عملکرد کلیه ها را با این مواد غذایی بهبود بخشید

alikarimi55
درباره ی عملکرد کلیه چه می دانید؟ اینجا انواع مختلفی از مواد غذایی وجود دارد که می تواند به بهبود عملکرد کلیه های شما کمک کند. این امر به خاطر خاصیت سم زدایی آنان است که به جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه کمک می کند. بیماری های مزمن کلیوی در حال حاضر یکی از مشکلات […]

درباره ی عملکرد کلیه چه می دانید؟ اینجا انواع مختلفی از مواد غذایی وجود دارد که می تواند به بهبود عملکرد کلیه های شما کمک کند. این امر به خاطر خاصیت سم زدایی آنان است که به جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه کمک می کند. بیماری های مزمن کلیوی در حال حاضر یکی از مشکلات عمده سلامت است. خوشبختانه، بسیاری از انواع میوه و سبزیجات می توانند به شما در بهبود عملکرد کلیه ها کمک کنند. در این مقاله از بخش عمومی الو دکتر به بررسی عملکرد کلیه می پردازیم.

راه های موجود برای بهبود عملکرد کلیه ها

محققان تخمین زده اند که شیوع مشکلات کلیوی در 10 سال آینده دوبرابر خواهد شد. این امر به دلیل افزایش سن تدریجی جمعیت و افزایش سایر فزاینده های مزمن مانند دیابت و چاقی است.

بنابراین،  گنجاندن این مواد غذایی در رژیم غذایی شما، پیروی از سایر دستورالعمل های تغذیه و اقدامات پیشگیرانه جهت کاهش سرعت روند از کار افتادن کلیه هاست. آنها همینطور قادر به پیشگیری از انواع دیگر بیماری های قلبی عروقی هستند.

اهمیت تغذیه مناسب برای بهبود عملکرد کلیه ها

کلیه ها اندام هایی هستند که مسئولیت دفع مواد زائد را بر عهده دارند. خون از آنها عبور می کنند و آنها خون را تصفیه می کنند. همچنین آنها مایعات بدن را تنظیم کرده وسطح الکترولیت بدن را بهینه می کنند. با مشکلات شدید، کلیه ها عملکرد موثر فوق ذکر خودرا متوقف خواهند کرد.

لذا، مبتلایان به مشکلات کلیوی باید میزان مایعات و برخی غذاهارا به حداقل برسانند. اصلاح رژیم غذایی شما به منظور بهبود عملکرد کلیه ها فقط یک انتخاب سالم نیست. این یک بخش اساسی در درمان همراه با داروها و دیالیز است.

رژیم افرادی که مشکلات کلیوی دارند باید:

  1. متنوع
  2. کاملا متعادل
  3. مصرف مناسب و کافی منابع انرژی مورد نیاز
  4. به درستی سازمان یافته باشد
  5. قابل انعطاف و سازگار باشد
  6. تماما سالم و کامل باشد

بیشتر بدانید: انواع سنگ کلیه


کاسنی سالادی

کاسنی سالادی یا همان کاسنی فرنگی بسیار خوشمزه وایده آل، برای افرادی که می خواهند عملکرد کلیه های خود را بهبود بخشند. دلیل این امر آب زیاد و کالری کم آنهاست. در حقیقت،  حدود95% ترکیب آن آب است. از این رو، به دلیل فیبر موجود در آن یک غذای سبک و رضایت بخش است.

از دیدگاه تغذیه ای،  این سبزی همچنین از نظر مواد معدنی و ویتامین ها کاملا سرشار است. به عنوان مثال، حاوی کلسیم،  فسفر، آهن، پتاسیم و سدیم است و سرشار از ویتامین های C، AوB است.

پیاز و پیازچه

این غذا نقش مهمی در پاکسازی دارد، که به سلامتی کلیه های ما کمک می کند.

این یکی از سبزیجات پر کاربرد در سراسر جهان است. خوشبختانه، در هر یک از لایه های پنهانش فواید زیادی نهفته است. با این حال، مزیت اصلی پیاز بهبود عملکرد کلیه ها به لطف خاصیت دیورتیک یا ادرار آوری آن است. یعنی میزان آب و نمکی که از طریق ادرار از بدن شما خارج می شود را افزایش می دهد.

یک مطالعه عملی از مجله مواد غذایی دارویی، توانایی پیاز را برای فعال کردن عملکرد کلیه ها و تسهیل در از بین بردن مایعات در بدن اثبات کرد.

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم، پیاز مزایای فراوان دیگری دارد از جمله:

در مرحله اول، او یک متحد در برابر دیابت است. همچنین، باعث هضم غذا می شود.  سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد. درپایان، اما نه زیاد، برخی بیماری های تنفسی را تسکین می دهد.

هویج

این یک سبزی محبوب است که به خاطر فوائدی که در بینایی شما دارد بسیار شناخته شده است. با این حال، خواص بسیار دیگری هم دارد. مهمترین خاصیت آن که در این مقاله مد نظر است خاصیت ادرارآوری آن است.

درست همانند پیاز هویج مقدار زیادی آب دارد که به بهبود عملکرئ کلیه کمک می کند. این امر به این دلیل است که آنها جمع آوری و خروج ادرار را تسهیل می کنند. به همین دلیل است که در تجزیه سنگ کلیه نیز بسیار مفید است.

همانطور که در بالا گفتیم، هویج برای چشمان شما نیز مفید است. چرا که، منبع خوبی از ویتامین A است که به حفظ بینایی کمک می کند. همچنین بتاکاروتن ها محافظ قدرتمندی هستند که از پیری زودرس جلوگیری می کنند.

انواع توت ها

زغال اخته علاوه بر خوشمزه بودن، مواد ضدعفونی کننده فعال نیز دارد که به دور نگهداشتن عفونت از مجاری ادراری شما کمک می کند.

این جنس میوه به ویژه برای مبارزه با عفونت ها و برای بهبود گردش خون محیطی،  ایده آل است. همچنین، آب زغال اخته اقدامات ضدعفونی کننده و آنتی بیوتیکی شگفت انگیز روی باکتری هایی که باعث عفونت ادراری می شوند، دارد. این نوع میوه ها حاوی اسید کوینیک نیز هستند.


بیشتر بدانید: شایع ترین علائم سرطان کلیه


غذاهای دیگری که سلامت کلیه ها را بهبود می بخشند

میوه ها و سبزیجاتی که در این مقاله ذکر شده اند تنها مواردی نیستند که ما برای افراد مایل به بهبود عملکرد کلیه هستند توصیه می کنیم، بسیاری دیگر نیز برای این منظور خارق العاده هستند.

دراین میان می توانیم موارد زیر را ببینیم:

  1. نارنگی
  2. لیمو
  3. خیار
  4. مارچوبه تازه
  5. نخود فرنگی
  6. قارچها (و سایر قارچهای خوراکی مانند مخمر، کالاهای تخمیرشده، میکروب یا کشت های زنده مثل کفیر و ماست و غیره)

در هرصورت، اگر که مشکل کلیوی دارید، از تماس با یک متخصص دریغ نکنید. آنها باید بتوانند یک برنامه درمانی مناسب برای شما تهیه کنند و یک رژیم غذایی مناسب را برای معکوس کردن آن پیشنهاد دهند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ