برای تابستان عینک آفتابی مناسب بخرید!

برای دانستن ویژگی های عینک آفتابی مناسب این مطلب را بخوانید.

به گزارش الودکتر: باید برای تابستان از عینک آفتابی با ویژگی های مناسبی استفاده کنید تا به چشم هایتان و همچنین به پوست دور چشمتان آسیبی وارد نشود.

ویژگی های عینک آفتابی مناسب تابستان

عینک‌های آفتابی نامناسب فرد را مستعد ابتلا به آب مروارید می‌کند،‌ عینک‌های آفتابی را به هیچ عنوان از دستفروشان تهیه نکنید

ذاکر محمدی متخصص چشم‌پزشکی  در ارتباط با عینک‌ها‌ی آفتابی مناسب در فصل تابستان، اظهار داشت: عینک‌ها باید مانع از تأثیر اشعه ماوراء بنفش به چشم شوند و به طور کامل این اشعه را در شیشه عینک جذب کنند.

عینک آفتابی باید استاندارد UV400 داشته باشد و زیر ابروها تا نزدیک گونه‌ها را پوشش دهد همچنین باید توجه داشت که عینک‌های غیراستاندارد عوارضی همچون سوزش، خارش چشم و سردرد را می‌تواند به همراه داشته باشد.
ر صورتی که افراد از عینک آفتابی مناسب استفاده نکنند احتمال ابتلا به آب مروارید در آنها بیشتر بوده بنابر این تهیه عینک باید حتماً از عینک‌سازی‌های معتبر صورت گیرد و به هیچ عنوان از دستفروش تهیه نشود.

محمدی با بیان اینکه معمولا عینک‌های ارزان قیمت استاندارد نیستند اما عکس آن صادق نیست خاطرنشان کرد: در بسیاری موارد، عینک‌های گران قیمت، که گاه قیمت آنها به دلیل وجود نام تجاری خاص بالاست، از استاندارد‌های لازم برخوردار نیستند و نمی توانند از چشم‌ها نهایت مراقبت و محافظت را به عمل آورند.

محافظت عینک آفتابی در برابر اشعه UV

دو نوع اشعه UV وجود دارد که برای چشم‌ها خطرناک است. این اشعه‌ها که به آنها UVA و UVB گفته می‌شود می‌توانند از لایه ازون عبور کرده و خود را به زمین برسانند و موجب مشکلاتی برای چشم‌ها شوند. یکی از این مشکلات بیماری آب‌مروارید است که در ایرانی‌ها به میزان زیاد مشاهده می‌شود. از مشکلات دیگر می‌توان به ماکولا اشاره کرد.

برای جلوگیری از اثرات نامطلوب این اشعه‌ها یک عینک آفتابی باید درجه حفاظتی خاصی داشته باشد. یک عینک مناسب باید تا 98‌درصد از طول موج UV ‌را جذب کند تا بتواند در برابر اشعه از چشم محافظت کند. در بسیاری از مراکز خرید عینک آفتابی UV 400 را به شما پیشنهاد می‌کنند و با دستگاه UVسنج آن را اندازه می‌گیرند. منظور این است که این عینک امواجی با طول موج کمتر از 400 که مربوط به طول موج اولترا‌ویولت است را جذب می‌کند و اجازه نمی‌دهد به چشم برسد. ‌البته در این مورد ممکن است تقلب‌هایی نیز مشاهده شود و برخی از  این عینک‌فروشی‌ها دستگاه‌ها را دستکاری کنند. بنابراین توصیه می‌شود عینک خود را از مراکز خرید مطمئن تهیه کنید. گران یا ارزان بودن عینک در این مورد دخیل نیست ولی قاعدتا نمی‌توان عینک‌هایی که با هر طرح و نقش و با قیمت‌های بسیار ارزان ارائه می‌شود را خریداری کرد.

برخی متخصصان نیز معتقدند به وسیله عینک‌های فتوکرومیک می‌توان یک عینک آفتابی مناسب را تشخیص داد. عینک‌های فتوکرومیک در برابر آفتاب و اشعه‌ها تغییر رنگ داده و دودی می‌شوند و وقتی عینک آفتابی را روی آن قرار می‌دهید و با عینک نگاه می‌کنید اگر تغییر رنگ نداد یعنی عینک آفتابی شما مناسب است و اشعه‌های نامناسب را عبور نمی‌دهد ولی اگر تغییر رنگ داد یعنی مناسب نیست و باید فکری به حال عینکتان کنید.

عینک آفتابی پلاریزه

وقتی شما از سطوح صاف، برفی و شیشه‌ای عبور می‌کنید، نوری که از خورشید به سطح این موارد می‌خورد بازتاب یافته و انعکاس آن به چشم برخورد می‌کند. برخورد طولانی‌مدت با این بازتاب‌ها می‌تواند موجب اختلالاتی در بینایی و یا حتی محدودیت در بینایی شود. شیشه پلاریزه عینک‌های آفتابی موجب می‌شود این انعکاس‌ها خنثی شده و تنها نورهای عمودی را بازتاب دهد و دیگر اثری بر روی چشم نداشته باشند. عینک‌های آفتابی که پلاریزه دارند برای افرادی که در برف و کنار آب کار می‌کنند بسیار مفید هستند. همچنین هنگام رانندگی نیز می‌توانند مثمر ثمر واقع شوند.

رنگ عینک آفتابی

عینک‌های آفتابی در رنگ‌های مختلفی در بازار عرضه شده‌اند. هرکس با توجه به سلیقه خود از رنگی از آنها استفاده می‌کند ولی باید به برخی نکات نیز توجه کرد. بهترین رنگ برای عینک رنگ‌های تیره است که می‌توانند قسمت اعظم نور را جذب کرده و اجازه عبور آن و رسیدن به چشم را نمی‌دهند.رنگ‌های زرد و طلایی در عینک‌های آفتابی، در نورهای کمتر قابل استفاده هستند و وقتی شدت نور زیاد است بهتر است از آنها استفاده نشود. رنگ‌های خاکستری و قهوه‌ای بهترین رنگ برای عینک هستند و برای نورهای مختلف قابل استفاده هستند. البته عینک‌های با رنگ شیشه خاکستری بر دیگر رنگ‌ها اولویت دارند زیرا علاوه بر جلوگیری از ورود اشعه‌های مضر خورشید، تغییری در رنگ‌های مشاهده شده از اجسام نیز ایجاد نمی‌کنند.
 

اندازه عینک آفتابی

اندازه مناسب عینک آفتابی با توجه به ابعاد صورت، نوع نیاز و سلیقه افراد، برای هر فرد متفاوت است؛ با این حال بیشتر متخصصان معتقدند که باید از عینک‌های آفتابی بزرگ استفاده شود. عینک‌هایی که بتوانند تمام ناحیه چشم و زیر ابرو را پوشش دهند و اجازه نفوذ اشعه‌های خورشیبد را ندهند. البته استانداردی عمومی نیز برای این موضوع وجود دارد. به طور کلی این طور گفته می‌شود که باید هر شیشه عینک طولی به اندازه 40 تا 62 میلیمتر داشته باشد. پل عینک 14 تا 24 میلیمتر باشد و دسته عینک نیز از 120 تا 150 میلی‌‌‌متر باشد. دسته عینک همچنین باید پهن باشد تا بتواند از کناره‌های چشم محافظت کند. عینک‌های بزرگتر موجب می‌شوند علاوه بر حفاظت از چشم از ناحیه دور پشم نیز حفاظت شود و کمتر شاهد چروک‌های دور چشم باشیم.

چطور بهترین عینک آفتابی دنیا را بخریم؟!

چطور عینک آفتابی تقلبی را از اصل تشخیص بدهیم؟

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ