کاتالونیا کجاست؟

پانته آ توتونپیان
کاتالونیا یکی از بخش های شمال شرقی کشور اسپانیاست که در طی روزهای آینده اعلام استقلال خواهد کرد.

کاتالونیا

کاتالونیا یکی از بخش های شمال شرقی کشور اسپانیاست که در طی روزهای آینده اعلام استقلال خواهد کرد.

کاتولینا از لحاظ مالی و بانکداری هنوز استقلالی ندارد و مختار کشور اسپانیاست.

پایتخت کاتالونیا

مرکز کاتالونیا شهر بارسلون است.

این بخش از چهار استان تشکیل شده‌است که عبارتنداز:

استان بارسلون
استان خرنا
استان لریدا
استان تاراگونا
زبان

زبان کشور کاتالونیا

بر پایه آخرین سرشماری که توسط دولت در سال ۲۰۰۹ انجام گرفت. اکثریت مردم اسپانیایی را به عنوان زبان خود بیان کردند(۴۶٫۵۳٪ اسپانیایی و ۳۷٫۲۶٪ کاتالان). در استفاده روزانه ۴۵٫۹۲٪ ادعا داشتند بیشتر از زبان اسپانیایی و ۳۵٫۵۴٪ از زبان کاتالان به عنوان زبان اصلی و ۱۱٫۹۵٪ نیز ادعا داشتند که از هر دو زبان به یک میزان استفاده می‌کنند. تفاوت قابل توجهی که بین بارسلونا (و تا حدود کمتری منطقه تارگونا) با دیگر نقاط کاتالان دیده می‌شود این است که زبان اسپانیایی در این دو منطقه بیشتر از دیگر مناطق صحبت می‌شود در حالی که در سایر مناطق این ایالت زبان کاتالان غالب است

آثار باستانی و دیدنی های کاتالونیا 

آثار زیر ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو درکاتالونیا قرار دارند:

مرکز باستان‌شناسی در استان تاراگونا
کلیسای رومی وار وال دو بوآ در استان یدا
قلعه پوبلت در تاراگونا
آثار معماری لوییز دومانچه‌ای مونتانر
قصر موسیقی کاتالان در بارسلونا
بیمارستان سنت پائول در بارسلونا
آثار معماری آنتونی گادی
کلیسای خاندان مقدس (ساگرادا فامیلیا) در بارسلونا
کازا میلا در بارسلونا
کازا باتیو در بارسلونا
کازا ویسنس در بارسلونا
پائو گول در بارسلونا
پارک گول در بارسلونا

‎گرایش‌های جدایی خواهانه در کاتالان که در دهه‌های گذشته در اقلیت بود در سال‌های اخیر قدرت بیشتری گرفته‌اند. جدایی‌خواهان کاتالونیا و شماری از اقتصاددانان معتقدند جدایی این ایالت از دولت مرکزی به سود آن خواهد بود چرا که ۲۷ درصد صادرات اسپانیا از این منطقه است و ۲۵ درصد توریست‌های اسپانیا نیز مقصدشان کاتالونیا است. همچنین سهمی که کاتالونیا از دولت مرکزی می‌گیرد ۱۵ میلیارد یورو کمتر از سهمی است که کاتالونیا به خزانه مرکزی می‌پردازند. این در حالیست که برخی کارشناسان اقتصادی دیگر معتقدند کاتالونیای مستقل به لحاظ اقتصادی توان ادامه حیات ندارد به ویژه اگر به عضویت اتحادیه اروپا پذیرفته نشود و صادراتش به اسپانیا نیز قطع شود.
‎طبق آخرین همه‌پرسی در ژوِییه ۲۰۰۶ کاتالونیا به بخشی خودمختار تبدیل شد و از نظر درآمدهای مالیاتی و کنترل بر مرزها و فرودگاه‌ها و قوانین مهاجرتی مستقل‌تر از قبل شد.
آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو
آثار زیر ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو در کاتالونیا قرار دارند:
مرکز باستان‌شناسی در استان تاراگونا کلیسای رومی وار وال دو بوآ در استان یدا قلعه پوبلت در تاراگونا آثار معماری لوییز دومانچه‌ای مونتانر قصر موسیقی کاتالان در بارسلونا بیمارستان سنت پائول در بارسلونا آثار معماری آنتونی گادی کلیسای خاندان مقدس (ساگرادا فامیلیا) در بارسلونا کازا میلا در بارسلونا کازا باتیو در بارسلونا کازا ویسنس در بارسلونا پائو گول در بارسلونا پارک گول در بارسلونا دولت محلی کاتالونیا اعلام کرد که طبق نتایج اولیه همه پرسی روز یکشنبه ۹۰ ممیز ۹ صدم درصد از رای دهندگان به استقلال از اسپانیا رای دادند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ