آیا ممکن است علت افسردگی در معده باشد؟

mahdie.mohtashami
افسردگی همیشه ناشی از اختلالات شیمیایی نیست و اخیرا به این نتیجه رسیده اند که التهابات معده می تواند بر عملکرد مغز تاثیر بگذارد.

معده عامل افسردگی، شاید این عجیب ترین حرفی باشد که شنیده باشید اما در تحقیقات اخیر به این نتیجه رسیده اند که معده تاثیر بسیار زیادی بر روی مغز و التهابات آن دارد. با کنترل التهاب  معده و بیماری های آن می توان مغز را از بیماری های افسردگی مصون نگه داشت. در این مقاله بیشتر در مورد معده و افسردگی بحث خواهیم کرد.

ارتباط مغز و دستگاه گوارش

مغز با دستگاه گوارش ارتباطی تنگاتنگ و اثری مستقیم بر آن دارد و آن را می توان به صورت یک سیستم نظاره نمود. این امر به ویژه در زمانی که فرد به اختلالات گوارشی بدون علت عضوی گرفتار می شود حققیت پیدا می کند. برای این گونه اختلالات درمان و التیام شخص بدون در نظر گرفتن استرس و هیجان ممکن نخواهد بود. برای مثال فکر خوردن موجب تحریک ترشحات معده قبل از ورود غذا به معده می شود. یک روده مشکل دار سیگنال هایی را به مغز می فرستد همان طور که یک مغز مشکل دار می تواند علائمی را به روده ها بفرستند.

برخی از علائم نظیر افسردگی، فکر مه آلود، فراموشی کوتاه مدت، بیماری Autism، اعمال ضعیف روده ها، اسهال، پلیپ یا التهاب روده بزرگ، پوسته پوسته شدن ناخن ها، درد مفاصل، اگزما نشان می دهد که تعادل صحیح بین روده و مغز وجود ندارد. اگر دو یا چند مورد از این علائم را فرد دارد باید ارتباط  بین مغز و دستگاه گوارش خود را مورد برسی قرار دهد.

اضطراب افسردگی و دستگاه گوارش
 

* وقتی یک کودک به طور مداوم دچار دل درد می شود برای او ایجاد اضطراب و نگرانی می کند. محققین 330 کودک مبتلا به دردهای شکمی بدون علت را با 150 کودک بدون درد معده مقایسه و مطالعه کرده اند و معلوم کردند که خطر ابتلا به اضطراب 3 الی 4 مرتبه در کودکان مبتلا به دل درد بیشتر از گروه سالم است.
 

* کودکان مبتلا به دل درد خطر ابتلا به افسردگی در بزرگسالی را دارند. 40 درصد بزرگسالانی که در کودکی  دل درد داشته اند مبتلا به افسردگی شده اند.
 

* محققین کشف کرده اند که باکتری های مخصوص در روده وجود دارد که سیگنالهای ضد افسردگی و ضد اضطراب را به مغز می فرستد.
 

Biolodiobacterium, Lactobascillus*  باکتری است در روده که سیگنالی با استفاده از واسطه شیمیایی به نام GABA به مغز می فرستد که اضطراب را کاهش می دهد. بر عکس باکتری های مضر Botulism, Clostridium در روده در حضور رژیم پر چربی، شکر زیاد ، غذاهای آماده فعال شده موجب ترشح سموم می شوند که روی مغز اثر نامساعد می گذارد.

 

مواردی که باید رعایت کنید تا از التهاب معده جلوگیری کنید

از مصرف غذاهای آماده پرهیز کنید

دستکاری هایی که در فرایند آماده سازی این غذاها صورت می گیرد، منجر به ورود موادی به بدن می شود که برای سیستم ایمنی قابل شناسایی نیستند. این مساله باعث ایجاد التهاب در بدن می شود. اگر شما از مصرف این غذاها دست بکشید، عملکرد مغزی شما بهبود پیدا خواهد کرد.

ما می دانیم لبنیات منجر به بروز آکنه می شود، گلوتن می تواند مشکلات زیادی را برای سلامت ایجاد کند و شکر نیز عوارض خودش را دارد. اما ممکن است مساله فراتر از اینها باشد. دکتر بروگان این سه را «سه بلیط بزرگ» می خواند که منجر به ایجاد التهاب و افسردگی می شوند.

مقدار زیادی چربی طبیعی میل کنید

تکرار می کنیم، چربی برای شما بد نیست! دکتر بروگان تاکید می کند که در واقع امگا-3ها و امگا-6ها برای عملکرد مغز و سیستیم ایمنی ضروری هستند.

پروبیوتیک ها و غذاهای مخمری را به رژیم غذاییخود اضافه کنید

دکتر بروگان می گوید:«کار کردن با میلیاردها باکتری که در مجرای گوارش ما ساکن هستند و هضم غذا را تنظیم می کنند اهمیت دارد.» او اضافه می کند که پروبیوتیک ها و غذاهای تخمیر شده، باکتری های خوب گوارشی را که سیستم ایمنی و نوروترنسمیترهای مغزی را تنظیم می کنند، افزایش می دهند.

مرتبا به تفکر بپردازید

اطلاعات نشان می دهد که تفکر کردن بیان ژن های ضدالتهابی را تحریک کرده و به پایدار کردن قندخون کمک می کند، علاوه براین به مغز شما آرامش می بخشد. لذا بروگان تفکر روزانه را توصیه می کند.

خواب کافی داشته باشید

طبق اظهارات دکتر بروگان، مطالعات نشان می دهند که کم خوابی منجر به ایجاد التهاب در طول روز می شود. او تاکید می کند که ترجیحا پیش از نیمه شب به رختخواب بروید تا خواب کافی داشته باشید.

حداقل سه بار در هفته ورزش کنید

دکتر بروگان معتقد است ورزش یک ضدافسردگی طبیعی است. یکی از فواید بی شمار آن تحریک مثبت میتوکندری هاست که با سلامت مغز رابطه مستقیم دارند.

اشتباهاتی که باعث تشدید افسردگی می شود 

ارتباط بین افسردگی و داروی معده

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ