رفتار و مواد غذایی که فکر نمی کردید مغزتان را ضعیف کند!

atoosamirzavandi
نور کم از جمله عوامل موثر بر تضعیف مغز می باشد.

عوامل متعددی هستند که بر تضعیف مغز بسیار تاثیر می گذارند. علاوه بر مواد غذایی رفتارهای اشتباه نیز به روند سریع تر آن دامن می زند. در این مقاله عوامل و خوراکی های تضعیف کننده مغز را بیشتر بشناسید.

پرواز زدگی

پرواز زدگی (بی خوابی و ناراحتی ناشی از مسافرت طولانی با هواپیما) باعث می‌شود چند بار در روز احساس خستگی کنید. اما وقتی صحبت از حافظه و یادگیری می‌شود، اثرات بسیار طولانی تری به جای می‌گذارد. محققان دانشگاه کالیفرنیا پرواز زدگی مزمن را روی همستر‌ها بررسی کردند، چون این حیوانات از نظر ریتم شبانه روزی تقریبا نزدیک به انسان هستند.

 

محققان دو بار در هفته به مدت یک ماه برنامه زمانی همستر‌ها را شش ساعت تغییر دادند تا تغییرات زمان و پرواز راه شبیه سازی کنند. همستر‌ها در طول پرواز زدگی و هم چنین یک ماه بعد از اینکه به برنامه خواب همیشگیشان برگشتند، از نظر حافظه و یادگیری آزمایش شدند.

 

به گزارش الو دکتر نتایج نشان داد همستر‌ها حین برنامه خواب جایگزین عملکرد ضعیف تری داشتند. همستر‌های پرواز زده وظایف ساده را به سختی یاد می‌گرفتند. اما یک ماه بعد از اینکه همستر‌ها به برنامه طبیعی خود برگشتند، همچنان از نظر حافظه و یادگیری ضعیف بودند. تحقیقات بیشتر نشان داد که همستر‌هایی که برنامه خواب جایگزین روی آن‌ها اجرا شد تنها نصف نورون‌های گروه کنترل را در هیپوکامپشان داشتند. این کمبود در هیپوکامپ هفته‌ها بعد از اینکه همستر‌ها به روال طبیعی خود برگشتند همچنان مشهود بود. علاوه بر کسانی که پرواز بین المللی زیادی دارند، هرکسی که مدام برنامه خواب خود را تغییر می‌دهد مانند کسانی که شیفت کاری چرخشی دارند، این آسیب هیپوکامپ را تجربه خواهد کرد.

کتک خوردن در کودکی


تحقیقی که روی کودکان آمریکایی انجام شد نشان داد که کودکانی که کتک خورده اند ضریب هوشی کمتری از سایر کودکان دارند. محققان توانایی شناختی دو گروه از کودکان
۲ تا ۴ سال و ۵ تا ۹ سال را بررسی کردند. چهار سال بعد دوباره کودکان هر گروه را بررسی کردند. در گروه سنی بالاتر، کودکانی که کتک خورده بودند ضریب هوشیشان تقریبا ۳ نمره پایین‌تر از کودکانی بود که کتک نخورده بودند. در گروه سنی پایین‌تر متوسط ضریب هوشی کودکانی که کتک خورده بودند ۵ نمره پایین‌تر از کودکانی بود که کتک نخورده بودند. داده‌های جهانی هم نشان می‌دهد در کشور‌هایی که کتک زدن رایج‌تر است ضریب هوشی پایین‌تر است. محققان معتقدند کتک می‌تواند یک عامل استرس زای مزمن برای کودکان باشد و باعث ترسو شدن آن‌ها می‌شود.

نور کم


محققان دانشگاه میشیگان بین نور کم و توانایی کمتر یادآوری و یادگیری ارتباط پیدا کرده اند. دانشمندان مغز گروهی از موش‌ها را آزمایش کرده اند. موش‌ها مثل انسان در طول روز فعال هستند و شب‌ها می‌خوابند. در ابتدای تحقیق، به موش‌ها آموزش دادند راه خود را در یک ماز پیدا کنند. سپس آن‌ها را به دو گروه تقسیم کردند نیمی از موش‌ها در مقابل نور روشن روز و نیمی دیگر در مقابل نور کم قرار داده شدند. بعد از چهار هفته، موش‌هایی که در مقابل نور کم بودند
۳۰ درصد از ظرفیت هیپوکامپ خود را که برای یادگیری و حافظه ضروری است از دست داده بودند. علاوه بر این همه موش‌ها دوباره به مازی برده شدند که قبلا عبور از آن را یاد گرفته بودند. موش‌هایی که در مقابل نور کم قرار داشتند عملکرد بسیار بدتری نسبت به سایر موش‌ها داشتند.

بستنی پرچرب و خامه‌دار نخورید!

انواع چربی ها از نظر مفید و یا مضر بودن با یکدیگر مساوی نیستند: چربی های اشباع و غذاهای حاوی این نوع چربی ها، از آن‌جایی که سبب گرفتگی و تنگ شدن عروق خونی می شوند سبب اختلال در رساندن مواد مغذی موجود در جریان خون به مغز می شوند؛ بنابراین بستنی، غذای مفیدی برای مغز نمی باشد.

شکلات سفید نخورید!

شکلات سفید حاوی کاکائو نمی باشد و بنابراین نمی تواند سبب تحریک ترشح هورمون سروتونین به هورمون ایجاد کننده شعف و شادی گردد در حالیکه کاکائو (شکلات تیره و تلخ) می تواند این کار را انجام دهد، هر چقدر رنگ شکلات تیره‌تر و تلخ‌تر باشد به کاکائو واقعی نزدیک‌تر بوده و مفیدتر است. هرچقدر شکلات حاوی کاکائوی بیشتری باشد و شکر کمتری داشته باشد، ترکیبات شادی آور بیشتری دارد.

بیسکویت آماده
از مصرف بیسکویت‌های آماده یا خمیر پیتزای آماده خودداری کنید. اغلب اوقات، اسیدهای چرب ترانس برای تولید این ترکیبات مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه بیشتر اسیدهای چرب ترانس ممنوع بوده یا حذف می‌شود، اما هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اسیدها موجب کوچک شدن مغز، التهاب و ایجاد اختلال در سیستم انتقال عصبی می‌شود. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که این اسیدها می‌تواند آسیب بسیار جدی به مغز وارد کند.

زوال عقل را بهتر بشناسیم

زوال عقل

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ