آیا هویج سیاه به درمان یبوست کمک می کند؟

atoosamirzavandi
از دیگر خواص هویج سیاه کمک به بهبود و کاهش بیماری‌های گوارشی است. آب هویج سیاه، پاک کننده‌ای عالی برای دستگاه گوارش می باشد.

یبوست از مشکلات گوارشی بسیار شایع و دردناک است. معمولا افراد مبتلا به یبوست به دنبال هر راهی هستند تا هر چه سریعتر بتوانند با رفع این مشکل خوراکی های مورد علاقه ی خود را مصرف کنند. هویج سیاه یکی از سبزیجاتی است که به مشکلات گوارشی کمک بسیاری می کند. در این مقاله خواص هویج سیاه را مطالعه کنید.

 

درمان سرطان

این ماده غذایی با داشتن سطوح فوق‌العاده بالایی از آنتوسیانین ها، بدن شما را در برابر سلول‌های سرطانی تقویت می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند به حذف رادیکال‌های آزاد و خنثی‌سازی فعالیت‌های سرطانی در بدن کمک کنند.

 

کمک در فرآیند هضم

هویج از نظر فیبر رژیمی بسیار غنی است که برای داشتن سیستم گوارشی سالم ضروری است. فیبر می‌تواند به تحریک حرکات روده و بهبود جذب مواد مغذی در روده کمک کند. علاوه بر این، فیبر می‌تواند به کاهش سطح کلسترول بدن کمک کند و انسولین و گلوکز را در بدن تنظیم کند که خبر خوبی برای بیماران مبتلا به دیابت است.

 

پیشگیری از ابتلای به بیماری آلزایمر

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در هویج سیاه به این خاصیت شناخته‌شده‌اند که رسوب پلاکت بتا آمیلوئید را در مغز کاهش می‌دهند که همین می‌تواند منجر به گرفتگی عصبی و بیماری‌های نورودژنراتیو مانند بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون شود.

 

بهبود بینایی

هویج به داشتن بتاکاروتن در خود شناخته‌شده است به‌طور مستقیم از سلامت بینایی محافظت می‌کند. بتا کاروتن به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا را کاهش می‌دهد و احتمال ابتلا به کاتاراکت را کم می‌کند و به شما کمک می‌کند که به مدت طولانی بهتر ببینید!

 

کاهش بیماری‌های گوارشی

از دیگر خواص هویج سیاه کمک به بهبود و کاهش بیماری‌های گوارشی است. آب هویج سیاه، پاک کننده‌ای عالی برای دستگاه گوارش بوده و این ویژگی به دلیل محتوای بالای آهن و ویتامین C موجود در آن است. همچنین برای یبوست، اختلالات معده و سایر مشکلات گوارشی بسیار موثر می‌باشد.

 

سلامت پوست و پیشگیری از آکنه

هویج سیاه باعث درخشندگی پوست می‌شود و همچنین در درمان آکنه بسیار موثر بوده است.

 

دارای خواص ضد پیری است

مقدار بالای بتاکاروتن موجود در هویج در برابر تخریب سلولی ناشی از متابولیسم طبیعی بدن مانند یک آنتی اکسیدان عمل می کند و روند پیری سلول ها را آهسته تر می کند.

 

پوست را تقویت می کند

ویتامین A و آنتی اکسیدان ها از پوست در برابر تخریب ناشی از نور خورشید محافظت می کنند.کمبودویتامین A باعث خشکی پوست، مو و ناخن می شود. ویتامین A از بروز پیری زودرس، آکنه، خشکی پوست، لکه و از بین رفتن یکنواختی رنگ پوست پیشگیری می کند.

 

موجب سلامت دندان ها و لثه ها می شود

این سبزی ترد همه نوع خاصیتی دارد! هویج ها دهان و دندان را تمیز می کنند. آن ها مانند مسواک و یا خلال دندان مواد باقی ماده غذا را از لای دندان ها خارج می کنند. هویج با تحریک لثه باعث ترشح زیاد بزاق شده که ایجاد اسید و باکتری سازنده کرم خوردگی دندان را متوازن می کند.

 

از بروز سکته پیشگیری می کند

طی یک بررسی که در دانشگاه هاروارد صورت گرفت مشخص شد افرادی که بیش از 6 هویج در هفته می خورند نسبت به آن هایی که در ماه تنها یک هویج یا کمتر می خورند، کمتر با سکته مواجه می شوند

 

عوارض جانبی هویج سیاه

اگر چه این هویج مزایای بسیاری دارد، اما گاهی نیز عوارض جانبی مانند تغییر رنگ پوست، واکنش‌های آلرژیک، مسمومیت و مشکلات فشار خون در اثر مصرف آن مشاهده شده است. بسیاری از این عوارض زمانی بروز پیدا می‌کند که مقدار فیبر، پتاسیم و بتاکاروتن بیش از حد استفاده شود. مصرف بیش از اندازه بسیاری از مواد غذایی ممکن است خطرناک باشد؛ به خصوص برای سلامت دستگاه گوارش. این بدین معناست که برخی افراد به هویج حساسیت دارند، بنابراین باید از مصرف انواع مختلف آن پرهیز کنند تا از بروز تورم، بثورات پوستی و مشکلات معده جلوگیری کرده باشند.

خواص جالب هویج از دیدگاه طب سنتی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ