پاکسازی بدن در بهار با این غذاها

faateme1366
تغذیه در بهار موضوع مهمی است چرا که به پاکسازی بدن کمک می کند. پاکسازی بدن در بهار با این غذاها به راحتی امکان پذیر می شود.

 

خواص پاکسازی بدن در بهار

به گزارش سایت الودکتر، چرا پاکسازی در بهار مفید است؟ در فصل بهار مواد زائد انباشته‌شده در بدن از حالت انجماد خارج شده و در بدن به جریان می‌افتند. در فصل بهار بدن در حال پاکسازی است که پرخوری و ‌رعایت‌ نکردن رژیم غذایی، موجب ضعیف‌ شدن بدن می‌شود که زمینه‌ساز ابتلا به بیماریها در فصل بهار است. باید توجه داشت بهار نجومی با بهار طبی تفاوت دارد. براساس دیدگاه‌های مکتب درمانی طب سنتی ایران، بهار طبی در حقیقت زمانی آغاز می‌شود که برودت و سرمای زمستان از بین می‌رود و هوا لطیف می‌شود؛ در این زمان گیاهان و درختان شروع به جوانه‌زدن و سبزشدن می‌کنند. در این حالت نخستین کاری که هر فرد باید انجام دهد پاک‌سازی بدن است؛  این پاک‌سازی متناسب با عادت‌ها و قابلیت‌های فردی افراد از طریق قی‌کردن، حجامت کردن، فصد (خون‌گیری) یا مصرف داروهای مسهل انجام می‌شود.

 

پاکسازی بدن در بهار با این غذاها

برای پاکسازی بدن در بهار درمانگران و قدمای طب سنتی در متون طب سنتی ایران از غذاهایی مانند آش، بورانی اسفناج، بورانی شبدر و یونجه، کاهو سکنجبین، سمنو،‌ آش شبدر و قره قروت به‌عنوان بهترین و سبک‌ترین غذاهای ایرانی که انرژی و ویتامین زیاد و از طرفی ارزش غذایی کمتری دارند را برای فصل بهار توصیه کرده‌اند. به اعتقاد درمانگران طب سنتی مصرف این غذاها موجب پاک‌سازی خون و تقویت اعصاب و قوای بدنی می‌شود. از طرفی مصرف حبوبات فصل بهار مانند ماش، نخودفرنگی و جو نیز توسط حکمای طب سنتی ایران توصیه شده است. نوشیدن آب ماست، آب دوغ و ماءالشعیر سنتی که افزودنی‌های شیمیایی نداشته باشد نیز برای پاک‌سازی خون و تقویت کبد در فصل بهار بسیار مناسب است.

 

این نوشیدنی ها برای پاکسازی بدن

اگر به دنبال پاکسازی بدن در بهار هستید، نوشیدن چای زنجفیل تازه و داغ در این فصل برای حذف سموم تجمع یافته و مواد هضم نشده در بدن در طی زمستان مفید است. بعلاوه مصرف شربت‌های لیمو، نارنج، آلبالو، به، غوره، انار، سکنجبین، کاسنی و زرشک توصیه می‌شود. بهتر است در این فصل از نوشیدنیهای خنک مانند شربت ریواس، شربت عناب، شربت نارنج، لیمو و “به” استفاده کرد.

 

پاکسازی بدن و شکست آلرژی ها

تغییر صحیح در رژیم غذایی می تواند در بهبود حملات آلرژی ها موثر باشد.بهار با گرمتر شدن هوا می تواند فصلی آزاردهنده و ناخوشایند برای بسیاری از افراد مبتلابه آلرژی باشد.اگر شما یا کسی از دوستان و بستگانتان با فرا رسیدن این فصل با مشکلاتی چون عطسه زیاد، خارش چشم، تنگی تنفس، سوزش و خارش پوست و سایر علائم حساسیت مواجه هستید، باید بدانید که علت این مشکلات و یا تشدید شدن آنها می تواند عادات تغذیه ای نامتعادل باشد. به همین دلیل یک تغذیه مناسب می تواند تغییر چشمگیری در این زمینه ایجاد کند.بعلاوه مصرف برخی از مکمل های تغذیه ای خاص نیز می تواند به مبتلایان به آلرژی کمک کند. بویژه ویتامین3 D می تواند التهاب را کاهش دهد یا ویتامین C از استرس وارد به بدن بر اثر آلرژی های می کاهد. ویتامین A نیز به عملکرد مناسب مخاط بدن کمک می کند و ویتامین B12 مانع از فعالیت باکتری های حساسیت زا در روده می شود. مصرف پیاز و سیر موجب افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن می شود و مصرف آن از آلرژی های فصل بهار پیشگیری می کند.پیاز به علت داشتن ماده ای به نام کوئرستین مانند یک ضد آلرژی عمل می کند و خوردن مرتب آن به افرادی که به گرده گیاهان در فصل بهار حساسیت دارند، کمک فراوانی می کند. سیر نیز تقویت کننده بسیار قوی سیستم ایمنی بدن است و به عنوان یک ماده غذایی ضدباکتری، ضد ویروس و سرطان موجب افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن می شود. این سبزی با افزایش لنفوسیت هایT و ماکروفاژها، عوامل و ابزارهای جنگی سیستم دفاعی را تقویت می کند. در بین دیگر سبزی های دیگر هویج، اسفناج و سایر سبزی های رنگی حاوی بتاکاروتن، سیستم ایمنی بدن را تقویت و از بروز حساسیت های فصلی جلوگیری می کنند و به طور کلی افرادی که بیشتر گیاهخواری می کنند، سیستم ایمنی قوی تری دارند. در هر صورت باید با تغذیه مناسب از بروز آلرژی فصل بهارجلوگیری نمود. از سوی دیگر، مصرف گوشت بیش از آنچه که سابقا تصور می شد، خطر ابتلابه واکنش آلرژیک (واکنش آلرژیک شدید) را به همراه دارد. محققان با مطالعه بر60 بیمار مبتلابه واکنش های آلرژیک شدید دریافتند، ترکیبی موجود در گوشت موسوم بهIgE واکنش آلرژیک منشاء اصلی بروز این واکنش ها می باشد.

 

منوی پاکسازی بهاره

برای پاکسازی بدن در بهار در وعده ناهار از حبوبات و سبزیجات استفاده کنید: قبل از وعده ناهار حتما صبحانه‌ای سبک که شامل آبمیوه و چند تکه تازه میوه باشد میل کنید. برای وعده ناهار بیشتر از انواع لوبیای تازه، جوانه‌های ماش، لوبیا، عدس  و سبزیجات سبز رنگ جوان مثل ریحان، کرفس، کاهو، مارچوبه، اسفناج، بامیه، کدو، کلم، برگ‌سبز تربچه و چغندر استفاده کنید، مثلا آش جو، آش آبغوره، آش تمر هندی، خورش کدو، بورانی، آش دوغ، آش ماست و سوپ سبزیجات. خورش‌ها و خوراک‌های سبزیجات که بدون سرخ شدن و با ادویه‌هایی چون ریحان، رازیانه، مرزنجوش، رزماری، زیره سیاه و شوید طعم‌دار شده باشند، انتخاب‌های مفیدی هستند. میوه‌های تازه مثل زردآلو، انجیر، انگور، آلو، انواع توت‌ها به همراه بادام خام و فرنی، تمرهندی ترش یا شیرین، کاهو با سکنجبین نیز میان وعده‌های مفیدی هستند و مصرف آنها نسبت به تنقلات گرم مانند گردو و انواع شیرینی‌ها ارجحیت دارد.

 

ساده ترین نوشیدنی پاکسازی کبد +دستورالعمل

پاکسازی ریه با فرمول های ساده خانگی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ