درمان یبوست با بامیه!

mahdie.mohtashami
بامیه دارای هزاران خواص می‌باشد. یکی از خواص بامیه درمان یبوست به وسیله آن است. در این مقاله از دیگر خواص بامیه به شما می‌گوییم.

بامیه که برخی اوقات “انگشت خانم” نیز نامیده می شود یک گیاه گلدار با غلاف های دانه خوراکی است. این گیاه در آب و هوای گرم بهترین رشد را دارد و اغلب در آفریقا و آسیای جنوبی کشت می شود.

تمام مواردی که باید در مورد فواید بی نظیر بامیه بدانید:

 بامیه

بامیه با داشتن مواد مغذی با ارزشی مانند ویتامین های C ,A و گروه B و عناصری از قبیل منگنز، کبالت، کلسیم، فسفر و پتاسیم، فیبر و ماده لزج خواص فراوانی بر سلامت انسان دارد.

ارزش غذایی بامیه

کالری=129
آب=90٫17 گرم
پروتئین=2٫00 گرم
چربی = 0٫10 گرم
کربوهیدرات=7٫03 گرم
فیبر=3٫2 گرم
قند=1٫20 گرم

ارزش غذایی نصف لیوان بامیه پخته:

25کالری دارد؛ پس کم کالری است.
2 گرم فیبر دارد؛ منبع خوبی از فیبر است.
460 واحد ویتامینA دارد؛ منبع خوبی از ویتامینA است.
130 میلی گرم ویتامینC دارد.
50 میلی گرم کلسیم دارد؛ منبع خوب کلسیم که ضد پوکی استخوان است.
256میلی گرم پتاسیم دارد؛ که ضد فشار خون است.

پیشگیری از یبوست با بامیه

یکی از عوارض رژیم های کاهش وزن ابتلا به یبوست است که مصرف بامیه هم مانع یبوست می شود و هم به روند کاهش وزن کمک می کند.بسیاری از متخصصان معتقدند که بیشتر بیماری ها از روده آغاز می شوند. فیبر موجود در بامیه با جذب آب کافی، از بروز یبوست جلوگیری کرده و ابتلا به بیماری هایی از قبیل:بواسیر و دیورتیکولیت را به شدت کاهش می دهد.

اثرات مواد مغذی موجود در بامیه بر سلامتی بدن:

1) فیبر موجود در بامیه به حفظ قند خون کمک می کند؛ بدین ترتیب که سرعت جذب قند را کاهش می دهد، پس برای افراد مبتلا به دیابت مفید است.

2) موسیلاژ(یک نوع فیبر) موجود در بامیه به کلسترول غذا متصل شده و جذب آنرا کاهش می دهد. همچنین باعث دفع سموم از بدن می شود. اثر بامیه درکاهش کلسترول خون، یکی از خصوصیات بسیار مفید این سبزی است زیرا مثل داروهای کاهنده کلسترول اثرات جانبی ندارد.

3) بسیاری از متخصصان معتقدند که بیشتر بیماری ها از روده شروع می شوند. فیبر موجود در بامیه با جذب آب کافی، از بروز یبوست جلوگیری کرده و ابتلا به بیماری هایی چون بواسیر و دیورتیکولیت* را بشدت کاهش می دهد.
معمولاً برای افزایش حجم مدفوع و رفع یبوست،مصرف سبوس گندم توصیه می شود که امکان دارد دیواره روده را حساس کند. ولی موسیلاژ موجود در بامیه روده را نرم کرده و خروج مدفوع را آسان می سازد.

4) اسید فولیک باعث کاهش هموسیستئین خون می شود که این ماده رگهای خونی را مسدود می کند. ویتامینC نیز یکی از آنتی اکسیدان های مهم می باشد. در مجموع به علت دارا بودن این مواد مغذی و نیز فیبرهای محلول و املاح باعث پیشگیری از بیماری های قلبی نیز می شود.

5) برای حفظ اثرات مفید بامیه و آنزیمهای هضمی آن، باید آن را خیلی کم بپزید یعنی با حرارت کم یا با بخار ملایم پخته شود. بعضی افراد بامیه را خام مصرف می کنند. ولی اگر خواستید آن را سرخ کنید، از مقدار کمی روغن زیتون یا روغن گیاهی برای سرخ کردن آن استفاده کنید.

دیورتیکولیت : التهاب دیورتیکول ها( کیسه های گرد فتق مانند در دیواره مخاط روده بزرگ) است که در اثر تجمع باکتری ها و سایر محرک های داخل دیورتیکول ها ایجاد می شود و باعث درد، نفخ، تهوع، یبوست، اسهال و تب می شود.
بامیه گیاهی است گل دار از خانواده پنیرکیان که زادگاهش آسیا یا آفریقاست. مصری ها در قرن 12 یا 13 میلادی این گیاه را می کاشته اند.

مفید برای دیابتی ها

فیبر موجود در بامیه، نمایه گلایسمی پایینی به آن می دهد، یعنی به سرعت قند خون را بالا نمی برد. بدین ترتیب که سرعت جذب قند را کاهش داده و به حفظ قند خون کمک می کند، بنابراین برای افراد مبتلا به دیابت مفید است.

موسیلاژ یک نوع فیبر موجود در بامیه است که از طریق متصل شدن با نمک های صفراوی و اسیدهای چرب، موجب کاهش کلسترول و پروفایل لیپیدی خون می شود و برای بیماران قلبی و هایپرلیپیدمی توصیه می شود. اثر بامیه در کاهش کلسترول خون، یکی از خصوصیات بسیار مفید این سبزی است، زیرا مانند داروهای کاهنده کلسترول اثرات جانبی ندارد.اسیدفولیک باعث کاهش هموسیستئین خون می شود.

افزایش این ماده از طریق انسداد رگ های خونی، یکی از عوامل خطرساز ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی است. همچنین می تواند در خون سازی موثر باشد.ویتامین C نیز یکی از آنتی اکسیدان های مهم است که کمبود آن می تواند باعث اختلال در جذب اسیدفولیک شود.در مجموع به علت دارا بودن این مواد مغذی و نیز فیبرهای محلول و املاح باعث پیشگیری از بیماری های قلبی می شود.

دفع سموم

این سبزی دارای ماده لزجی است که کمک فوق العاده ای به دفع مواد زائد و سموم در سیستم گوارشی می کند.

مفید برای فشار خون بالا

مصرف بامیه به جهت داشتن پتاسیم و منیزیم در بیماران مبتلا به فشارخون بالا می تواند اثر کمک کننده داشته باشد. همچنین می تواند برای پیشگیری از فشارخون بالای دوره بارداری (پره اکلامپسی و اکلامپسی) و گرفتگی عضلات طی دوران بارداری مفید باشد.

نکته مهم

برای حفظ اثرات مفید بامیه و آنزیم های هضمی آن، باید آن را خیلی کم بپزید، یعنی با حرارت کم یا با بخار ملایم پخته شود، ولی اگر خواستید آن را سرخ کنید، از مقدار کمی روغن زیتون یا روغن گیاهی برای سرخ کردن آن استفاده کنید.

پوکی استخوان

کلسیم موجود در بامیه نیز می تواند برای جلوگیری از پوکی استخوان موثر باشد.فیبر موجود در بامیه بر باکتری های مفید روده موثر است.استفاده از بامیه به علت داشتن پتاسیم بالا به افراد مبتلا به بیماری های کلیه توصیه نمی شود.

خواص بامیه؛ از درمان یبوست گرفته تا تقویت سیستم ایمنی بدن

بامیه طعم ملایم و بافتی منحصر به فرد دارد، بافت بیرونی آن شبیه هلو است و درون آن غلاف بذرهای کوچک خوراکی وجود دارد. این محصول به دلیل ارزش غذایی بالا در بسیاری از کشورها یک گزینه ضروری در برنامه غذایی به شمار می آید، همچنین افراد می توانند از بسیاری از قسمت های گیاه از جمله برگ های تازه، جوانه ها، گل ها، غلاف ها، ساقه ها و دانه های آن استفاده کنند.

بامیه اگرچه از نظر فنی در خانواده میوه ها قرار دارد، اما اغلب مانند سبزی ها در پخت و پز استفاده می شود به عنوان مثال ممکن است با بامیه به عنوان یکی از مواد تشکیل دهنده سوپ گامبو آشنا باشید. بامیه لزوما در غذاهای سالم چندان نام آشنا و مشهور نیست، اما هنوز هم از نظر غذایی ارزش زیادی دارد.

به گزارش وب ام دی، در این مقاله به ارزش غذایی بامیه، فواید احتمالی آن برای سلامتی، برخی نکات مربوط به دستور العمل ها و خطرات احتمالی درباره آن پرداخته می شود.

فواید بامیه برای سلامتی

بامیه کالری کمی دارد، اما مملو از مواد مغذی است. ویتامین C موجود در بامیه به حمایت از عملکرد سیستم ایمنی سالم بدن کمک می کند، همچنین بامیه غنی از ویتامین K است که به بدن برای لخته شدن خون کمک می کند. برخی دیگر از مزایای بامیه برای سلامتی شامل موارد زیر است:

بامیه با سرطان مبارزه می کند

آنتی اکسیدان ها ترکیبات طبیعی هستند که به بدن برای مقابله با مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد که به سلول ها آسیب می رسانند کمک می کند. رادیکال های آزاد بیشتر به دلیل ایجاد آسیب اکسیداسیون شناخته شده اند که در نهایت می توانند منجر به بروز سرطان شوند.

بامیه حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام پلی فنول از جمله ویتامین های A و C است، همچنین حاوی پروتئینی به نام لکتین است که احتمال می رود از رشد سلول های سرطانی در انسان جلوگیری کند. مطالعات با استفاده از ترکیبات غلیظ بامیه نشان می دهد آنها رشد سلول های سرطانی پستان را تا 63 درصد مهار می کنند. برای اثبات قطعی خواص بامیه برای متوقف کردن سرطان تحقیقات بیشتری لازم است.

بامیه از سلامت قلب و مغز حمایت می کند

پلی فنول ها با جلوگیری از لخته شدن خون و کاهش آسیب رادیکال های آزاد خطر ابتلا به مشکلات قلبی و سکته را کاهش می دهد، همچنین آنتی اکسیدان های موجود در بامیه ممکن است با کاهش التهاب مغز مفید باشد.

موسیلاژ یا لیزاب ماده ای غلیظ و ژل مانند در بامیه می تواند هنگام هضم با کلسترول متصل شود، بنابراین از بدن دفع می شود. یک مطالعه 8 هفته ای که روی موش ها انجام شد سطح پایین تر کلسترول خون را بعد از اینکه آنها از رژیم غذایی پرچرب حاوی پودر بامیه تغذیه شدند، نشان می دهد.

بامیه قند خون را کنترل می کند

مطالعات مختلف نشان داده است بامیه می تواند به کنترل سطح قند خون کمک کند. محققان معتقدند بامیه ممکن است از جذب قند هنگام هضم جلوگیری کند. برای تایید اینکه بامیه به کنترل سطح قند خون در انسان کمک می کند یا خیر، شواهد بیشتری لازم است.

بامیه باعث کاهش وزن می شود

بامیه به عنوان منبع خوبی از فیبر نه تنها گوارش را بهبود می بخشد بلکه شما را برای مدت طولانی سیر نگه می دارد و در نتیجه هوس غذایی را به حداقل می رساند. علاوه بر این، حاوی مواد مغذی ضروری است که متابولیسم بدن و ماهیچه های اصلی را نیز تقویت می کند.

بامیه خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد

بامیه برای افراد دارای کلسترول یا هرگونه بیماری قلبی دیگر گزینه مناسبی است زیرا فیبر موجود در این سبزی باعث کاهش سطح کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب در بدن می شود. الیاف آن تولید آب صفرا در روده ها را تغییر می دهند، بنابراین سطح کلسترول را در خون کاهش می دهند. بامیه سرشار از منیزیم است، بنابراین به حفظ و تنظیم سطح فشار خون در بدن کمک می کند.

بامیه هضم را تقویت می کند

فیبرهای غذایی موجود در بامیه به هضم موثر و بهبود حرکت روده کمک می کند. فیبرها بیماری های معده مانند یبوست، سندرم روده تحریک‌پذیر و حتی سوء هاضمه را درمان می کنند.

فیبر موجود در بامیه با افزودن فله به حرکت غذا از طریق دستگاه گوارش کمک می کند. این امر حرکات سریع تر روده و کاهش مشکلات گوارشی مانند گاز، نفخ، یبوست و گرفتگی را تضمین می کند.

بامیه سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

وجود مقادیر بالای ویتامین C در بامیه به تقویت سیستم ایمنی بدن و تولید گلبول های سفید خون در بدن کمک می کند. گلبول های سفید خون در مبارزه با عفونت و تقویت سیستم ایمنی نقش بسزایی ایفا می کنند.

بامیه به دستیابی به پوستی سالم کمک می کند

بامیه دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که نه تنها استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد بلکه رادیکال های آزاد موجود در بدن را نیز به طور موثری از بین می برد. آنتی اکسیدان ها به برطرف کردن آسیب های پوستی کمک کرده و روند پیری را آهسته می کنند، بنابراین پوستی جوان به شما می بخشد.

ارتباط بامیه با پشتیبانی قبل از تولد

یک فنجان بامیه دارای 15 درصد ارزش روزانه فولات ماده مغذی مفیدی برای زنان باردار است. فولات به  کاهش خطر نقص لوله عصبی کمک می کند که می تواند مغز و ستون فقرات جنین در حال رشد را تحت تاثیر قرار دهد.

ارزش غذایی بامیه

بامیه سرشار از ویتامین های A و C و همچنین آنتی اکسیدان هایی است که به کاهش خطر بیماری های جدی مانند سرطان، دیابت، سکته مغزی و بیماری های قلبی کمک می کند. بامیه همچنین منبع خوبی برای:

منیزیم

فولات

ویتامین  A

ویتامین  C

ویتامین  K

ویتامین   B6

مواد مغذی در هر وعده

یک فنجان بامیه آب پز حاوی:

کالری: 35

پروتئین: 3 گرم

چربی: 0 گرم

کربوهیدرات ها: 7 گرم

فیبر: 4 گرم

قند: 4 گرم

افراد مبتلا به دیابت درباره مصرف بامیه محتاط باشند

افراد مبتلا به دیابت باید مراقب باشند در عین حال که باید بامیه را به رژیم غذایی خود اضافه کنند زیرا در کنترل بهتر قند خون کمک می کند، اما همچنین می تواند در تاثیر متفورمین دارویی که اغلب برای درمان دیابت نوع 2 استفاده می شود نیز تداخل ایجاد کند.

نحوه مصرف بامیه

بامیه که به طور معمول در سوپ و خورشت ها استفاده می شود در بسیاری از غذاهای جنوب آمریکا مانند سوپ گامبو نیز استفاده می شود و می تواند به روش های مختلفی به رژیم غذایی اضافه شود.

به دلیل وجود موسیلاژ در بامیه در اثر گرم شدن می تواند لیز و لزج شود. با پختن بامیه در حرارت زیاد در یک ظرف غیرشلوغ می توانید از این بافت صمغی جلوگیری کنید، همچنین می توانید با بامیه ترشی درست کنید. در اینجا چند روش دیگر برای افزودن بامیه در برنامه غذایی وجود دارد که می توان از آنها نیز استفاده کرد:

برای یک میان وعده سالم آن را در فر بگذارید.

بامیه را با پوره گوجه فرنگی بپزید و روی ماکارونی سرو کنید.

بامیه های نمک زده را گریل کنید.

بامیه را با سیر تفت دهید.

بامیه را به یک غذای سرخ شده گیاهی اضافه کنید.

با بامیه و کینوا پلو درست کنید.

در پایان

بامیه به عنوان یک ماده غذایی مغذی فواید زیادی برای سلامتی دارد. بامیه سرشار از منیزیم، فولات، فیبر، آنتی اکسیدان ها و ویتامینC ، K1 و A است.

بامیه برای زنان باردار، حفظ سلامت قلب و کنترل قند خون گزینه مفیدی محسوب می شود حتی ممکن است خاصیت ضدسرطانی داشته باشد. طبخ بامیه ساده است، بنابراین آن را به فهرست مواد غذایی خود برای امتحان ماده غذایی جدید با اثرات سلامتی قوی اضافه کنید.

مترجم: الهه زارعی


اگر یبوست دارید به هیچ عنوان این خوراکی ها را نخورید

بامیه تنظیم کننده ی قند خون!
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ