درمان سه سوته جوش روی باسن و ران

parya
جوش باسن و ران از جوش های دردناک است که ممکن است فرد را در جمع معذب کند. با درمان سه سوته جوش روی باسن و ران آشنا شوید.

جوش روی باسن و ران عموما از نوع جوش چرکی هستند که ظاهر خوشایندی ندارند و به همین علت افرادی که جوش روی باسن دارند دنبال درمان سریع جوش چرکی هستند. برای آشنایی با درمان سه سوته جوش روی باسن و ران این مقاله را بخوانید.

چگونه می توان از شر جوش های روی باسن خلاص شد؟

جوش به عنوان یک عفونت پوستی پر از چرک به طور معمول در اطراف فولیکول مو ایجاد می شود. البته جوش می تواند هر ناحیه از بدن را درگیر کند، اما روی باسن شایع تر است. در غیر این صورت جوش ها به نام فورونکل شناخته می شوند که اغلب توسط باکتری به نام استافیلوکوکوس اورئوس (S. aureus) ایجاد می شوند.

به گزارش مدیکال نیوزتودی، در این مقاله دلایل عمده بروز جوش در باسن و چگونگی تشخیص آن پرداخته می شود، همچنین در مورد درمان، درمان های خانگی و زمان مراجعه به پزشک نیز توضیح داده می شود.

علل و عوامل خطر بروز جوش روی باسن

جوش اغلب توسط باکتری استافیلوکوکوس اورئوس ایجاد می شود که این عفونت به طور معمول به عنوان عفونت استافیلوکوک رایج است. این باکتری ها روی پوست همه انسان ها زندگی می کنند و به طور معمول بی ضرر است. هنگامی که فردی روی باسن یا جاهای دیگر بدنش جوش می زند اغلب ناشی از باکتری های زیر پوست است.

جوش های سریع، شدید یا عودکننده توسط باکتری استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی ‌سیلین ایجاد می شوند. این باکتری به عنوان نوع خاصی از S. aureus قادر به زنده ماندن در انواع خاصی از دارو است. استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی ‌سیلین از اکثر انواع آنتی بیوتیک ها در امان است، بنابراین روی پوست باقی می ماند و درمان آن سخت است.

عفونت های پوستی استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی‌سیلین می تواند منجر به بروز عوارض جدی تری از جمله عفونت های بافت عمیق تهدید کننده زندگی و ذات الریه پیچیده شود. انواع دیگر باکتری ها نیز در صورت قرار گرفتن در فولیکول مو یا غده چربی می توانند باعث جوش شوند. چندین عامل فرد را در معرض جوش قرار می دهد، از جمله:

تماس نزدیک با شخص دیگری که جوش دارد. استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی ‌سیلین و سایر باکتری های مقاوم می توانند از فردی به فرد دیگر منتقل شوند. این مسئله بیشتر در بیمارستان ها، مراکز نگهداری از سالمندان و سایر مراکز درمانی که در آن افراد زیادی بیمار در رفت و آمد هستند به مشکل تبدیل می شود.

فردی که قبلا هم جوش زده است. زیاد اتفاق می افتد که جوش ها دوباره عود می کنند و نمایان می شوند. جوش های مکرر را به عنوان ظاهر شدن 3 یا بیشتر از آن طی 12 ماه یک سال تعریف می کنند. جوش های مکرر به طور معمول ناشی از استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی ‌سیلین هستند.

اگزما، پسوریازیس یا تحریک قابل توجه پوستی که به باکتری ها اجازه می دهد به بافت های عمیق پوست دسترسی پیدا کنند. سایر شرایط یا عوامل دخیل در سبک زندگی که باعث بیشتر جوش زدن افراد می شود عبارتند از:

  • نارسایی کمبود آهن
  • دیابت
  • آنتی بیوتیک درمانی قبلی
  • بهداشت شخصی ضعیف
  • چاقی
  • اچ آی وی و سایر شرایط خودایمنی

 ژل بنزوئیل پروکساید درمان دارویی جوش روی باسن

بعد از حمام و خشک شدن پوستتان از این ژل روی سطح باسن بمالید و کاملا صبر کنید تا جذب شود و بعد لباس بپوشید.

خیلی ها برای از بین بردن جوش های چرکی باید آنتی بیوتیک و چرک خشک کن مصرف کنند حتما درباره میزان مصرف آنها با پزشک مشورت کنید.

اگر شدت درد جوش ها مانع از فعالیت روزانه می شود از آمپول های موضعی استفاده کنید. بیشتر این آمپول ها حاوی کورتن هستند و ورم والتهاب را ازبین می برند.

درمان جوش روی باسن

بسته به اندازه، محل دقیق روی باسن و سایر نگرانی های مربوط به سلامتی کمپرس گرم به عنوان نخستین خط درمان برای خلاص شدن از شر جوش های روی باسن در نظر گرفته می شود. در مواردی که جوش بزرگ تر می شود اغلب روشی به نام برش و تخلیه توسط فرد متخصص توصیه می شود. در بسیاری از موارد این امر باعث می شود تا جوش بدون نیاز به مصرف آنتی بیوتیک بهبود یابد.

با این حال، در صورت گسترش یا تسریع عفونت شدید در اطراف بافت ممکن است مصرف آنتی بیوتیک نیز لازم باشد. حذف استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی ‌سیلین از بدن بسیار سخت است به همین دلیل سایر اعضای خانواده نیز باید برای کاهش حضور این باکتری ها تحت درمان قرار گیرند. این مسئله به ویژه در صورت عفونت مداوم پوستی در چندین خانواده بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید:سریعترین راه درمان مسمومیت

برای درمان جوش های بدن و باسن چه کنیم؟.

در صورت امکان اجازه بدهید پوست باسن در معرض مستقیم آفتاب قرار بگیرد. اگر شما حیاط و یا پشت بام شخصی دارید اجازه دهید پوست باسن در معرض نور آفتاب گرم قرار بگیرد. از کرم ضد آفتاب روی پوست باسن استفاده نکنید و بگذارید نور خورشید مستقیم بتابد. نور خورشید کمک می کند چربی بیش اندازه خشک شود. مراقب باشید نور زیاد خورشید برای پوست خطرناک است فقط در حد 10 تا 15 دقیقه در روز.

ماسک آسپرین برای جوش های روی باسن درست کنید. 4 تا 5 آسپرین را له کنید. و آن را یک قاشق غذاخوری آب جوشیده ولرم،و یک قاشق عسل طبیعی و یا ماست بستگی به امکانات شما دارد. یک سطح نازک از آن را روی پوست باسن قرار دهید و بگذارید کاملا خشک شود حدود 20 تا 30 دقیقه نگاه دارید.

از مایعات اسیدی طبیعی استفاده کنید. از آب لیمو طبیعی و یا سرکه سیب طبیعی استفاده کنید. هر چند این راه ممکن است کمی دردناک باشد ولی تنها لحظالت اول پوست را می سوزاند تا 30 دقیقه بگذارید روی پوست بماند بعد با آب ولرم بشویید.

ترکیب روغن درخت چای و روغن نارگیل بهترین روغن طبیعی است که خاصیت چرک خشک کنی دارد وبرای درمانهای موضعی جوش بسیار کاربرد دارد.

 یخ برای درمان جوش

از تکه های یخ استفاده کنید. به آرامی روی جوشهای ملتهب تکه یخ را بمالید ورم و التهاب آن را کم می کند اگر خیسی یخ را دوست ندارید قالب یخ را در کیسه فریز تمیز بگذارید.

پوست باسن را حتما یک بار در صبح و یک بار بعد از ظهر بشویید.

مطمئن شوید که ماده شوینده ای کع لباس زیر را می شویید حساسیت ندارید. لباس زیر را جداگانه و با صابون هایی مثل صابون بچه بشویید.

در خانه از شلوارهای گشاد و لباس زیرهای گشاد و نخی استفاده کنید. یادتان باشد هر چه بیشتر پوستتان عرق کند بیشتر جوش می زنید.

از مکمل های ویتامین استفاده کنید. ویتامین های A, B5, C, E و روی و امگا3 برای پوست سالم و بدون جوش لازم و حیاتی اند.

تا می توانید آب بنوشید.مطمئن باشید که روزی 8 لیوان آب را می نوشید.

رژیم غذاییتان را تغییر دهید. اگر زیاد فست فود می خورید و یا به شیرینی و غذاهای شور علاقه دارید حتما رژیم خود را تغییر دهید.

کمتر بنشینید و بیشتر راه بروید. نشستن مانع تنفس پوست می شود و باعث می شود پوست باسن عرق کند و جوش بزند. اگر مجبورید که مدت طولانی روی صندلی بنشینید هر از چند گاهی راه بروید و یا ورزشهای باسن را انجام دهید تا گردش خون در آن ناحیه بیشتر شود.

درمان دارویی جوش روی باسن با ژل بنزوئیل پروکساید

بعد از حمام و خشک شدن پوست ژل بنزوئیل پروکساید را روی جوش باسن بمالید. دقت داشته باشید باید صبر کنید تا ژل جذب پوست شود سپس لباس بپوشید. برای برخی افراد هم برای درمان جوش های روی باسن آنتی بیوتیک تجویز می شود.

در صورت تشدید درد جوش ها به گونه ای که انجام فعالیت های روزانه را مختل می کند می توان از آمپول های موضعی با تجویز پزشک استفاده کرد. اغلب این آمپول ها حاوی کورتن هستند و ورم و التهاب را از بین می برند.

درمان های خانگی جوش روی باسن

آکادمی پوست آمریکا درمان خانگی زیر را برای درمان هر نوع جوشی توصیه می کند:

با خیساندن پارچه تمیز در آب داغ روی محل جوش کمپرس گرم بگذارید.

کمپرس را به مدت 10 تا 15 دقیقه حدود 3 یا 4 بار در روز روی ناحیه آسیب دیده برای خروج چرک قرار دهید.

در صورت دردناک بودن جای جوش مصرف ایبوپروفن یا استامینوفن توصیه می شود.

ناحیه آسیب دیده را تمیز نگه دارید و از دست زدن یا مالیدن آن خودداری کنید.

در صورت ترکیدن جوش آنرا با یک بانداژ یا گاز بپوشانید تا از انتشار باکتری به سایر قسمت های بدن جلوگیری شود.

ماسک آسپرین برای جوش های روی باسن نیز یکی از درمان های خانگی محسوب می شود. برای استفاده از این روش 4 تا 5 عدد آسپرین را له کرده سپس یک قاشق غذاخوری آب جوشیده ولرم، یک قاشق عسل طبیعی یا ماست را به قرص ها اضافه کنید. سطح نازکی از این پماد خانگی را روی پوست باسن بمالید و اجازه دهید کاملا خشک شود سپس محل آسیب دیده را با آب بشویید.

از مایعات اسیدی طبیعی استفاده کنید. از آب لیموترش یا سرکه سیب طبیعی استفاده کنید. استفاده از این روش ممکن است دردناک باشد و برای آن باید مایعات را حدود 30 دقیقه روی محل مورد نظر با استفاد از پنبه تمیزی بمالید سپس با آب ولرم محل را بشویید.

ترکیب روغن درخت چای و نارگیل به عنوان چرک خشک کن عمل می کند و برای درمان موضعی جوش مورد استفاده قرار می گیرند.

جوش های ناشی از استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی ‌سیلین به درمان گسترده تر یا اضافی نیاز دارند.

مردم باید از دستکاری، فشار دادن و هر گونه تلاش برای خارج کردن چرک جوش در خانه خودداری کنند زیرا این امر باعث التهاب بیشتر آن و تشدید عفونت می شود.

مدیریت عفونت های استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی‌ سیلین در خانه

برخی از استراتژی های مدیریت عفونت های استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی ‌سیلین در خانه عبارتند از:

  • حمام و شستشوی منظم.
  • تمرین روش های خوب شستن دست با صابون و آب گرم.
  • استفاده از ضدعفونی کننده دست مبتنی بر الکل.
  • استفاده از مواد ضدعفونی کننده درجه تجاری برای سطوح خانه به ویژه آشپزخانه و سرویس های بهداشتی.
  • شستشوی مرتب لباس و ملافه.
  • از اشتراک گذاری وسایل شخصی مانند تیغ، حوله، مواد آرایشی، پارچه های دستشویی یا خوشبو کننده ها خودداری کنید.
  • از لوسیون ها و مرطوب کننده ای پمپی استفاده کنید.

علائم جوش های روی باسن

جوش در باسن به عنوان یک توده برجسته ممکن است:

  • قرمز
  • متورم
  • حساس
  • دردناک
  • گرم
  • پر از چرک

جوش ها به طور معمول با یک برجستگی کوچک و محکم به اندازه یک نخود فرنگی ظاهر می شوند سپس احتمال می رود با افزایش اندازه آن نرم تر شود و اغلب با نوک زرد یا سفید رنگ حاوی چرک یا مایع شفافی نشت کند. یک جوش می تواند به اندازه یک توپ گلف یا حتی بزرگ تر هم شود.

تشخیص جوش های روی باسن

تشخیص جوش در باسن به طور معمول کار ساده ای است زیرا فرد می تواند با معاینه آن را تشخیص دهد. در صورت تخلیه می توان نمونه ای از آن را برای آزمایش وجود باکتری ها به ویژه استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی ‌سیلین به آزمایشگاه فرستاد، همچنین پزشک می تواند از نمونه های ادرار یا خون برای آزمایش دیابت زمینه ای، عفونت سیستمیک یا بیماری دیگر استفاده کند. از افراد یا اعضای نزدیک خانواده نیز آزمایش گرفته می شود تا نتیجه گرفت آیا آنها ناقل باکتری های استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی‌ سیلین هستند یا خیر.

بیشتر بخوانید:آیا هندوانه چاق کننده است؟

جلوگیری از بروز جوش روی باسن

باکتری های حاصل از جوش مسری هستند، بنابراین باید اقدامات لازم برای کاهش خطر عود یا گسترش آنها انجام شود. نکاتی برای پیشگیری شامل موارد زیر است:

  • رعایت بهداشت شخصی مانند حمام منظم و شستن دست ها با آب و صابون
  • استفاده از ضدعفونی کننده دست مبتنی بر الکل به ویژه پس از لمس جوش
  • خودداری از به اشتراک گذاشتن وسایل شخصی مانند حوله، لباس یا تیغ
  • تمیز نگه داشتن سطوح مانند پیشخوان ها، دستگیره های در، وان حمام و توالت فرنگی
  • پوشیدن شلوارهای گشاد و لباس زیرهای گشاد و نخی در خانه
  • مصرف مکمل های ویتامین های A، B5، C و E، زینک و امگا3
  • نوشیدن آب فراوان
  • حذف فست فود، مواد غذایی شیرین و شور و رعایت برنامه غذایی سالم
  • نابود کردن باکتری برای خانوارهای مبتلا به عفونت های مکرر استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی ‌سیلین برای جلوگیری از بروز عفونت های آینده توصیه می شود. هدف از این فرایند کاهش میزان باکتری های استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی ‌سیلین حمل شده روی پوست است.
  • پزشکان به احتمال زیاد یک برنامه درمانی 5 روزه با یک پماد آنتی بیوتیک (موپیروسین) در بینی و یک صابون دارویی (کلرهگزیدین) را تجویز می کند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت عدم بهبود جوش روی باسن با کمپرس گرم طی چند روز مراجعه به پزشک توصیه می شود. در صورت تورم یا تشدید درد جوش، گسترش قرمزی یا بروز تب فرد باید زودتر به پزشک مراجعه کند. در برخی  موارد جوش می تواند منجر به بروز عفونت عمیق تری شود که تحت عنوان آبسه نیز شناخته می شود. برای این موارد ضمن تخلیه ممکن است سایر درمان های دیگر توسط فرد متخصص نیز نیاز باشد. برای افراد دارای مشکلات سیستم ایمنی این عفونت ها می توانند جدی و خطرناک باشند.

چشم انداز

در بیشتر موارد جوش های کوچک روی باسن طی یک تا 2 هفته خود به خود بهبود می یابند. درمان های خانگی نیز ممکن است به تسریع روند بهبودی کمک کنند. جوش هایی که بزرگ تر می شوند به خودی خود بهبود نمی یابند و علائم دیگری نیز بروز پیدا می کنند یا حتی عود می کنند، بنابراین احتمال می رود به تخلیه یا درمان گسترده تر نیاز باشد. عود جوش یکی از عوارض شایع مرتبط با جوش در باسن است.

جوش های روی باسن بندرت منجر به عفونت های سیستمیک یا تب می شوند مگر اینکه به بیماری زمینه ای دیگری مرتبط باشند. جوش های ناشی از استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی ‌سیلین به احتمال زیاد منجر به بروز عوارض جدی می شوند. جوش هایی که توسط استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین ایجاد نشوند به ندرت اثر طولانی مدت دارند، اما احتمال می رود باعث ایجاد زخم شوند.

مترجم: الهه زارعی

درمان جوش های کشاله ران و باسن

با جوش‌های روی باسن باید چه کار کرد؟ 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
عتیق الله امینی

عتیق الله امینی

1399-12-27 - 10:55 پاسخ

من خیلی وقت است از جوش روی باسنم ازیت هستم

مریم

مریم

1399-06-01 - 11:01 پاسخ

سلام من موهام خیلی کم پشته و نازکه موهامم حالت داره باید چکار کنم