علائم عجیب سرطان ریه که باید بدانید

sahar.d
طبق آمارهای جهانی سرطان ریه شایع‌ترین دلیل مرگ و میر مربوط به سرطان در بین زنان و مردان در سرتاسر ئنیا است. شناخت علایم این بیماری به تشخیص زودهنگام و بهوبد کمک فراوانی می کند.

سرطان ریه نیز مانند سایر سرطان ها توسط فعال شدن آنکوژن یا غیرفعال شدن ژن‌های سرکوبگر تومور آغاز می‌شود. شایع‌ترین علت سرطان ریه قرار گرفتن در معرض دود دخانیات و بخصوص سیگار برای مدتی طولانی است که دلیل ۹۰٪ سرطان‌های ریه است. درصد ابتلا به سرطان ریه در افرادی که سیگار نمی‌کشند ۱۵٪ است. آلودگی هوای بیرون تأثیر ناچیزی روی افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه دارد. تشخیص به موقع نقش موثری در کنترل پیشرفت و حتی درمان این بیماری دارد. شاید شما نیز با علایم اولیه و عجیب سرطان ریه آشنا باشید، به همین دلیل قصد داریم در این مطلب علایم عجیبی که از سرطان ریه خبر می دهند را به شما معرفی کنیم.

سرفه‌های ادامه دار

بیشتر افراد مبتلا به سرطان ریه سرفه می‌کنند که گهگاه با خون همراه است. بالا آوردن ترشحات غلیظ و مایل به قرمز نیز می‌تواند از علائم اولیه‌ی سرطان ریه باشد. اما حتی اگر سرفه‌های خشک دارید، در صورت ادامه دار شدن آن‌ها بیش از یک ماه باید برای چکاپ به پزشک مراجعه کنید.

درد قفسه سینه

به درد قفسه سینه درد پشت یا کمر، دردی که جدید است و از بین نمی‌رود، باید توجه کرد. ممکن است احساس تنگی یا درد شدید داشته باشید که می‌تواند با تنفس عمیق، سرفه یا خنده بروز کند. دکتر فلورس می‌گوید: شما در جایی که تومور قرار گرفته است، احساس درد می‌کنید.  تومور در هر جهتی باشد، شما در آن جهت احساس درد خواهید کرد، اگر تومور به سمت پشت قفسه سینه باشد، شما در پشت، احساس درد خواهید کرد. هر گونه درد قفسه سینه به شما هشدار می‌دهد که به پزشک مراجعه کنید. درد قفسه سینه همچنین ممکن است نشانه حمله قلبی باشد.

تنگی نفس

اگر بعد از بالا رفتن از پله‌ها یا پیاده روی روزانه، ناگهان دچار نفس نفس زدن شدید، می‌تواند نشانه‌ای از سرطان ریه باشد. دکتر فلورس می‌گوید: تنگی نفس می‌تواند ناشی از مسدود شدن نای توسط تومور باشد. همچنین می‌تواند ناشی از انباشت مایع در قفسه سینه باشد که بر ریه فشار وارد کرده و باعث کمبود هوا می‌شود. وقتی سرطان در دیواره ریه تشکیل می‌شود، موجب ایجاد مایع در قفسه سینه شما می‌شود و با اینکه قفسه سینه شما قادر است بین ۳ تا ۴ لیتر مایع را در قفسه سینه شما نگه دارد، اما با این حال، وقتی به طور کامل ریه‌ها قادر به دریافت هوا به میزان کافی نیستند. دشواری تنفس به هنگام نشستن یا دراز کشیدن نیز می‌تواند یکی از نشانه‌های بیماری شدید باشد.

عفونت‌های مزمن

بیشتر اوقات، ویروس‌ها عامل عفونت‌هایی مانند برونشیت مزمن هستند. اما اگر مکرراً بیمار می‌شوید و انگار با هر بیماری در ناحیه‌ی قفسه سینه‌تان با مشکل روبرو می‌شوید، می‌تواند علامت سرطان ریه باشد.

کاهش وزن

بدون اینکه ورزش کنید یا تغییری در رژیم غذایی خود بدهید وزن کم کرده‌اید؟ در هر نوع سرطانی، یک تومور پیشرفته می‌تواند پروتئین‌هایی ایجاد کند که به بدن دستور کاهش وزن بدهند. به همین دلیل است که در چنین مواردی، کاهش اشتها نیز وجود دارد.
استخوان درد
اگر سرطان ریه به سایر اندام‌های بدن سرایت کرده باشد ممکن است احساس درد در اعماق استخوان‌ها یا مفاصلتان داشته باشید. معمولاً کمر و لگن، نقاط درد هستند.

خشن شدن صدا

اگر یک تغییر قابل توجه در صدای خود حس کردید، یا اگر شخص دیگری اشاره می کند که صدای شما عمیق تر، خفیف تر و یا خشن تر بنظر می رسد، با دکتر خود مشورت کنید. این می تواند ناشی از یک سرماخوردگی ساده باشد، اما این علامت ممکن است در مواردی بیش از دو هفته طول بکشد که نشان از موضوعی جدی تر از سرماخوردگی دارد. تغییر صدای مربوط به سرطان ریه وقتی که تومور روی عصب های حنجره تاثیر می گذارد، ممکن است رخ دهد. 

تورم در گردن و صورت

اگر تومور در ریه به وناکاوای فوقانی یا همان ورید اجوف فشار وارد کند (سیاهرگ بزرگی که خون را از سر و دست‌ها به قلب می‌رساند)، ممکن است متوجه تورم در گردن و صورت شوید. دست‌ها و بالای قفسه سینه نیز ممکن است متورم شوند.

 خستگی ناتوان کننده

این خستگی با احساس خستگی معمولی فرق دارد. فرد احساس می‌کند آن‌قدر خسته و از پا افتاده است که نمی‌تواند حتی خود را به رختخوابش برساند و ظاهراً هر چقدر هم که استراحت کند فایده‌ای ندارد. 80 درصد از مبتلایان به سرطان ریه، خستگی مفرط را به عنوان یک علامت بارز دارند.

ضعف عضلانی

سرطان ریه علاوه بر اندام‌ها بر عضلات نیز اثر می‌گذارد. یکی از اولین قسمت‌هایی که تحت تأثیر قرار می‌گیرد، باسن است. ممکن است متوجه شوید حتی بلند شدن از روی صندلی نیز برایتان دشوار است. ضعف در شانه‌ها، دست‌ها و پاها نیز معمولاً دیده می‌شود.

بالا بودن میزان کلسیم

برخی از انواع خاصی از سرطان ریه می‌توانند موادی هورمون مانند تولید کنند که تعادل مواد معدنی را در بدن به هم بزند. در برخی موارد، کلسیم زیادی وارد جریان خون می‌شود. هر چند تا زمانی که پزشک آزمایش تجویز نکند شما متوجه بالا بودن میزان کلسیم در بدنتان نخواهید شد، اما بالا بودن کلسیم، علائم دیگری نیز دارد: تکرر ادرار، تشنگی مفرط، یبوست، تهوع، شکم درد و سرگیجه.

سرطان ریه؛ مرگبارترین سرطان ایران!

ارزانترین داروی طبیعی علیه سرطان ریه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ