روزتان را با شکلات تلخ آغاز کنید تا پر انرژی باشید

sahar.d
شکلات تلخ از جمله خوراکی های سوپر مفید برای سلامتی است. در این مطلب شما را با خواص فوق العاده شکلات تلخ برای سلامتی آشنا می کنیم.

شکلات تلخ حاوی مقدار بالای آنتی اکسیدان است که یکی از مهمترین دلایل محبوبیت آن در سراسر جهان است. رژیمهای غذایی که حاوی آنتی‌اکسیدان‌های بالا هستند مثل کاکائو، میوه‌جات، سبزیجات باعث افزایش سلامتی انسانها می‌شوند. شکلات تلخ فواید بسیاری برای سلامتی دارد. در این مطلب به بررسی تاثیر شکلات تلخ بر خلق و خو و سلامت انسان می پردازیم.

شکلات تلخ حاوی چه ترکیباتی است

شکلات نوعی از شکلات است که دارای درصد بالاتری از دانه‌های کاکائو وکره کاکائو نسبت به شکلات شیری است و جزء محصولات چاق کننده محسوب نمی‌شود.

شکلات تلخ حاوی آنتی اکسیدان هایی از جمله پلی فنول می‌باشد و نسبتاً کم شکر است، مخصوصا هرچقدر درصد کاکائو آن بیشتر باشد. از شکلات تلخ به عنوان یک شکلات سالم نام می‌برند و عوارضی که شکلات‌های شیری یا قندی دارند را ندارد.

از شکلات تلخ به عنوان یک ابرغذا نیز نام برده می‌شود. این خصوصیات مثبت باعث شده است تا مصرف این شکلات در سرتاسر دنیا بسیار افزایش یابد و علاقه‌مندان و متقاضیان زیادی پیدا کند.

فواید شکلات تلخ برای بدن

بیشتر شکلات‌های تلخی که دارای بالای ۷۰ درصد کاکائو هستند، دارای مواد شیمیایی هستند که رابطه مستقیمی با افزایش کیفیت سلولهای بدن دارند و در مقابله با بسیاری از بیماریها از جمله سرطان و بیماریهای قلبی نقش موثری ایفا می‌کنند. 

کاکائو تلخ، حاوی پلی فنول‌ها که آنتی اکسیدان بسیار قوی است، می‌باشد. ترکیبات فلاوونوییدی موجود در کاکائو باعث از بین بردن رادیکال‌های آزاد موجود در جریان خون شده و از بروز سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی – عروقی و تصلب شرایین جلوگیری می‌کند.

همچنین فلاوونوییدهای موجود در کاکائو تلخ باعث افزایش انعطاف پذیری دیواره عروق شده و خطر افزایش فشار خون و سکته‌های قلبی و مغزی را می‌کاهد. مطالعات نشان می‌دهد که خوردن یک تکه شکلات تلخ در روز می‌تواند فشار خون را به حالت متعادل در بیاورد.

رژیمهای غذایی که حاوی آنتی‌اکسیدان‌های بالا هستند مثل کاکائو، میوه‌جات، سبزیجات باعث افزایش سلامتی انسانها می‌شوند. این رژیمها همچنین باعث کاهش و به تاخیر انداختن بیماریهایی مانند بیماریهای قلبی و عروقی و دیابت و برخی سرطانها و اختلالات مربوط به افزایش سن نیز می‌شوند.

شکلات تلخ از پوست در برابر تاثیرات پیر کننده نور خورشید محافظت می‌کند و خطر ابتلا به سرطان پوست را نیز کاهش می‌دهد.

شکلات تلخ در افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی مانند یک مرهم عمل می‌کند و مصرف آن در کنار دارو می‌تواند در تسریع روند درمان این بیماری موثر باشد.

بهترین زمان برای خوردن شکلات تلخ

خوردن یک تکه شکلات تلخ موقعصبحانه به فعال شدن آنتی‌اکسیدان های بیشتر در بدنتان کمک می‌کند و سبب شادابی و افزایش انرژی در طول روز می شود.

می دانید که هر قدر آنتی‌اکسیدان بیشتری داشته باشید آن وقت کمتر به سمت پیری می‌روید. خوردن شکلات تلخ در صبحانه برای سلامت قلب هم مفید است.

ترکیبات پلی فنیلی موجود در کاکائو تلخ باعث بهبود روند خون رسانی بدن به ویژه بهبود خون رسانی به مغز و در نتیجه عملکرد مغز می‌شود به علاوه کافئین موجود در آن برای افزایش تمرکز نیز مفید است.

 با خوردن شکلات تلخ از این بیماری ها پیشگیری کنید!

تمام فواید شکلات تلخ که نمی دانستید

 تسکین سرفه های مکرر با شکلات تلخ

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ