آیا دوچرخه سواری باعث پهن شدن باسن می گردد؟

atoosamirzavandi
به دنبال انجام ورزش دوچرخه سواری، علاوه بر افزایش توان قلبی- عروقی (استقامتی) ، عضلات باسن، ران و ساق پا حجیم تر شده و قدرت عضلات اندام تحتانی افزایش می یابد.

دوچرخه سواری ورزشی است که امروزه طرفداران بسیاری پیدا کرده است بخصوص محبوبت زیادی در بین خانم ها دارد. استفاده از دوچرخه علاوه بر این که از شدت آلودگی هوا می کاهد می تواند بر بدن و تقویت عضلات آن بسیار کمک کند. در این مقاله به فواید استفاده از ورزش و تاثیر آن بر نواحی مختلف بدن پرداخته شده است.

تقویت سیستم قلبی و عروقی

دوچرخه سواری یکی از محبوبترین روشها برای افرادیست که مایل به تقویت قلب و ریه های خود هستند. دوچرخه سواری منظم، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را به میزان ۵۰ درصد کاهش میدهد. همچنین، ورزش های هوازی منظم روی دوچرخه، ریه ها را تقویت کرده و به آنها امکان میدهد تا اکسیژن بیشتری را جذب کرده و سطح انرژی شما را بالا ببرند.

داشتن قلب و ریه هایی قوی نه تنها از پیش آمدن شرایط خطرناک قلبی عروقی مانند بیماری عروق کرونر، فشارخون، تصلب شریان و سندرم متابولیک جلوگیری می کند، بلکه برای فعالیت روزانه شما نیز انرژی بیشتری فراهم میکند. آیا هر بار که از پله ها بالا میروید دچار تنگی نفس می شوید؟ دوچرخه سواری به میزان حداقل ۲۰ دقیقه در روز، شما را قادر می سازد تا کارهای بیشتری را تنها با نصف انرژی انجام دهید.

سلامت ذهن

کمتر چیزی بدتر از پایان دادن به یک روز کاری با حالتی خسته و کسل است. تحقیقات نشان داده است که ورزش های منظم تاثیر مثبتی روی مغز شما به جای میگذارند. با این حال، تمام ورزشها به یک میزان تاثیرگذار نیستند.

امروزه افزایش احساس اعتماد به نفس که بعنوان یک فاکتور ضد افسردگی عمل میکند در دوچرخه سواران، به اثبات رسیده است. اگر یک روز بد را سپری کرده اید، کمتر چیزی بیشتر از دوچرخه سواری به شما کمک میکند تا استرس را از خود دور کنید. دلیل این امر آنست که دوچرخه سواری باعث ترشح موادی میشود که سطح کورتیزول (یکی از هورمون های اصلی مرتبط با استرس) را مرتب میکنند.

این ورزش همچنین یک راه مناسب برای پیدا کردن دوستان جدید است؛ نه فقط به این خاطر که یک فعالیت بیرون از خانه و در جوی آرام است، بلکه به این دلیل که افرادیکه بطور منظم ورزش میکنند، سطوح کمتری از اضطراب اجتماعی و استرس را تجربه میکنند.

کاهش وزن

حال اگر تمام آنچه خواندید شما را متقاعد نکرد، بهترین را برای آخر گذاشته ایم. نظرسنجی ها نشان داده است که اکثریت افرادی که ورزش می کنند، علاقمند به کاهش وزن خود هستند. اضافه وزن یکی از مشکلات بزرگ در دنیای مدرن است. سبک زندگی کم تحرک ما بدین معناست که ورزش به جای اینکه بخشی از زندگی روزمره ما باشد، از نظر بسیاری از ما کاری طاقت فرسا بشمار می آید.

اما حفظ تناسب اندام آسانتر از آنیست که به نظر می رسد. دوچرخه سواری به شما امکان می دهد تا بدون اینکه عذاب رفتن به باشگاه را تحمل کنید، تناسب اندام خود را حفظ کنید. دوچرخه سواری برای تازه کاران بسیار آسان و ساده است و به راحتی جای خود را در سبک زندگی شما باز می کند. کافیست یک دوچرخه عالی بردارید و بیرون بروید. برای دوچرخه سواری روز بسیار قشنگیست.

افزایش سلول های سفید مغز

 مغز از دو نوع بافت تشکیل شده :بخش خاکستری که تمام سیناپس ها درآن قرار دارد و مرکز فرماندهی بدن است و بخش سفید که با استفاده از آکسون ها، بخش های متفاوت سلول های خاکستری را به هم وصل می کند و کانون ارتباطات است

 

هرچه قدر سلول های سفید مغزتان بیشتر باشد، سریع تر می توانید ارتباطات مهم مغز را برقرار کنید، بنابراین هر چیزی که تعداد این سلول ها را افزایش دهد خوب است. تحقیقی جدید در هلند نشان داده دوچرخه سواری دقیقا” همین کار را می کند؛ یعنی فشردگی و استحکام سلول های سفید مغز را در برداشته و ارتباطات مغز را سرعت می دهد.

کدام ماهیچه ها با دوچرخه سواری تقویت می شوند.

ﺣﺘﯽ ﺑﺎ ﺗﻨﺎ ﭼﻨﺪ ﻣﺎﯾﻞ دوﭼﺮﺧﻪ ﺳﻮاری، ﻣﺎھﯿﭽﻪ ھﺎﯾﺘﺎن از ﻓﻮاﯾﺪ آن ﺑﺮه ﻣﻨﺪ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ. ﻋﻀﻼت اﺻﻠﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ھﻨﮕﺎم دوﭼﺮﺧﻪ ﺳﻮاری اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ ﻋﻀﻼت ﻗﺴﻤﺖ ﺑﺎﻻی ران ، ﻋﻀﻼت پشت ران و ﻋﻀﻼت ﺳﺎق ﭘﺎ ھﺴﺘﻨﺪ. علاوه بر عضلات ذکر شده دوچرخه سواری سبب تقویت مهمترین عضله بدن یعنی قلب می شود.

آیا دوچرخه سواری باعث پهن شدن باسن می شود.

با مشاهدة اندام ورزشکاران قهرمان دوچرخه سواری، متوجه می شویم که چنین باوری صحت ندارد. شکل لگن و پهنای آن، ویژگی ارثی است. البته واضح است که به دنبال انجام ورزش دوچرخه سواری، علاوه بر افزایش توان قلبی- عروقی (استقامتی) ، عضلات باسن، ران و ساق پا حجیم تر شده و قدرت عضلات اندام تحتانی افزایش می یابد. افزایش تودة عضلانی، به ویژه در افراد چاق ممکن است در ابتدا به صورت حجیم تر شدن این اندام ها یا پهن شدن باسن، به نظر آید. ولی در صورت انجام صحیح تمرینات ورزشی و کاهش حجم توده های چربی بدن و جایگزین شدن بافت عضلانی، این تغییر شکل ایجاد نخواهد شد. توصیه می شود که افراد در ابتدا با شدت کم (دندة سبک) تمرین کنند و به تدریج با افزایش توان عضلانی و نیز قلبی عروقی، تمرینات را با شدت بیشتر انجام دهند.

 کاهش ریسک ابتلا به سرطان با دوچرخه سواری

دوچرخه سواری برای سلامت جنسی خانم ها خطرناک است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ