خواب رفتن طولانی دست و پا نشانه بیماری خطرناکی است!

toranj
اگر مدت زمان خواب رفتن دست و پایتان زیاد است حتما به پزشک مراجعه کنید چرا که نشانه بیماری جدی و خطرناکی است.

به گزارش الودکتر: در طول عمر هر انسان خواب رفتن دست و پا هزاران بار اتفاق می افتد به طوری که بعد از یک مدت یک پدیده عدی می شود اما بهتر است بدانید اگر مدت زمان خواب رفتن دست و پایتان طولانی باشد این یک هشدار برای بیماری خطرناکی است که این روزها جوانان را تهدید می کند.

خواب رفتن دست و پا

وقتی برای مدت زیادی در حالتی یکنواخت می‌نشینیم ناگهان متوجه می‌شویم که پایمان کرخ و سنگین شده و موقع حرکت سوزن‌سوزن می‌شود. این علائم را اصطلاحا شکایات حسی خواب رفتن دست یا پا می‌نامند.

این حالت در اغلب موارد بی‌ضرر است و خطری ندارد، سریع ظاهر می‌شود و سریع هم از بین می‌رود. اندام را حرکت می‌دهیم یا شل می‌گذاریم تا آرام‌آرام این حالت‌ رفع شود و پایمان به وضعیت طبیعی برگردد. همین حالت در دست‌ها هم رخ می‌دهد. اصولا هر قسمت از بدن می‌تواند خواب برود. اما چرا؟

دلیلش معمولا یک یا چند عصب است؛اعصابی که تحت فشار قرار گرفته‌اند یا اکسیژن و مواد غذایی لازم را مثلا به علت بد نشستن دریافت نمی‌کنند. در این صورت اطلاعاتی که دائما میان آن عصب و مغز در جریان است درست رد و بدل نمی‌شود. وقتی عملکرد انتقال پیام‌ها از اعصاب محیطی به مغز مختل شد پارستزی یا حالاتی مانند مورمور یا گزگز شدن آن موضع خاص رخ می‌دهد.
اگر اطلاعات مربوط به این عصب گیرافتاده به مغز ارسال شود مغز به ما فرمان می‌دهد که با حرکت کردن، آن عصب را از فشار برهانیم. در غیر این صورت دست یا پایمان مدت زیادی در حالت خواب‌رفته باقی مانده و کرخ می‌شود.

با این حال اگر کسی دست و پایش اغلب مواقع خواب می‌رود و با حرکت هم مدتی طولانی لازم است که به وضعیت طبیعی برگردد باید به پزشک مراجعه کند، چون که این می‌تواند علامتی از یک بیماری خطرناکی باشد. برای مثال در بیماری‌های بیرون‌زدگی دیسک کمر، مولتیپل اسکلروزیس (ام‌اس) یا پلی‌نوروپاتی که آسیب اعصاب محیطی است چنین علامتی وجود دارد. پلی‌نوروپاتی یک بیماری ارثی است که در آن اعصاب به فشار بسیار حساس‌اند.

مهم ترین علل خواب رفتن دست و پا که  نباید از آن غافل شوید

اگر خواب رفتن دست و پا مکررا اتفاق می‌افتد، یافتن علت اصلی آن بسیار مهم است زیرا اگر در ابتدای بروز مشکل آن را تحت کنترل خود درآورید از عواقب جدی آن در آینده در امان خواهید بود.

1. خواب رفتن دست و پا بر اثر سندرم به دام افتادن عصب Nerve Entrapment Syndrome

شامل اختلالاتی مثل سندرم تونل کارپال Carpal tunnel syndrome، فلج عصب اولنار ulnar،از اعصاب مهم اندام فوقانی، فلج عصب پرونئال peroneal، شاخه‌ای از عصب سیاتیک و فلج عصب شعاعی است.

2. خواب رفتن دست و پا بر اثر بیماری‌های سیستماتیکsystematic sclerosis

این بیماری‌ها شامل انواع اختلالات کلیوی، بیماری‌های کبد، آسیب‌های وریدی و بیماری‌های خونی، آمیلوئیدوز* amyloidosis، بیماری‌های بافت هم‌بند و التهابات مزمن، عدم تعادل هورمون‌ها (مثل کم‌کاری تیروئید)، تومورهای خوش‌خیم که به اعصاب حمله می‌کنند و سرطان‌ها می‌شوند.

*  آمیلوئیدوزamyloidosis : به انباشت و رسوب پروتئین آمیلوئید در بافت ها و اندام های سراسر بدن گفته می شود. در صورت درمان نشدن بسیار کشنده است.

3. خواب رفتن دست و پا بر اثر کمبود ویتامین ها

ویتامین‌های E ،B1 ،B6 ،B۱۲ و نیاسین niacin یا ویتامین B3 برای عملکرد سالم عصب، ضروری هستند.کمبود ویتامین B۱۲ می‌تواند به کم‌خونی خطرناک منجر شود و این کم‌خونی از علل مهم نوروپاتی محیطی* peripheral-neuropathy است. اما برعکس، ازدیاد ویتامین B۶ باعث خواب رفتن دست و پا می‌شود.

*نوروپاتی محیطی peripheral neuropathy :اختلال در اعصابی است که از مغز و طناب نخاعی سرچشمه می گیرند. بیماران مبتلا به نوروپاتی محیطی ممکن است شرایطی همانند خارش، بی حسی و احساس غیرمعمول، ضعف و دردهای سوزاننده را تجربه کنند.

4. خواب رفتن دست و پا بر اثر ترکیبات سمی (زهرابه)

در فلزات سنگین مثل سرب، آرسنیک، جیوه و ترکیبات تالیوم، برخی مواد شیمیایی صنعتی و زیست محیطی وجود دارد. البته برخی داروها به ویژه داروهای شیمی درمانی که مخصوصا برای سرطان ریه استفاده می‌شوند و بعضی داروهای ضدویروسی و آنتی‌بیوتیک‌ها هم حاوی این مواد هستند. ورود این ترکیبات سمی به بدن احتمال به خواب رفتن دست و پا را افزایش می دهد.

اگر دست و پاهایتان زیاد خواب می رود بخوانید!
آیا خواب رفتن دست و پا نشانه ی دیابت است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ