نفس بکشید، وزن کم کنید

شما می‌توانید فقط با نفس کشیدن، وزن کم کنید!

مگی فاکس- شما می‌توانید فقط با نفس کشیدن، وزن کم کنید!
این سرخط خبر برای اینکه حقیقت داشته باشد بیش از حد خوب است، اما واقعیتی علمی است که در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شده است.
روبن میرمن و آندرو براون در دانشگاه نیوساوث وبز در استرالیا حساب کردند که با نفس کشیدن چقدر از وزن کاسته می‌شود. خبر خوب این است که هر نفس نه تنها فقط آب حمل نمی‌کند، بلکه اتم‌های کربن را درست از سلول‌های چربی‌تان بیرون می‌کشد.
اما خبر بد این است که این مقدار خیلی زیاد نیست
میرمن و براون محاسبات را انجام دادند و متوجه شدند که وقتی ۱۰ کیلوگرم از چربی در روندی به نام اکسید شدن در هم می‌شکند، ۸.۴ کیلوگرم آن به شکل دی‌اکسید کربن از بدن خارج می‌شود و بقیه‌اش هم به شکل بخار آب با نفس کشیدن بیرون می‌رود.
آن‌ها در گزارش‌شان که در شماره کریسمس مجله بی‌ام‌جی منتشر شد، نوشتند: «محاسبات ما نشان می‌دهد که ریه‌ها اولین عضو دفع‌کننده چربی در بدن است.»
آن‌ها گفتند اکثر مردم این را نمی‌فهمند. آن‌ها نوشتند: «ما با تصورات غلط گسترده‌ای درباره این‌که انسان‌ها چگونه وزن از دست می‌دهند، مواجه شدیم، تصورات نادرست پزشکان عمومی، متخصصان تغذیه و مربیان شخصی. اکثر مردم فکر می‌کنند که چربی به انرژی یا گرما تبدیل می‌شود که قانون بقای جرم را نقض می‌کند.»
در واقع چربی به عناصر کربن، هیدروژن و اکسیژن شکسته می‌شود. هیدروژن که سبک‌ترین‌شان است با اکسیژن ترکیب می‌شود تا آب را بسازد. این سه عنصر اساس انسان، از جمله کربوهیدرات‌ها و چربی را می‌سازند.
ساید این علت واقعی آن است که ورزش به کاهش وزن کمک می‌کند. چون سرعت تنفس را بالا می‌برد. هرچه بیشتر نفس بکشید، کربن بیشتری از دست می‌دهید.  و وقتی نشسته‌اید پای تلویزیون یا حتا وقتی که خواب هستید مقدار کمی وزن از دست می‌دهید.
متاسفانه موجود زنده به راحتی این کاهش وزن را جبران می‌کند. و این واقعیت ناراحت‌کننده را تغییر نمی‌دهد که نیم کیلو وزن بدن برابر با ۳۲۰۰ کالری است.
میرمن و براون نوشتند: «برای مقایسه، یک کلوچه ۱۰۰ گرمی، ۲۰ درصد از نیاز روزانه انسان به انرژی را تامین می‌کند. فعالیت فیزیکی به عنوان یک استراتژی کاهش وزن با مقدار کمی غذای بیشتر خنثا می‌شود.»
(منبع: nbcnews)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ