ها را کاهش دهد.

فواید قهوه در مقابل ضرر آن 

عوارض نوشیدن قهوه برای کودکان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ