آیا دندان عقل را باید کشید؟

toranj
به نظر شما دندان عقل به چه درد می خورد؟ آیا باید دندان عقل را کشید؟

به گزارش الودکتر: در اکثر افراد دیده ایم که دندان عقل بروز مشکلاتی را دارد که مجبور به کشیدن آن می شود ولی آیا حتما باید دندان عقل را کشید؟ در ادامه با این سوال بیشتر آشنا می شوید.

دندان عقل

دندان عقل ربطی به هوش شما ندارد. دلیل نام گذاری آن تحت عنوان دندان عقل این است که در سن بالا، بین 17 تا 21 سالگی رشد می کند. دندان عقل در انتهای دهان قرار دارد. دو دندان در بالا و دو دندان در پایین رشد می کند که مجموعه 32 تایی از دندان های شما را کامل می کند.

دندان عقل یا دندان آسیا

دندان های عقل در واقع دندان های آسیا هستند، دندان هایی که غذا را خورد می کنند. اما همه دندان های عقل در برخی مردم رشد نمی کند. نظریه ای در این مورد وجود دارد که علت سبز نشدن دندان عقل در برخی بزرگسالان تغییر ساختار فک بر اثر تغییر در رژیم غذایی است که در طی سال ها به وجود آمده است.

چرا دندان عقل را می کشیم؟

معمولا با دندان عقل بیش از هر دندان دیگری دچار مشکل می شوید. سالانه 10 میلیون دندان عقل کشیده می شود.مهم ترین علت آن کمبود جا برای این دندان است، این دندان برای خروج از لثه جای کافی ندارد.

مشکلات مربوط به دندان عقل

اگر دندان عقل با نشانه های بیماری یا سایر مشکلات همراه باشد، باید کشیده شود. علل کشیدن دندان عقل عبارتند از:

    عفونت یا پوسیدگی
    بروز ضایعات (بافت غیر طبیعی)
    آسیب به دندان های اطراف
    آسیب به استخوان های اطراف ریشه ها
    نبود فضای کافی برای مسواک زدن و استفاده از نخ دندان

مشکلات احتمالی آینده مربوط به دندان عقل

برخی دندان پزشک ها توصیه می کنند دندان عقل را بکشید تا از بروز مشکلات احتمالی آینده پیشگیری کنید، مشکلاتی مانند:

–    قبل از اینکه دندان از لثه خارج شود، کیسه بافت اطراف آن به کیست تبدیل می شود که منجر به بروز مشکل در استخوان فک خواهد شد.

–    اگر دندان در سمت خود زیر لثه قرار داشته باشد، می تواند با خوردن ریشه ها دندان های اطراف را از بین ببرد.

–    باکتری ها و پلاک ها در اطراف دندانی که بخشی از آن لثه بیرون آمده تجمع پیدا می کنند.

اما بسیاری از محققان و تحقیقات انجام شده در این زمینه معتقدند که کشیدن دندان سالم فکر خوبی نیست. بنابراین اگر دندانپزشک شما توصیه به کشیدن دندان عقل می کند، بهتر است با یک دندانپزشک دیگر هم مشورت کنید.

کشیدن ساده دندان عقل

ینکه دندانپزشک چطور دندان عقل را می کشد، بستگی به میزان دندان دارد که از لثه خارج شده باشد. اگر دندان به طور کامل خارج شده باشد، دندانپزشک به سادگی دندان را می کشد. ابتدا لثه بی حس شده، سپس با استفاده از یک سوزن از بی حس کننده قوی تری استفاده می کند. دندان را با استفاده از ابزاری به نام بالابرنده شل کرده و سپس دندان را بیرون می کشد. بعد از آن محل کشیدن دندان را تمیز می کند و برای توقف خونریزی گاز استریل روی آن قرار می دهد.

بعد از کشیدن ساده دندان عقل چه اتفاقاتی می افتد؟

بعد از کشیدن دندان عقل در روز اول احتمالا کمی خونریزی خواهید داشت. به علاوه تا چند روز ممکن است احساس التهاب کنید. هر گونه کبودی به وجود آمده چند روز طول می کشد تا برطرف شود. تا 24 ساعت نباید دندان های خود را مسواک بزنید و بعد از آن تا یک هفته هر دو ساعت یک بار به آرامی آب نمک گرم قرقره کنید.

جراحی دندان عقل

اگر دندان عقل هنوز زیر خط لثه است، احتمالا لازم است آن را بکشید. برخی دندانپزشک ها ترجیح می دهند از طریق جراحی دهانی این نوع دندان عقل را بکشند. در زمان جراحی داروی خواب آور به فرد داده می شود تا احساس خواب آلودگی و درد کمتری داشته باشد. بنابراین فرد چیز زیادی نیز به خاطر نمی آورد.

جراح لثه را باز کرده و استخوان دندان را برمی دارد تا به ریشه دندان برسد. ممکن است لازم شود دندان را به قطعات کوچک تر بشکنند تا اینکه حفره به وجود امده تا حد امکان کوچک بماند.

آیا کشیدن دندان عقل لازم است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ