مضرات پنهان این نان ها!

faateme1366
نان لواش و تافتون به دلایل مختلف ممکن است مضراتی داشته باشد. با خواندن این مطلب عجیب ترین مضرات پنهان نان لواش و تافتون را می دانید.

 

نان لواش و اینهمه کالری؟

به گزارش سایت الودکتر، نان ‌های سفیداز آردهای تصفیه‌شده به نام آرد تی 55 تهیه می‌شوند. در هر 100 گرم از این آردها 0.55 گرم مواد معدنی وجود دارد. حتماً می‌دانید که بدن ما به املاح و مواد معدنی نیاز دارد تا در سلامت بماند. حالا اجازه دهید این میزان مواد معدنی را با عناصر مغذی آرد تی 150 که برای تهیه‌ی نان ‌های سبوس‌دار استفاده می‌شود مقایسه کنیم. باید بدانید که هر 100 گرم آرد تصفیه نشده ای که برای تهیه‌ی نان  سبوس‌دار استفاده می‌شود حاوی حدود 1.5 گرم مواد معدنی است. واقعیت این است که میزان کالری که این نان ‌ها به بدن تحمیل می‌کنند بیشتر از مواد مغذی آن‌هاست؛ یعنی اینکه شما یک ماده‌ی غذایی را با میل و اشتها می‌خورید و دستگاه گوارشتان را به زحمت می‌اندازید اما برای دریافت مواد غذایی ناچیز در حد هیچ.

 

نان های سفید شما را معتاد می کند؟

همان طور که گفتیم نان ‌های سفیداز قند (نشاسته،85 درصد) تشکیل شده‌اند و مانند هر ماده‌ی غذایی قندی دیگر احتمال اعتیاد غذایی در آن‌ها بالاست. اگر اهل ساندویچ باشید خواهید دید که با خوردن هر باگت مشتاق تر می‌شوید و بیشتر و بیشتر به سمت این نان ‌ها می‌روید. دلیلش همان قند موجود در آن است که اعتیادآور است.

 

این نان ها قند خون را بالا می برند

اگر به درستی نمی‌دانید که شاخص گلیسمی دقیقاً چیست باید بگوییم این شاخص به قدرت هر ماده‌ی غذایی برای بالا بردن قند خون گفته می‌شود. به بیان دیگر هر ماده‌ی غذایی که شاخص گلیسمی بالایی دارد با سرعت بیشتری قند خون را بالا می‌برد. زمانی که قند خون بالا می‌رود بدن انسولین بیشتری تولید می‌کند تا با سرعت بیشتری قند خون را پایین بیاورد. البته این اتفاق در بدن یک امر عادی است؛ اما باید بدانید این شاخص برای نان ‌های سفید95 است و با سرعت خیلی زیادی باعث بالا رفتن قند خون و ترشح انسولین می‌شود. ادامه‌ی این روند باعث می‌شود که به مرور سلول‌ها در برابر انسولین مقاومت نشان دهند و این مسئله نیز بدن را در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 قرار می‌دهد. از طرف دیگر انسولین نمی‌تواند در طولانی مدت تمام این قندها را به صورت گلیکوژن (ذخیره‌ی قند) در آورد و آن‌ها را به چربی تبدیل می‌کند.

 

یبوست، هدیه نان های سفید

در نان  سفید، فسفر و منیزیم که از عناصر حیاتى لازم براى بدن هستند وجود ندارد همچنین نان  سفید در کاهش نسل بشر تأثیر دارد و آدمى را کم‏ خون مى‏‌کند چرا که ویتامین‌ها در افزایش نسل اثر گزار است و مهمترین ضرر مصرف نان  سفید یبوست است که به ام الامراض تشبیه شده است چرا که یبوست سرچشمه بروز بسیاری از بیماری‌هاست.

 

نکات مهم درباره بهترین و بدترین نان

بر اساس توصیه سازمان بهداشت جهانی، نان  باید پر فیبر (پر سبوس) و کم نمک باشد تا علاوه بر تامین فیبر مورد نیاز روزانه انسان به مقدار ۳۰ گرم و املاح (آهن، کلسیم، فسفر، روی، منیزیم) مورد نیاز بدن، از بروز بیماری‌های غیر واگیر مانند چاقی، قند خون، چربی خون، فشارخون، سکته قلبی و مغزی نیز جلو گیری کند. از آنجایی که در کشور ما، نان  بیشترین استفاده را در خانواده کربوهیدرات‌ها دارد، نقش مهمی را در سبد غذایی ایفا می‌کند، لذا باید از هر نظر کامل باشد و ضمن تامین انرژی مورد نیاز بدن، سلامتی افراد را نیز بیمه کند. استفاده از نان ‌های کامل و سبوس دار به جای نان ‌های با آرد سفید، ضرورت دارد، اگر آرد سبوس دار باشد، در این صورت اسید فیتیک سبوس توسط مخمر‌ها در طی تخمیر می‌شکند و خاصیت دفع کنندگی خود را از دست می‌دهد و هضم و جذب آن بهتر شده و خاصیت تغذیه‌ای پیدا می‌کند. واقعیت این است که سبوس پاشیده شده روی نان  خاصیت تغذیه‌ای ندارد و برعکس به دلیل داشتن اسید فیتیک از جذب املاح غذا جلوگیری و باعث دفع آن می‌شود. سبوس باید در آرد موجود بوده و تخمیر شود تا خاصیت تغذیه‌ای داشته باشد بنابراین پوسته‌هایی که روی نان  می‌پاشند نه تنها خاصیت تغذیه‌ای ندارد بلکه باعث عدم جذب املاح غذا می‌شود.

 

فهرست مضرات نان  لواش و تافتون

فقدان تخمیر کامل و طولانی در برخی از نان ‌های لواش و تافتون و استفاده از جوش شیرین که به شدت قلیایی بوده و سبب تخمیر سریع می‌شود منجر به بروز عوارضی نظیر کم‌خونی،پوکی استخوان،سوءهاضمه،افسردگی، بی‌حالی، افزایش فشار خون، سوزش جدار داخلی معده و سوء جذب آهن و کلسیم در بدن می‌شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ